De eindafrekening – de traditie voortgezet
Ook dit jaar weer een groot overzicht van de nieuw verkochte (gekentekende) motoren op onze site. De best verkopende merken en motoren, veel cijfers, opmerkelijke ontdekkingen en bijzonderheden worden uitgelicht.
Wie dacht dat 2020 bijzonder was had even buiten 2021 gerekend! Grote tekorten op alle fronten veroorzaken nu nog steeds problemen. Nieuwe motoren die we bestelden kwamen helemaal niet of meer dan een half jaar later. Veel merken hebben hiermee te maken gehad waardoor we zeker enkele verkooptoppers op een lagere positie tegenkomen dan verwacht.
Onze cijfernerd heeft de gegevens van de RDW bekeken en hieronder de bevindingen neergezet.
Overall zijn de nieuw verkopen zeker niet slecht te noemen en ook de gebruikte motorverkopen staan net als vorig jaar op recordhoogtes. Maar laten we eerlijk zijn: 15.500 (*) nieuw verkochte motoren op een totaal motorpark in NL van 770.000 is natuurlijk peanuts. Met een stijgingspercentage van ongeveer 6% tov vorig jaar hebben we het over 900 motoren… Vergelijk met dit: 1,2 miljoen verkochte elektrische fietsen in 2021, of het verwachte aantal elektrische auto’s dat in 2021 verkocht wordt zal fors boven de 100.000 stuks liggen.
Als er per jaar slechts 2% nieuwe motoren in het totale motorpark bij komen, is het logisch dat de import van jonge occasions afgelopen jaren gestegen is.
Trends
Alles wat naar adventure/allroad/offroad hint is nog steeds helemaal hot bij alle merken, het merk lijkt er niet om te doen, zelfs old-school choppermerk Harley Davidson verkoopt het als een malle. Ook in de echte enduro/crosser modellen zitten bij de meeste merken grote plussen. Bij de naked categorie is het ook nog steeds goud wat er glimt. Bij vrijwel alle merken zijn dit de categorieën die voor de verkoopcijfers zorgen.
Retro is heel erg merkafhankelijk, voor sommige merken is het hun bestaansrecht en die doen het dan ook goed. Bij de grote merken zijn het verkopen in de marge.
Afgelopen jaar zijn er best wel wat nieuwe sportmodellen gelanceerd, de Aprilia RS 660 laat best leuke cijfers zien, de (net) nieuwe Yamaha R7 nog niet maar is wellicht te vroeg om echt iets te kunnen zeggen. Maar bij de meeste merken zijn het niet de aantallen die het er om doen.
De Top 10
Meteen maar verklappen: geen verrassingen, de top10 is exact hetzelfde als vorig jaar. BMW heeft dit jaar minder opzichtig gesjoemeld met op kenteken zetten van motoren om de 1e plek wederom te pakken. Maar als er vanaf november ruim 100 nieuwe BMW’s niet verzekerd en wel op kenteken gezet zijn, zullen die in de meeste gevallen dus nog gewoon bij de dealers in de showroom staan. Vanaf begin 2021 heeft Yamaha die eerste plek in bezit gehad.
# | Merk | Aantal | Best verkopende model |
---|---|---|---|
1 | BMW | 2420 | R 1250 GS (Adventure) |
2 | YAMAHA | 2315 | MT-07 |
3 | KAWASAKI | 2050 | Z900 |
4 | HONDA | 1695 | NC750X |
5 | KTM | 1325 | 1290 Super Adventure S |
6 | SUZUKI | 910 | DL650 V-Strom |
7 | HARLEY DAVIDSON | 850 | Pan America 1250 |
8 | TRIUMPH | 785 | Trident 660 |
9 | PIAGGIO | 625 | Vespa GTS 300 |
10 | DUCATI | 560 | Multistrada V4 |
Opmerkelijk is dat er landelijk meer motoren verkocht zijn maar zeker de top 3 merken BMW, Yamaha en Kawasaki mínder verkopen dan vorig jaar. Dit zal ook alles te maken hebben met leveringsproblemen. De winst komt bij Honda, Triumph en de ‘kleintjes’ buiten de top 10 vandaan.
Opmerkelijke zaken na de top 10:
Waar Aprilia vorig jaar met hakken over de sloot nog in de top 20 te vinden was is dat dit jaar wel anders: met ruim 100 stuks meer verkochte motoren dan vorig jaar staan ze met 160 stuks, na Zero, op plek 15 en nog nét voor Indian Motorcycles (155 stuks). De nieuwe Aprilia RS 660 en Tuono 660 zijn geheel verantwoordelijk voor deze forse groei.
Moto Guzzi doet met 225 stuks op plek 12 nog steeds goede zaken (+70 stuks tov 2020) voornamelijk met de allroad V85 TT. Het model met de V-twin én kardan kreeg wel een update voor 2021. Zelf zijn we benieuwd wat de nieuwe V100 Mandello komend jaar gaat doen, wat een prachtige machine hebben die Italianen neergezet.
Kleine merken worden groter: Royal Enfield ziet zijn verkopen stijgen van 180 naar 280 stuks. Beta groeit van 65 naar 93 en KTM-merk GasGas van 8 naar 62. Daarentegen zien we ook bijvoorbeeld motorscootermerk SYM van 80 naar 50 stuks terugzakken.
1. BMW
De R1250 GS is in z’n eentje weer verantwoordelijk voor 41% van de BMW verkopen, alleen de V85TT van Moto Guzzi kan dat beter, door zelfs 68% voor zijn rekening te nemen. Neemt niet weg dat het indrukwekkend blijft voor zo’n grote motor. De meerderheid (57%) van de R1250GS-en ging als Adventure uitvoering de deur uit.
Dat het toursegment nog volop leeft maken de 250 nieuw verkochte R1250RT’s duidelijk, hoewel daar weinig concurrentie was.
Vele van de 75 nieuwe eigenaren van de R18 zullen zich af en toe achter de oren krabben tijdens het in- en uit de garage halen, met een gewicht tussen de 365 en 427kg (afhankelijk van de uitvoering), een breedte van bijna 1 meter en de lengte van ruim 2,5 meter. Hoewel een achteruitrij-hulp naar Duits gebruik in de prijzige accessoire lijst te vinden is.
De retro/scrambler R Nine T verkoopt er in al zijn verschijningsvormen 95 stuks. De M 1000 RR is de duurste en meest sportieve uit de Beierse stal, 16 mensen hadden die €45.000,- ervoor over. De Naked F 900 R is geliefder dan de F 900 XR variant: 175 vs 125 stuks. In de A2-klasse gaan de allroad G 310 GS en de naked G 310 R precies gelijk op: 33 stuks.
Naschrift: in Januari en februari 2022 zijn 45 BMW’s geëxporteerd, dit is een groot gedeelte van de extra op kenteken gezette motoren die ervoor gezorgd hebben dat BWM de koppositie pakte. Sjoemelen voor gevorderden zullen wel maar zeggen.
2. Yamaha
Ondanks dat Yamaha niet alle modellen kon uitleveren afgelopen jaar, zullen ze niet ontevreden zijn. De 320 stuks Tenere 700 geeft aan dat dit een schot in de roos is. Zoals gebruikelijk trekken de MT modellen de kar en de motorscooters N-Max/X-Max/T-Max zorgen traditiegetrouw voor een gedegen baseline. Voor elke verkochte MT-07-Tracer worden er 2,5 MT-07 nakeds verkocht, bij de MT-09 is de verhouding tracer/naked precies 1op1.
In het A1-rijbewijs segment doet Yamaha goede zaken, naast de 44 stuks N-Max125, met de MT125 en de XSR-125 samen goed voor 65 kentekenregistraties.
Ook bij Yamaha is de sportiefste motor de duurste: voor een YZF1000D R1M betaal je (slechts) €27.500,- vier mensen kochten dit exclusieve model, 15 anderen de gewone R1.
Opmerkelijk: op 9 september zijn 27 stuks YZF690 op kenteken gezet, terwijl de dealer introductie van de nieuwe R7 pas op 27 november plaatsvond (dit betreffen hoogstwaarschijnlijk demomodellen).
3. Kawasaki
Net als veel andere merken heeft ook Kawasaki erg veel last gehad van leveringsproblemen, de motoren waren er wel maar enkele essentiële onderdelen ontbraken, waardoor er evengoed niet geleverd kon worden. Uiteraard scoren de beide Versys (1000/650) modellen weer cijfers dik in de 200-300 stuks. De Z650 is met 350 stuks nog net wat succesvoller. Gooien we alle Ninja’s op een hoop dan zijn daar 175 stuks van verkocht, is de sportieve motor daar aan een comeback bezig? Slechts 2 nieuwe eigenaren voor een Ninja H2. De naked Z H2 deed het met 44 stuks veel beter. De 1000SX sportieve tourmotor doet er nog 125 bovenop. De Vulcan S is met 175 stuks zeker het noemen waard. Het verschil tussen de grootste nakeds is enorm: Z1000 (10 stuks) en Z900 (510 stuks).
4. Honda
Met bijna een heel nieuw/vernieuwd gamma is het spannend om te zien wat de cijfers vertellen. Ten opzichte van vorig jaar zijn de cijfers wel heel groen! Helaas had ook Honda flinke leveringsproblemen op bijna alle modellen. Van de nieuwe Rebel 1100 (CMX1100) is de gehele voorraad van 125 stuks dan ook op kenteken gezet, 48% had een DCT schakel-assistent. Van de kleine Rebel 500 zijn er 175 gekentekend, ruim 50 meer dan vorig jaar, Honda heeft met de Rebel natuurlijk ook een uniek concept.
Ook bij de Big Red doet naked het goed, de CB650R is naar 200 nieuwe eigenaren gegaan. 40 Goldwings zijn er verkocht hiervan koos 70% voor de DCT versie met een vanaf-prijs van €42.000. Van de 350 verkochte NC750X-en koos 52% voor DCT-versie.
Honda verkoopt het hoogste aantal A1-rijbewijs geschikte motoren, 155 stuks, tussen de 100 en 125cc waarbij de Monkey 30% daarvan voor rekening neemt.
Met 120 verkochte Africa Twins blijft deze toch echt achter bij de concurrentie terwijl de CRF1100L de beste uit de klas is. De belangstelling voor de kleine CRF300 allroad was bij Bakker Motors enorm, het wachten op de eerste levering duurde helaas maanden, wellicht dat daarom de verkoopaantallen wat lager dan verwacht zijn: 50 stuks, maar waarschijnlijker is dat er maar 50 stuks naar NL zijn gekomen…
Supersport leeft (nog) niet echt bij Honda, CBR500R 20 stuks, CBR650R 36 stuks en van de Fireblade zijn er 11 verkocht waarvan er drie de ultieme SP variant waren. Zal de nieuwe 30th Anniversary daar nog iets aan veranderen komend jaar?
5. KTM
Ontevreden zullen ze in Oostenrijk zeker niet zijn met 200 stuks meer verkochte motoren tov 2020, waarbij vooral de zwaarste 1290 in aantallen omhoog is gegaan, maar vorig jaar was geen topjaar voor KTM. De balans tussen naked en adventure is bij de 890 en 390 meer opgeschoven naar naked. Alleen bij de 1290 is de balans meer in het voordeel van de hoogpoot, de 266 stuks Super Adventure is indrukwekkend en daarmee na de R1250GS de best verkochte zware (>1000cc) allroad. Het grote 1290 (1301cc) motorblok verkoopt 470 motoren in totaal, hoge cijfers op papier trekt dus veel klanten. Het andere KTM merk Husqvarna zorgt niet echt voor extra champagne met aantallen gelijk aan vorig jaar (215 stuks). De jongste telg GasGas doet dit zeker wel met meer dan 60 gekentekende modellen (³).
6. Suzuki heeft afgelopen jaar toch flink wat vernieuwde modellen laten zien maar in de verkoopcijfers is dit niet terug te zien en blijft het hangen op de paradepaardjes 650/1050 V-Strom en SV650. Ongeveer 30 mensen betaalden €21.500 voor een nieuwe Hayabysa. De nakeds GSX-S 650/1000 doen beide rond de 70 stuks, daarna houdt het wel op qua verkoopaantallen. Die 9 Katana’s stellen ook niet veel meer voor.
7. Harley Davidson heeft met de Pan America een topper in handen, klaarblijkelijk zijn er toch veel leren-vestjes die zonder franjes aan het stuur op een allroad willen rijden, 130 stuks in totaal. 30 kozen voor de normale variant, 100 mensen tikten €23.000 af voor de Pan America Special. Desondanks zakken de totaal cijfers voor HD nog jaar na jaar. De Sport Glide, al sinds 2018 ongewijzigd op de markt, verkoopt 100 stuks. Datzelfde geldt eigenlijk voor de Street Glide met 90 stuks als best verkopende modellen.
8. Bij Triumph blijft het lastig de door de bomen het bos te zien, alleen al 12 verschillende Tigers met 800/850/900 en 1200 cc, samen wel goed voor 240 verkopen. De nieuwe Trident is dus wél een topper (190 stuks) maar is ook met €8670,- veruit de voordeligste motor in de Britse catalogus. Komend jaar zal het spannend worden of Triumph 1 of zelfs 2 plekken hoger in de top10 kan komen.
9. De verkopen van de Italiaanse scooterbouwers Piaggio komen bijna volledig (70%) voor rekening van de Vespa GTS. De Beverley 400 volgt met 120 stuks op grote afstand. Het is een raadsel waarom er 1 Vespa Elettrica op kenteken is gezet, zo’n ding gaat 45km/u.
10. Bij Ducati gaat het allang niet meer om supersport modellen: de Panigale V2 en V4 trokken gezamenlijk 30 klanten, de Supersport 950 nog slechts 18. De Streetfighter telt er bij elkaar ruim 70 stuks, flink meer verkocht dan vorig jaar. De nieuwe Monster pakt aardig op met 80 stuks. Maar de plus die de Multistrada V4 scoort is met 160 stuks fors, zeker gezien de niet malse catalogusprijs van €28.300,- De 60 Scramblers zijn al 3 jaar op rij uiterst constant in de verkopen. Het slechte 2020 kan snel vergeten worden, dit jaar ruim 100 motoren meer verkocht.
Veel Europese namen buiten de top 10
Net daarbuiten dus valt Royal Enfield, die met 6 modellen flinke aantallen scoort maar met 275 in totaal zijn ze nog geen bedreiging voor Ducati. De A2-rijbewijs geschikte en klassiek ogende Meteor 350 draagt met 70 stuks aardig bij aan het totaal, dat zal mede komen door de prijs van net geen €5000,- Het komt daarmee in verkoopaantallen gelijk aan de modellen Interceptor en Himalayan. Met 100 motoren meer dan in 2020 kun je spreken van succes voor dit Britse merk.
Moto Guzzi verkoopt naast de V85 TT eigenlijk alleen nog wat V7’s, bijna 60 stuks. Maar daar waar het jaartotaal van 2020 op 160 stuks zat, doet die V85 dat nu in z’n eentje dus zal er wel reden tot blijdschap zijn in Mandello del Lario.
Benelli, de in China gefabriceerde Italiaan doet geheel gelijkwaardig aan vorig jaar, 125 stuks totaal en is daarmee het laatste merk wat boven de 100 stuks in NL verkoopt. De allroad TRK502 deed met 28 stuks misschien wat teleurstellend mee, spannend gaat worden wat de nieuwe TRK800 het komend jaar gaat doen in het middensegment. Ook het nieuw leven ingeblazen Moto Morini (in China gefabriceerde Italiaan) kwam in dat segment met een nieuwe adventure, X-Cape 650, maar die heeft in 2021 nog geen enkele nieuwe eigenaar weten te vinden, komend jaar wel?
MV Agusta verkocht slechts 33 stuks afgelopen jaar, ook zij brengen komend jaar een Adventure model op de markt, eens kijken of die het merk in de top20 kan brengen.
Opmerkelijk: Europese Offroad/Enduro (³) merken als AJP (Portugees), Rieju (Spaans), Sherco (Frans), Fantic en Beta (Italiaans) zien allen hun verkopen flink groeien of zelfs meer dan verdubbelen, we hebben het over cijfers van 10 naar 20 of zelfs van 8 naar 26 zoals Sherco. Zou dit het gevolg zijn van de jarenlange heerschappij van KTM dat nu de rijders graag op iets anders gezien willen worden dan oranje? Verkoopcijfers van de KTM EXC modellen is sinds 2019 met 100 stuks afgenomen.
Ook komen we het merk RedMoto opeens 10x tegen. Het zijn in Italië gebouwde Honda CRF crossers/enduro’s die via Redmoto (voorheen Honda Montesa) ons land binnenkomen.
Gezamenlijk zijn deze 6 merken goed voor 175 nieuw op kenteken gezette motoren.
Verkopen per model
Hier beginnen we maar niet aan, veeg je alle MT-07 varianten op een hoop of tel je ze apart, bijkomend nadeel is nog dat oa bij Yamaha de modellen er met de fabriekscode genoteerd worden en staan dus vermeld als MTN690 / MTN690-A (MT-07) / MTN690-U / MTN690-U (MT-07). Mag je de NC750S en NC750X bij elkaar tellen? Er zijn nog een 3tal nieuwe CRF1000L modellen op kenteken gezet, terwijl de rest nieuwe modellen CRF1100L zijn, etc. Daarbuiten nog inconsistenties bij invoer van de RDW.
Occasions / tweedehands
Het aantal gebruikte motoren wat via de motorzaken is verkocht is ook dit jaar gestegen, bijna 50.000 stuks. Het aantal wat via particulieren is verkocht is dit jaar licht gedaald tov 2020 maar toch nog het forse aantal van bijna 80.000 overschrijvingen. Op zich niet zo heel gek want vorig jaar was dat cijfer extreem hoog. Voor de mooiste occasions kijk je natuurlijk HIER tussen. Wist je dat de mooiste motoren altijd vroeg in het voorjaar verkocht worden? Wees er dus op tijd bij!
Elektrische motoren
Ook over elektrische motoren kunnen we hetzelfde schrijven als vorig jaar, qua totalen zit er eigenlijk geen groei in, ~250 stuks in totaal. Zero groeit nog wel (naar 180 verkochte stuks, maar 54 zijn weer geëxporteerd…?) de stekker-Harley, de Livewire, stelt met 18 stuks niets voor. Energica zet met 24 verkochte electo-motoren ook geen echte aantallen op de lijst. De 10 stuks KTM Freeride modellen zijn er minder dan vorig jaar, de BMW scooter op batterijen moet je zoeken met een vergrootglas: 5 stuks. Grootste probleem is nog steeds de beperkte actieradius en de (heel erg) flinke aanschafprijs. In de staart van de verkoopcijfers verschijnen wel steeds meer merken/concepten als 4 Pursang E-Track motoren, 4 Super Soco‘s, 3 Cake en 19 Nui scooters.
In totaal rijden er nu bijna 1200 elektrische aandrijflijn motoren in NL.
Chinezen
Ook dit jaar hebben goedkope Chinese merken flink wat schrijfruimte gekregen in de motorbladen. De merken Voge en CFMoto kwamen relatief vaak aan bod. Laatstgenoemde heeft toch 25 stuks weten te slijten, wel verdeeld over 5 modellen, Voge verkocht er 13, ook verdeeld over 5 modellen. Aantallen van niets, mooie reden om ze links te laten liggen, het is veelal schaamteloze copy/paste en verouderde techniek. Als je geen kostbare research en development hoeft te doen kun je inderdaad lekker goedkoop produceren…
In de staart van de verkoopcijfers zit nog meer Chinees spul, veelal scooters met merknamen als Wottan, Orcal, Hanway of Turbho. Maar flink minder dan voorgaande jaren, waarschijnlijk omdat veel van deze motoren niet meer Euro5 goedgekeurd zijn.
Ditzelfde zien we terug in de eigenbouw motoren met zelfverzonnen merknamen. Met flink zoeken kom je nog een enkele tegen: Activat (Pleeriezer), Pieter (Highneck), Idiot Bikes Cie, Lucky (Kick the habbit) en Harmen (Model 1). Door de steeds strengere milieunormen is het als zelfbouwer niet meer zo dat je even een oud blok in een frame kunt hangen en dat op kenteken krijgt.
Wist je dat de occasions van Bakker Motors meestal erg scherp geprijsd zijn en inclusief garantie?
Kijk zelf maar! KLIK
Hoe zit het met de cilinders?
De gemiddelde cilinderinhoud is dit jaar 830cc. Uiteraard zit Harley daarbij met gemiddeld 1660cc (!) aan de bovenkant gevolgd door Indian met gemiddeld 1430cc, dan komt BMW met 1116 en Ducati zit als laatste net boven de 1000cc gemiddeld. Bij alle andere merken zie je dat de motoren met een groot hart verhoudingsgewijs flink moeten afleggen tegen de middenklassers van tussen de 650 en 950cc. Op zich logisch, deze motoren hebben zat vermogen en zijn meestal flink zuiniger. Triumph heeft met de Rocket 3 overigens met 2458cc het model met de grootste cilinderinhoud.
Aantal nieuwe motoren per rijbewijscategorie
Wat kost dat?
Duurste motor: de eerste 62 plekken zijn Harley Davidsons (duurste = CVO Ultra Limited €52.655 ) met daartussen 1 Ducati Panigale V4 op plek 28. Dat betekent ook dat er geen dure exotische motor op kenteken is gezet. In de categorie ‘hoogste gemiddelde catalogusprijs’ is met ruim €30.600 Energica de koploper.
Het merk Mash staat met €4197 als goedkoopste in de top 25 motormerken, motorscootermerk SYM is nog iets goedkoper met €3580,- gemiddeld. Ondanks onze Hollandse zuinigheid verkochten beide merken dit jaar minder goed dan vorig jaar.
Wanneer?
28 mei was de drukste dag bij dealers, 169 motoren werden die dag op kenteken gezet.
Verkopen per maand zien er zo uit:
Leuke cijfers
400 nieuwe motoren zijn nu niet verzekerd. 100 nieuwe motoren zijn geëxporteerd, ruim de helft (54) hiervan zijn Zero modellen? Er zijn 645 nog openstaande terugroepacties, iets minder dan vorig jaar rond deze tijd.
Bij 114 motoren is tenaamstelling niet mogelijk, dat is het geval als het voertuig als gestolen geregistreerd staat of geëxporteerd is. Ook kan het gaan om een voertuig waarop beslag is gelegd of dat van een lease- of financieringsmaatschappij is.
428 kilo weegt een Harley CVO Ultra limited, net 1 kilo meer dan de BMW R18 Transconinental, hiermee zijn ze de zwaarste productiemotoren uit de lijst, waarbij de R18 ook meedoet als langste motor maar ook dat net verliest van de Harley Roadmaster.
Dat een elektrische motor het lichtste zou zijn hadden we dan niet verwacht: de Zero X ZF7.2 met slechts 95kg doet het (enkele NUI e-scooters buiten beschouwing gelaten).
BMW R1250GS en Ducati Multistrada 950S doen wedstrijdje hoogste motor beide met 158 cm.
Diezelfde merken vechten om de motor met het meeste vermogen/kg waarbij de Ducati 1299 Panigale R Final Edition het nét wint van de BMW M1000RR.
Wederom is het een Ducati die ergens bovenaan staat; dit keer het model met de langste naam: DUCATI SCRAMBLER / DUCATI SCRAMBLER NIGHTSHIFT / D. Waarom deze motor 2x dezelfde omschrijving Ducati Scrambler in de naam heeft is onduidelijk maar staat 32x zo in de lijst. Kennelijk hoort een lange naam bij scramblers want Triumph zit daar met SCRAMBLER 1200 STEVE MCQUEEN EDITION niet ver vandaan.
Eysink?
13 maal staat er Eysink F66 in de RDW lijst, waarom is hier nooit over geschreven in de motorbladen of motor-websites? Met wat zoeken kom je wel de 45km/u variant tegen, maar dit zijn 125cc varianten en nieuw met een catalogus waarde van slechts €2200,- Komt pas sinds dit jaar voor. En nee, het zijn niet de elektrische Eysing bromfietsen. 11 van die kentekens eindigen op LS? Is dit een Nederlands merk of Chinese replica’s? Uit de hand gelopen schuurproject? Mail als je het wel weet!
Mutt
Onderin de verkopen staat het merk Mutt, nooit van gehoord en toch 5x verkocht dit jaar. Als je op de site van dit Engelse merk kijkt (muttmotorcycles.com) hebben ze een enorm aanbod aan 125 en 250 cc uitvoeringen van hun scrambler/caferacer. Custom, street, scene, lifestyle en retro zijn de woorden die je bij dit merk moet denken. Sinds kort een importeur in IJsselstein die deze motoren aanbiedt.
Bakker Motors Zaandam
Bakker Motors is een van de oudste motorzaken van Nederland, sinds 1928 leveren ze de mooiste occasions en als onafhankelijk dealer ook nieuwe motoren. De nadruk ligt op Japans maar ook andere merken zijn welkom voor onderhoud.
Op de eerste etage op de Penningweg in Zaandam kun je kleding en helmen vinden, ook opvallend is de grote sortering motor-regenkleding.
In perspectief
Zijn we in Nederland aan het plussen tot wel 15.000 nieuwe motoren, in Duitsland zetten ze er gewoon 200.000 weg. Het Verenigd Koninkrijk ruim 100.000 en zelfs in België zijn dat er 25.000. Qua aantallen stelt Nederland niets voor, onze zuinige insteek zorgt ervoor dat er jaarlijks flinke aantallen geïmporteerd moeten worden om aan de 2ehands vraag te voldoen en één van de redenen van de stijgende prijzen van gebruikte motoren.
Land | % Verkocht per inwoner |
Duitsland | 0.24 |
België | 0.22 |
Verenigd Koninkrijk | 0.15 |
Nederland | 0.09 |
Koffiedik kijken 2022
Niets zo moeilijk als de toekomst voorspellen maar kijkende naar de trend in cijfers kun je wel wat aannames doen.
- In totale verkopen is het vermoeden dat de piek wel voorbij is, zeker met de huidige inflatiecijfers gaat de hand weer snel op de knip en de motor is toch veelal een luxeproduct. De groei bij de kleine merken zal nog wel wat aanhouden, het waarom is 2-ledig: onderscheidend van de rest of een aantrekkelijke prijs.
- Harley zal het nog heel moeilijk krijgen om Triumph achter zich te houden en gezien het succes van de Trident 660 zal de nieuwe Tiger 660 ook goed gaan verkopen waardoor ook Suzuki zich zorgen moet maken.
- Zolang er geen Tesla onder de motoren opstaat zal elektrisch motorrijden nog niet gaan doorbreken, de stadsscooters met een accupack hebben wel degelijk toegevoegde waarde en zullen in aantal groeien.
- Het toursegment zal zeker wat aantrekken oa door de komst van de Honda NT1100 en de nieuwe Suzuki GSX-S1000GT, hoewel segmentering steeds ingewikkelder wordt.
- In het sportsegment komen ook wat nieuwe modellen waarbij de Yamaha R7 de hoogste verwachtingen heeft, maar of dat nu echt het segment weer substantieel laat groeien is maar de vraag. Je ziet in de jongste leeftijdscategorie hier nog interesse voor, daarna wil alles en iedereen ook in 2022 een allroad of naked.
- Een flink aantal nieuwe middenklasse allroad of adventure-tourmodellen staan voor komend jaar klaar om de allroad-trend nog verder door te drukken voor de komende jaren. Nieuwe of gebruikte allroads blijven volop te verkrijgbaar bij Bakker Motors in Zaandam.
Disclaimer
(*) Peildata 01-01-2021 t/m 30-12-2021
Bron: RDW Open data Gekentekende_voertuigen / RDC voertuiginformatie
De meeste cijfers (grotere aantallen) hier besproken zijn veelal afgerond op 5 of nul. Dit om de leesbaarheid te vergroten.
Genoemde prijzen zijn de cataloguswaarde dus zonder opties.
(²) Duracell motoren hebben geen cilinders en komen dus niet in sommige overzichten voor.
(³) Hardcore circuit motoren zowel voor supersport als motorcross worden vaak niet op kenteken gezet en komen daardoor niet voor in de RDW cijfers.
Opmerkingen, aanvullingen en ongenoegen mag je melden bij de auteur, kopiëren van de content in overleg.