Informatie

DCT versnellingsbak 10 jaar innovatief

In de wereld van automobielen is een automatische versnellingsbak al lang gemeengoed. Hoewel Nederland wat dat betreft nog achterloopt ten opzichte van de rest van de wereld, is al ruim 40% van de verkochte auto’s voorzien van een DSG (Direct Shift Gearbox) of dubbelekoppelingversnellingsbak. Aangezien elektrische auto’s bijna allemaal geleverd worden met een automaat zal dit snel verder stijgen. Toen 10 jaar geleden Honda met een DCT (Dual Clutch Transmission) automatische versnellingsbak op een motorfiets kwam was de motorwereld wel even van slag. Een motorfiets met een automatische versnellingsbak is heiligschennis, kan nooit goed zijn en alleen voor motorscooters. Honda bewees echter dat de techniek zeer goed toepasbaar is op een motorfiets.

Honda DCT Automaat

In totaal zijn er in Europa meer dan 140.000 Honda-motorfietsen met DCT verkocht. In 2019 was 45% van de Honda Africa Twins, 52% van de NC750X’s en 67% van de Gold Wings een DCT-versie. Mijn vermoeden is dat, net als bij de auto’s, de cijfers voor Nederland een stuk lager liggen. Het is voor ons moeilijk om een DCT in te kopen en als we er 1 hebben loopt het meteen storm.

DCT op de VFR1200F

Hoewel Honda al sinds de jaren 70 aan het experimenteren is geweest met automatische versnellingen is dit pas bij de Human Friendly Transmission op de DN01 echt in een versnelling gekomen en in 2010 was daar de eerste echte DCT bak op de krachtige Honda VFR1200F. Een compleet systeem met meedenkende software en mogelijkheid voor de bestuurder om de computer over te nemen. Hoewel er uiteraard jarenlang getest was moest nu blijken of het systeem geaccepteerd werd en hoe betrouwbaar het is.
Beide onzekerheden zijn met goed gevolg afgevinkt, veel rijders zagen het voordeel en ook de betrouwbaarheid is perfect gebleken.

Honda CRF1000L Africa Twin 2018 DCT

Hetzelfde en toch beter

De hardware is de afgelopen 10 jaar weinig veranderd, maar op software gebied zijn er wel aanpassingen maar met name aanvullingen doorgevoerd. Voorbeelden hiervan zijn een off-road gerichte ‘G-schakelaar’ voor de Africa Twin en X-ADV, de synchronisatie met Hill Start Assist en Walking Mode en Idling Stop op de GL1800 Gold Wing. Dat alles naast de meer verschillende rijmodi die al op de eerste generatie aanwezig was.
Ook is de ‘Adaptive Clutch Capability Control’ geïntroduceerd, die de elektronische besturing van het DCT-systeem gebruikt om de koppeling een beetje te laten slippen wanneer de gasklepstand in eerste instantie wordt gewijzigd van een volledig gesloten of volledig geopende stand. Het helpt echt om het gedrag van de motor soepeler te laten verlopen. De ‘G’-schakelaar op de CRF1000L Africa Twin en later de X-ADV heeft de hoeveelheid koppelingsslip verminderd om een directer gevoel te geven van de tractie van het achterwiel. Vooral in het terrein kan dit de rijder in staat stellen om gecontroleerd te driften.

Hou onze occasions in de gaten om te kijken of wij ook een DCT voor jou hebben staan!

Voordelen DCT

  • Geen afslaande motor bij optrekken
  • Vloeiender rijden
  • Geen helmpje botsen met de passagier
  • Meer aandacht voor verkeer
  • Mee-flipperen is leuk!
  • Geen versleten koppeling
  • File rijden zonder zorgen over kramp in je linkerhand
  • Je wint elke stoplicht sprint
  • Nooit in de verkeerde versnelling geraken

DCT rijden is het gevoel van motorrijden met het gemak van een scooter

Huidig aanbod Honda’s met DCT

GL 1800 Gold Wing DCT
CRF 1100 Africa Twin DCT
NC 750 X DCT
NC 750 S DCT
X-ADV DCT

DCT Brochure

Dual Clutch Transmission logo