Motorverkoopcijfers 2022

Terugkijken 2022

Het was weer een rumoerig jaar, hoge vraag naar nieuwe motoren gekoppeld aan slechte leverbaarheid en fors dalende vraag in het najaar. Behoorlijk veel mooi weer (motorrijdagen) en nog warme temperaturen tot in half november. Forse prijsverhogingen tot wel 3 maal op eenzelfde product. Veel nieuwe of flink ge-update modellen. Ongekende inflatie en enorm hoge benzineprijzen. Saai was het niet!

Een simpel lijstje maken met wat cijfertjes onder elkaar kan iedereen. Ook dit jaar maken wij weer een uitgebreide analyse met extra veel motorfoto’s. Echt kort is het stuk niet geworden, maar het weer nodigt toch uit om lekker op de bank te hangen. Veel leesplezier!

Volg Bakker Motors op social media!

Logo Bakker Motors Youtube
youtube.com
Facebook logo facebook.com/bakkermotors
facebook.com
Pinterest logo https://nl.pinterest.com/bakkermotors/
nl.pinterest.com
Tunblr logo https://bakkermotorszaandam.tumblr.com
tumblr.com
Logo Bakker Motors Instagram
instagram.com

Analyse

Lang leek het erop dat dit jaar het aantal nieuw verkochte motoren dat van topjaar 2021 ging overtreffen. Tegen het einde van de zomer kwam de klad erin. Het ziet er naar uit dat er op ~100 stuks na dezelfde aantallen als in 2021 gehaald gaan worden. Tot en met half december had Yamaha de koppositie als marktleider in handen maar traditiegetrouw scoort BMW (met en zonder dubieuze verkopen klik) de laatste maand altijd erg goed en zal het weer nek aan nek worden waarna BMW toch wint. (*)

motorverkopen 2022 per cilinder

Ten opzichte van 2021 een 11% daling in het aantal 4-cilinder motoren tegenover een forse toename 1-cilinder motoren. Motorscooters, kleine allroads als Honda CRF300L en moderne klassiekers zoals de Royal Enfield modellen zijn verantwoordelijk voor deze groei. (²)

motorverkopen 2022 Allroad middenklasse

Nieuwe modellen scoren

Alles wat allroad-looks heeft scoort, en zeker nieuwe middenklasse modellen vinden gretig aftrek. Zoals de Ducati Desert X (40), Husqvarna Norden 901 (54), Aprilia Tuareg 660 (40), Moto Morini X-Cape (67). Vergis je overigens niet in de term ‘middenklasse’ bij de eerste twee motoren. Ze hebben een prijskaartje tussen de €17.000 en €18.500…

Sowieso zijn nieuwe modellen best in trek ook als het geen allroad betreft. Om wat te noemen: de sportieve Yamaha R7 en de sportieve tourmotoren Suzuki GSX-1000GT en de Honda NT1100 scoren binnen hun segment mooie aantallen. De vernieuwde retro’s van Kawasaki Z650RS/Z900RS en Yamaha XSR700/XSR900 verkopen dikke prima.

Motorscooters blijven populair, de vernieuwde Yamaha T-Max en geïntroduceerde Honda ADV350 (direct uitverkocht) bewijzen dat ook hier nieuwe modellen in de smaak vallen. De groei van Kymco en de bijna 40 stuks van de Italjet Dragster 200 onderstreept dat de motorscooter een geliefd voortuig is. Of dat flink wat opbergruimte wenselijk is, dat kan ook.

of ↓ achter de merknaam geeft aan of er meer of minder verkocht is t.o.v. vorig jaar

Yamaha ↓

motorverkopen 2022
2022 Yamaha R7 (YZF690)

Op zich een aardig jaar voor Yamaha, in ieder geval elf maanden lang marktleider en dat met leveringsproblemen op verschillende modellen. Wel 50 stuks minder dan vorig jaar verkocht. Duidelijke verkooptopper is nog steeds de MT-07 maar toch 100 stuks minder dan vorig jaar! Ook de MT-09 en beide Tracer modellen moesten forse aantallen inleveren. Winst komt bij de Tenere en de nieuwe modellen T-Max, XSR900 en R7 vandaan. Laatstgenoemde lijkt met 106 verkochte stuks toch voor een kleine opleving in het sportsegment te zorgen. Met 150 stuks YZF-modellen (R1, R7, R6, R3) mag Yamaha zich in ieder geval eindbaas verkoop sportmotorfietsen noemen. Dakar-geïnspireerde styling heeft veruit de voorkeur bij de Tenere700. Van de 340 verkochte stuks was 200 keer de Rally variant gekozen. De scooterbrigade zorgt ook altijd voor een gedegen omzet: gezamenlijk 450 stuks.

BMW ↓

motorverkopen 2022
2022 BMW K1600 GTL
BMW K1600 B

BMW heeft een lastig jaar gehad, zelfs de R1250GS heeft 150 stuks minder verkocht maar blijft nog ruim 1/3e van de totaal verkopen voor zijn rekening nemen. Zouden de volgzame klanten dan toch wachten op de nieuwe GS die ergens volgend jaar verschijnt? Ook de F 900 R en XR scoren minder. Op zich zal BMW daar niet zo heel erg mee zitten want de veel duurdere K1600 scoort met 3x zoveel stuks naar 125 exemplaren. Dankzij levering van enkele tientallen R1250RT aan de politie zitten deze aantallen flink beter dan 2021. Het nieuwe van de R18 is er waarschijnlijk een beetje vanaf, net aan 65 stuks. Van de, in mijn ogen jaarlijks geupdate, superbike M 1000 RR verkoopt BMW er met 22 units 6 meer dan vorig jaar. In tegenstelling tot de retro Kawa en Yamaha modellen doet de BWM het erg slecht met een halvering in aantal verkochte nine T’s.

Kawasaki ↓

motorverkopen 2022
2022 Kawasaki Z900RS SE

Met ruim 150 motoren minder dan in 2021 zijn er toch een aantal modellen die beter scoren. De best verkopende Z900 (520 stuks), Z900RS (100st) en de H2 SX (19 stuks) doen dat. Die laatste mocht ook wel plussen want wéér vernieuwd en elke journalist heeft hier wel over geschreven, tot wel 3 keer. De Z H2 is daarentegen in verkopen gehalveerd. De Versys 1000 verkoopt zowaar meer aantallen dan het kleinere 650 zusje, 260 voor de grote, 220 voor de kleine. Niet dat de grote het beter doet, hetzelfde als vorig jaar, de kleine blijft flink achter in verkopen. Opmerkelijk mede omdat de 650 toch een update kreeg voor 2022, leveringsproblemen of het grote aanbod nieuwe middenklasse allroad modellen?

Honda ↑

motorverkopen 2022
Honda CB1000R Black Edition

Goede cijfers voor Big Red. 28 modellen scoorden beter dan vorig jaar, 12 scoorden minder waarbij een aantal veroorzaakt door leveringsproblematiek. De nieuwe ADV350 heeft een erg goede start gemaakt met 60 stuks maar is na april eigenlijk niet meer op kenteken gezet vanwege leveringsproblemen. Het heeft geen invloed op zn grote broer de X-ADV 750 gehad die verkoopt met 115 stuks net iets meer dan vorig jaar. Opvallend is de stijgende verkoop van de CRF1100 Africa Twin, de kleine updates doen hun werk. Met 125 exemplaren scoort de nieuwe NT1100 behoorlijk goed! De verkopen van de NC750 zijn in elkaar gedonderd, waar er vorig jaar nog 335 werden verkocht houdt het nu bij 160 op. Ook hier zijn leveringsproblemen de oorzaak. Mede hierdoor is de CMX Rebel 500 Honda’s best verkochte motor met bijna 200 stuks, onverwacht! Grote broer Rebel 1100 verkoopt met 105 stuks ook prima. Honda’s snoepje, de vernieuwde Monkey verkoopt met 90 stuks dubbele cijfers tov 2021. DCT modellen scoren elk jaar beter. Nu zit al bij gemiddeld 63% van de modellen, waarvan ook DCT beschikbaar is, de bestuurder heel relaxed te schakelen met flippers aan het stuur. Kijk anders even HIER of er nog een mooie DCT motor tussen staat.

KTM ↓

motorverkopen 2022
2022 KTM 890 Adventure R Rally

De vreugde van vorig jaar toen KTM nog flink groene cijfers scoorde zal snel vergeten zijn na het opmaken van deze jaarcijfers. De 890 Adventure verkoopt zelfs 40 stuks minder, niet echt iets om vrolijk van te worden. Met totaal bijna 300 motoren minder (dat is 25%) zijn er toch nog modellen die een plusje noteren: de naked A2-rijbewijs-geschikte 390 Duke (+4) en de crosser 350 EXC-F (+8). Grootste verliezer is de 1290 Super Adventure S die 60 maal minder is verkocht en ook net de op 1 na duurste motor in de Oostenrijkse folder.
Drie personen is het gelukt om de speciale Brabus 1300 R te bemachtigen, deze speciale Super Duke 1290 R was binnen 2 minuten uitverkocht en kost €44.900,-

Suzuki ↑

motorverkopen 2022
2022 Suzuki GSX 1000 GT

Bam! 100 stuks meer dan vorig jaar en vechten om de 5e op de ranglijst. Vorig jaar zag het er naar nog uit dat ze moesten vrezen voor 1 of 2 plekken zakken. De V-Strom DL 650 en SV650 zijn wederom de topverkopers met beide ruim meer dan 200 stuks. De DL 650 verkoopt ne zelfs meer dan grootste concurrent de Kawasaki Versys 650! Met name de SV650 blijft verwonderlijk, uiteraard krijg je een kwalitatief zeer goede motor maar qua vernieuwing is er al jaren weinig gebeurd. De laatste echt grote wijziging in het blok dateert uit 2007 toen het 2 bougies kreeg en met ABS geleverd werd… Behoudens nieuwe kleurtjes doet het huidige uiterlijk het ook al sinds 2017, maar eerlijk is eerlijk het ziet er nog steeds prima uit. Met de nieuwe GSX-1000GT tourmotor scoort Suzuki (120 stuks) prima aantallen. Motorscooters van de leverancier uit Hamamatsu doen het niet erg best in vergelijking met bijvoorbeeld Yamaha en Honda, nog geen 45 stuks in totaal. Tien maal werd het topmodel GSX1300R Hayabusa verkocht.

Harley Davidson ↑

motorverkopen 2022
2022 Harley Davidson 1250 Sportster S

Precies dezelfde verkoopaantallen als vorig jaar bij deze Amerikanen. Grootste vraag bij HD is natuurlijk: doet de Pan America het nog steeds zo goed? Ja! 160 zijn er verkocht en dat zijn er 30 meer dan vorig jaar. 80% kiest voor de ongeveer €5000,- duurdere Special uitvoering, komt het ding ruim boven de 25k uit. Daarnaast scoorde de Sportster S er 50 meer en ging daarmee naar 70 verkochte stuks. Elektrisch rijden wil met de Livewire ook niet erg vlotten, 24 verkochte stuks zet niet echt een verandering in gang.

Triumph ↑

motorverkopen 2022
2022 Triumph Tiger 1200 GT Explorer

Vrijwel dezelfde verkopen als vorig jaar zorgen voor weinig spannende dingen bij de Britten. Scramblers, Speed Triples, Bonnevilles, ze deden exact hetzelfde als vorig jaar. De imposante Rocket 3 met het grootste 3 cilinderblok op de markt had, na de facelift van vorig jaar en bijbehorende extra verkopen, dit jaar duidelijk mindere cijfers. Iets minder dan een halvering naar 25 stuks. Wat ook tegenviel was de topper van 2021, de Trident, het zag de 190 stuks verkopen terugvallen naar 80 stuks. De Tiger modellen trekken de mindere cijfers echter met gemak weer in het groen, waarbij de nieuwe Tiger 1200 flink het voortouw neemt naar een totaal van 170. En dat terwijl deze pas leverbaar was vanaf april! Zou het dan toch de GS-killer worden?

Piaggio ↑

motorverkopen 2022
Piaggio Vespa GTS 300 Super Sport

Hier kunnen we gewoon hetzelfde als vorig jaar neer zetten. Met kleine aanpassing is dat dit ook:
De verkopen van de Italiaanse scooterbouwers Piaggio komen bijna volledig (70% – 425 stuks) voor rekening van de Vespa GTS. Beverley’s volgen gezamenlijk met 150 stuks op grote afstand. Buiten de 2 toppers nog een aantal scootermodellen met minimale verkoopaantallen. Het is een raadsel waarom er 1 Vespa Elettrica op kenteken is gezet, zo’n ding gaat 60km/u.

Ducati ↑

motorverkopen 2022
2022 Ducati Desert X

Het is even zoeken waar de fractionele stijging in aantallen vandaan komt (+30stuks). Scramblers, Multistrada’s, Monsters en Diavel/XDiavel scoren allen minder dan vorig jaar. Winst komt uit de nieuwe modellen Streetfigter V2 (80 stuks) en uiteraard de fraai geboetseerde allroad Desert X. Die 40 verkochte modellen zijn wellicht ook mede oorzaak van de mindere verkopen van de ‘kleine’ Multistrada 950 V2 waarvan er nog maar 30 een nieuwe eigenaar kregen. Dat sommige modellen in V2 en V4 uitvoeringen leverbaar zijn en dan ook nog als S/SP/SP2 en Speciale maakt de lijst met verschillende modellen behoorlijk lang. Zo heb je in ieder geval wel vrij snel een motor waar niet iedereen op rijdt.

Royal Enfield ↑

motorverkopen 2022
Royal Enfield Himalyan 400

Voor het 2e jaar op rij flinke groei bij dit Indiase merk met Britse roots, naar 370 stuks . Daar waar het allroad model de Himalayan vorig jaar zorgde voor ruim 25% van de totalen, is daar dit jaar nog maar 15% van afkomstig. Ook de Interceptor Int 650 levert iets in. De grote winst komt van de Classic 350. 100 stuks verkopen is gewoon een enorme prestatie. De prijs zal ook meespelen, voor €5699 mag je al een Classic 350 de showroom uitrijden. Dat het vervolgens geen worst van tafel trekt kun je elders in dit bericht lezen. Hierna is de Meteor 350 is met 90 stuks zeker nog het noemen waard.

Aprilia ↑

motorverkopen 2022
2022 Aprilia Tuareg 660

Fel groene cijfers en confetti bij deze Italianen uit Noale ondanks de mindere verkopen op het topmodel van vorig jaar de RS 660. 100 stuks erbij is gewoon een stijging van 166%. Totaal zitten ze nu op 283 stuks. De toppers zijn de dit jaar geïntroduceerde SR GT 200 motorscooter (lees verderop meer hierover) en allroad Tuareg 660. Ondanks het relatief forse prijskaartje van laatstgenoemde vonden 40 nieuwe eigenaren dit de beste keuze. De Factory edition helpt met 16 stuks ervoor dat de verkopen van de Tuono 660 ook iets groeide.

Moto Guzzi ↑

Moto Guzzi V87TT

Helaas voor de Italianen uit Mandello zijn ze toch een plekje gezakt in de merken top20. Niet omdat MotoGuzzi het slecht deed met 250 units verkopen, maar doordat de andere kleine Italiaan Aprilia het gewoon zo goed deed. Het model V85TT verzorgt in z’n eentje nog steeds voor de mooie cijfers. Bijna 70% van de verkopen worden door deze allroad binnengeharkt. De vernieuwde V7 Stone scoort ook een bescheiden plus naar ruim 70 stuks. Ondertussen alleen al uniek vanwege een ‘bescheiden’ V-twin motorblok tussen je benen. Komend jaar komt dan toch echt de nieuwe V100, schitterend apparaat met goede recensies, zeer benieuwd wat dat nog gaat brengen.

Husqvarna ↓

2022 Husqvarna Norden 901

Niet veel goed nieuws bij dit submerk van KTM, achter alle modellen zijn lagere verkopen geschreven. Het totaal blijft hangen net onder de 200 stuks. De nieuwe 901 Norden haalt met 54 stuks de boel nog een beetje op. De halvering in aankopen van de Husqvarna 701 Enduro lijkt hier wel een direct gevolg van. Maar ook de aantallen Svartpilen en Vitpilen zakken flink in ondanks nieuwe kleurstellingen voor dit jaar, tijd voor een opfrissertje?
GasGas zorgt met 2 verkochte exemplaren meer dan in 2021 als enige KTM label voor groene cijfers. Ook hier is het de nieuwe allroad ES700 die de cijfers in net de plus trekt.

Benelli ↑

QjianJiang is china’s grootste motorfietsproducent en heeft sinds 2005 de merkrechten van dit voorheen Italiaanse merk. De dit jaar geïntroduceerde Leocino 800 en Leocino 800 Trail zorgden samen voor een plus in de verder stabiele verkopen. Deze naked en Trail, met het toch niet al te malse prijskaartje van bijna 10 ruggen, verkochten samen 25 stuks. Met 148 stuks totaal vestigt het zich op de 15e plek.

motorverkopen 2022
Benelli Leoncino 800 Trail
motorverkopen 2022
Indian Scout Bobber

Indian Motorcycle ↓

De folder van Indian lijkt flink dunner te zijn geweest, in ieder geval zijn er 10 verschillende modellen minder op kenteken gezet. Bobbers spreekt de Nederlander het meest aan. Scout Bobbers zijn namelijk nog steeds de best verkopende Indian met 34 stuks, gevolgd door de Indian Chief Bobber.

motorverkopen 2022
2022 Zero DSR/X

Zero ↓

Zero verkoopt 30 stuks minder dan vorig jaar. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat er toen 54 stuks geëxporteerd werden. Dus onder aan de streep lijkt Zero niet veel te winnen of verliezen. Wel hebben ze vrij recent een allroad model DSR/X gepresenteerd wat ondertussen garantie lijkt voor goede verkopen. Dat zullen we volgend jaar zien.

Kymco ↑

De motorscooters van deze Taiwanese fabrikant zijn in trek. In de bromscootermarkt is Kymco één van de 3 merken die de dienst uitmaken. Misschien veroorzaakt die naam en reputatie de huidige groei. Dit jaar verdubbelt Kymco z’n cijfers in de motorscooterverkopen. Bijna 115 stuks, wel verdeeld over 13 verschillende types tussen de 125 en 550cc. Het merk SYM verkocht dit jaar ook 10 motorscooters meer en ging naar een totaal van 70 stuks.

motorverkopen 2022
2022 Kymco AK550
motorverkopen 2022
Beta 300 RR

Beta ↓

De Italiaanse enduro/cross motorbouwer handhaaft zich nog net in de top20 met 85 stuks verkopen. Tien stuks minder dan in 2021. Het merk heeft zeer veel verschillende modellen maar alleen de RR enduro motoren zijn op kenteken gezet. Helaas geen modelregistratie in de RDW data waardoor je alleen aan de cilinderinhoud kunt opmaken dat de 300cc het best verkopende model is. (³)

motorverkopen 2022
CF Moto 700CL -X

CF Moto ↑

De marketing achter deze chinese brommers doet goed zn werk. Er wordt (te) veel over geschreven en getest en hun toetreding tot de Moto2 zal de bekendheid zeker goed doen. Ze zijn dit jaar nipt de merken top 20 binnengeslopen, met 75 verkochte items, waarbij de naked 700cl-x met 23 stuks het beste verkoopt.

5 maal buiten de top 20

Moto Morini ↑

2022 Moto Morini X-Cape

Dit merk heeft natuurlijk een mooie Italiaanse naam maar eigendom van het chineze Zhongneng. De X-Cape is het eerste nieuwe model wat op de markt wordt gebracht. Het is al ongeveer kapot beschreven in de media, de plaatjes zien er zeker wel goed uit. De verkopen zijn met 67 stuks echt niet verkeerd. Voor de prijs van €8599 heb je ook zeker een stoer ding. Voor de Duc Dessert-X of Husqi Norden 901 moet je minimaal €9.000 meer meenemen.

Mutt ↑

Mutt Fat Sabbath 125

Mutt willen we hier toch even noemen. Vorig jaar ‘ontdekten’ we dit merk en is er nog steeds bar weinig over geschreven. Wel hebben de Britten (made in china) leuke (A2 rijbewijs) modellen en de verkopen zijn door het dak gegaan! Toen nog 5 stuks, dit jaar 22 en dat na de Brexit. Het verslaat daarmee net wel/niet het Frans/chinese merk Mash dat toch echt veel meer media-aandacht krijgt én meerdere dealers/verkooppunten heeft.

Fantic Motor ↑

2022 Fantic XEF 450 Rally
Fantic Cabellero 500
Fantic XEF 250 Trail

Het is niet dat dit Italiaanse merk zoveel verkocht dit jaar (35 stuks). Afgelopen jaar is er ook zeer weinig over Fantic in de bladen geschreven. Toch kwam in 2022 de rally/allroad XEF 450 Rally op de markt. Deze enduro-fiets met Yamaha-blok vond 6 maal een nieuwe eigenaar. De Fantic Caballero is ook redelijk onder de radar gebleven. Het weerhield 16 klanten er niet van om in de showroom deze parel aan te wijzen als nieuwe motor. Niet zo heel gek, met modeluitvoeringen als Scrambler, Flat Track of Rally. Standaard een Arrow uitlaat eronder en vele custom accessoires zijn goede verkooppunten. Voornaamste punt is dat het 500cc 1cilinder motorblok slechts 150kg in beweging hoeft te krijgen. Voor komend jaar staat een een 700cc Caballero in de folder, voorzien van het Yamaha CP2 motorblok! Verder zijn er nog 15 enduro’s op kenteken gezet. (³)

Italjet ↑

motorverkopen 2022
Italjet Dragster 200

In 2021 kwam het Italiaanse merk terug nadat het eind jaren ’90 best succesvol kleine 125cc motorscooters op de markt bracht. De bijzonder en agressief vormgegeven Dragster 200 is voorzien van een Piaggio motorblok en kreeg het voor elkaar om dit jaar bijna 40 stuks af te leveren. Met een verkoopprijs van €6999 krijg je wel 20 pk uit 200cc. Kijk ook naar de enkelzijdige voorwiel ophanging met uniek onafhankelijk stuursysteem.

Mash ↓

Mash Six Hundred 650

Dit merk met goedkope retro motoren bood evengoed weer 9 modellen aan op de markt, maar aan verkopen schort het wel. De teller stopt bij 29 stuks. Is dit wellicht het gevolg van de slechte kwaliteit die dit chinese merk met een Frans hoofdkantoor op de markt plempt? Meerdere verhalen van grote problemen en volledig afgedankte exemplaren met nog geen 20k op de teller zijn online te vinden. Het topmodel de Six Hundred verkocht 7 stuks.

Duurste

Ducati Superleggera V4

Al jaren is het portfolio van Harley’s de prijzigste van allemaal. Koploper CVO Road Glide (Limited) is met een cataloguswaarde van €52.995 tot zelfs boven €60.000 eigenlijk niet meer te betalen. Toch gingen er 25 naar een nieuwe eigenaar. Dit jaar is er ook een zeer prijzige exoot op kenteken gezet. De Ducati Superleggera V4, 234pk bij 152kg en slechts 500 geproduceerd, afgelopen februari op kenteken gezet. €114.594 mocht de nieuwe eigenaar aftikken bij de Duc-dealer. Toch wel een beetje de motor voor in posterformaat boven je bed/in de garage.

motorverkopen 2022
Harley Davidson CVO Road Glide Limited

Dikste

Triumph Rocket 3 GT (25 stuks verkocht) mag zich wel de dikste noemen met een 3 cilinder motorblok van 2458cc. Ook dik is de BMW R18 (69 stuks verkocht) die je, buiten 2 custom-build choppers, de motor met de langste wielbasis mag noemen. Dus kijk wel voor aanschaf of die 1,73 meter lengte (wielbasis) wel in de schuur past. Beide dikzakken verkochten behoorlijk minder dan in 2021. Maar echt de dikste is natuurlijk de Harley Davidson CVO Road Glide Limited met 430kg lomp gewicht.

motorverkopen 2022
Piaggio Vespa Elettrica

Traagste

Dit moesten we even nakijken maar je mag gewoon de snelweg op met een voertuig dat slechts 60km/u kan rijden. En daar zijn er nog best wat van op kenteken gezet! We hebben het dan ook over elektrische Piaggio scooters als de Piaggio One en Vespa Elettrica. In de chinese elektrische scooter-hoek zitten nog wel meer voertuigen die niet eens de 80km/u halen. Het verband met actieradius is snel gelegd. 85 verkochte voertuigen gaan de 90km/u niet eens halen.

motorverkopen 2022
Royal Enfield Classic 350

Braafste

Wil je echt geen forse versnelling hebben? Dan moet je kijken naar de motor met het minste vermogen per kilo motorgewicht. Je komt dan uit bij de kleine 125cc motorscooters zoals de Peugeot Django (van de Indiase fabrikant Mahindra) of de Kymco Agility+200. Wil je toch meer motor maar nog steeds erg weinig vermogen per kilo? Kijk dan in de showroom van het eveneens Indiase Royal Enfield. Zowel de Meteor 350 en Classic 350 brengen nauwelijks vermogen voort – nog geen 20pk/15kW en 192kg rijklaargewicht.

motorverkopen 2022
Aprilia SR GT 200

Opmerkelijkste

In de categorie opmerkelijke cijfers zien we bij Aprilia dat niet de RS660 als best verkochte motor maar de SR GT 200 motorscooter! Nu worden motorscooters maar mondjesmaat tot zelfs niet in motortijdschriften besproken dus was dit voor ons ook een verrassing. De SR GT 200 verkoopt gewoon meer dan 100stuks. Ergens hebben we een hype gemist want €4599 is nu niet het koopje van het jaar. Ook verkrijgbaar in 125cc variant. Wel een stoer ding! Nog bijzonderder maakt het dat de SR GT pas vanaf april leverbaar was.

Snelste

MV Agusta RUSH

De snelste is eigenlijk nooit zo interessant, beetje vergelijkbaar met wie de grootste vis heeft gevangen. Er zijn 4 modellen die boven de 300km/u constructiesnelheid (fabrieksopgave) kunnen. Hoogste snelheid is zelfs 305 km/u. En nee de duurste motor, hierboven besproken, kan dat niet. Ook niet de Ninja H2 SX of de Honda CBR1000RR-SP Fireblade superbikes. Het is verrassenderwijs een hypernaked bike van MV Agusta, de Rush. Met het motorblok uit de Brutale 1000 RS en slechts een gewicht van 186kg knalt dat ding met gemak naar de 305km/u. Of dat nog te doen is op een naked of waar je dat nog ongeschonden kunt rijden…? Wel leuk voor een stoer verhaal bij de koffieautomaat tegen die nieuwe blonde van HR.

Ruwste

TM Racing MX450Fi (4T)

We kijken even bij de volledig Crosser/Enduro-merken. Onder andere AJP, GasGas, Rieju, Sherco, en de Italiaanse crossers van Beta, Redmoto, SWM, Fantic, TM Racing en VENT S.R.L. waren samen goed voor bijna 250 motoren. Iets minder dan vorig jaar. Per merk wisselende cijfers tov vorig jaar, BETA en Sherco leveren in. TM Racing plust 50%. Ook bij deze merken zie je de allroad trend, volgend jaar komt Rieju met een Aventura 500 Legend. Van de merken die niet enkel hardcore cross/endure aanbieden scroren de KTM EXC en Husqvarna FE modellen vrijwel identiek aan 2021. Bij de grote Japanse 4 is geen enkele crosser op kenteken gezet…?! (³)

Spannendse

motorverkopen 2022
Energica SS9+RS

Net als vorig jaar zitten de elektrische motoren met 250 stuks nog steeds onder de 2% tov de totale verkopen. Energica tikt nu bijna de 30 stuks aan. Een 13-tal merken, veelal chinese dingen van dubieuze kwaliteit, vullen samen ongeveer 100 stuks in, waarbij NIU met 23 stuks het grootste aandeel heeft.
De nieuwe elektrische BMW scooter CE04 scoort wel flink met 90 verkochte units! €15.000 voor en een hoop lelijkheid, een prima prestatie. KTM’s Freeride met 7 stuks stelt ook niets voor. Merk hierbij wel op dat de Freeride waarschijnlijk veel meer als crosser verkocht wordt en zodoende niet op kenteken gezet.

Breedste

motorverkopen 2022
Mash 400 Side Force

Breder dan met een zijspan wordt het natuurlijk niet. 7 zijspannen zijn er nieuw dit jaar, waarbij de sterkste (Yamaha FJR1300) niet de duurste is. Opvallend genoeg zijn dat de zijspannen van Ural (3 stuks) met een cataloguswaarde tot wel €21.795. Ook staan er 2 Mash modellen en een chinees hok (Chang-Jiang) in de lijst. Met een prijskaartje rond de €12.500 een stuk vriendelijker maar je krijgt dan ook slechts een 400cc ipv de 750cc boxer bij Ural.
Overigens zijn er 1420 driewielers op kenteken gezet. Fors aantal maar als je verder inzoomt zie je dat er ook veel quads en elektrische 4-wiel ‘golfkarretjes’ van bijvoorbeeld Frisian motors tussen staan. Piaggio is veruit marktleider in dit segment met 420 stuks. Alles bij elkaar meer dan 40 verschillende merken en een veelvoud aan modellen.

Oudste

Klassiekers zijn hot. 94 motoren van vóór 1940 zijn er gekentekend waarvan 44 Vintage motorfietsen (voor 1930) en een Cottereau Saison zelfs uit 1904. Dit zijn bijna allemaal geïmporteerde oldtimers. Deze worden bij de RDW direct voorzien van een historisch kenteken op donkerblauwe kentekenplaten. Dat gebeurt alleen als de [Datum eerste toelating] ligt vóór 1 januari 1978. De kentekenplaten beginnen met de lettercombinatie NM. Ook wat ongebruikelijk: Kreidler K53, een 50cc brommer uit 1974 die een import youngtimer motorkenteken (met YE in het kenteken) heeft gekregen.

Italinees

De chinezen zijn druk bezig om mooie merknamen uit het verleden op hun eigen gekopieerde machines te plakken. De al eerder genoemde Benelli en Moto Morini zijn naast Lambretta en Malaguti verkrijgbaar. Brixton en Eysink zijn 2 andere voorbeelden met goed klinkende namen, komende jaren ongetwijfeld nog meer labels. De 1-op-1 kopieën van bestaande Japanse/Europese modellen zijn alleen voor eigen land. Naar Europa komen de afgelopen jaren wel redelijk eigen vormgegeven modellen. De motorblokken zijn in veruit de meeste gevallen volledig afgekeken van oudere Japanse motorfietsen met een eigen naam in het klepdeksel. De bedoelingen van china zijn nooit helemaal duidelijk maar controle en macht staan hoog in het communistische vaandel, de markt overnemen en domineren hoort ook daarbij. Mocht je overgaan tot aanschaf van zo’n motor, niet klagen dat over een paar jaar alle grote dealers verdwenen zijn, er weinig keus meer is en de kwaliteit op termijn belabberd is.

Laatste

De Zweedse Cake Kalk&

Achteraan de lijst zijn zeer veel merken waar slechts 1 of enkele van verkocht werden. Exotische merken als Miku, Dayi, SuperSoco (elektrisch Vmoto merk), Surron, Zontes, RVM (by Jawa) en het merk met de langste naam Heshan Guoji Nanlian Mot, samen zo’n 100 stuks. Veelal goedkope, inferieure chinese imitatie scooters en motoren met motorblokjes tot zo’n 300cc.
Ook 2 stuks elektrische Cake, een lichtgewicht platform waarop vele modellen mogelijk zijn. Let op, de eigenaar van dit bedrijf heeft ontwerpen gemaakt voor Ikea en Saab. Kijk er ook niet naar zoals naar een motorfiets maar als een next soort voertuig. RGNT is het 2e Zweedse merk wat elektrische motoren op de markt brengt. Prachtige klassiek ogende modellen maar dan met een accu, 3 verkocht.

Occasions

In heel 2022 werden 140.000 gebruikte motoren verkocht. 4000 minder dan het jaar daarvoor. 80.000 daarvan werden tussen particulieren overgedragen en bijna 52.000 stuks werden bij bedrijven aangeschaft. Als je nu je rekenmachine erbij pakt mis je nog ongeveer 8000 stuks en die werden door bedrijven onderling (B2B) verhandeld. Honda was het meest verhandelde merk. Dat kun je ook zeker in onze showroom terugzien.

De mooiste motoren nieuw en gebruikt vind je in deze showroom

Tests vs Verkopen

Motorbladen test zin onzin

Het is geen geheim dat wij veel vakliteratuur lezen, wekelijks ploft er wel een motorblad in de brievenbus. Elke week weer worden er motoren getest en beschreven. Soms worden er artikelen geschreven over motoren waar je vervolgens nooit meer iets over hoort of ziet rijden. Na wat bladeren hebben we een rijtje motoren “Wel over geschreven nooit verkocht”.
Voge Valico 300 Rally – Ebroh Bravo CR (elektrische motor) – Stark Varg (elektrische crosser) – Bimota KB4 (onduidelijk of wel te koop) – Indian FTR Black Swan – Neco NC-N01 – Horex Regina – Kymco CV3 (3 wieler scooter) daarvan zijn dan toch nog 2 stuks op kenteken gezet.

Ook de verhouding tussen berichten en verkopen is soms onevenredig, zoals de berichten op motor.nl:
Indian Pursuit (3 berichten) – 1 stuk op kenteken gezet.
14 berichten mbt CF Moto – totale verkopen 75 stuks, vergelijk dit met de 9 berichten over Aprilia modellen met totale verkopen 280 stuks. Of met het enige gezamenlijke bericht over de Honda’s CBR500R, CB500X, CB500F en CMX500 Rebel waarvan totaal 340 stuks zijn gekentekend.

Meest veelzeggende is waarschijnlijk deze: In totaal 1 bericht over Piaggio modellen en dat had deze titel: Motormarkt in Duitsland: Piaggio marktleider(!). Het merk staat in NL boven Ducati in verkoopaantallen.
Alleen al de berichten over testverslagen en aanpassingen aan modellen pompte de redacteuren er meer dan 30 berichten over die rode Italianen uit. Daarnaast schreven ze nog pagina’s vol over de prestaties van Ducati in de motorsport, historie, de ontwikkeling van elektrische motoren en veilingopbrengsten. En hee wij snappen ook gerust wel dat een stukje over exotische brommers schrijven leuker en makkelijker is dan iets positiefs zien te verzinnen over het uiterlijk van een GS!

Import

Vanwege de grote vraag naar jonge gebruikte motoren, en in Nederland toch echt heel weinig nieuwe motoren verkocht worden, wordt er veel geïmporteerd. Afgelopen jaar was hier weer een record gebroken, 18.500 motoren werden er vanuit het buitenland naar ons land gehaald. Buurland Duitsland was hofleverancier. Daar koopt omgerekend per inwoner 0,24% nieuwe motor verkocht, in Nederland is dat slechts 0,09% waarmee we de zuinigste zijn van West-Europa.

Voorspelling

Wat is er overeind gebleven van de voorspellingen voor dit jaar? Dat de piek in stijgende verkopen over zou zijn is uitgekomen. De wijzigingen in de merken top 10 is dan niet gebeurd. Elektrisch rijden is inderdaad niet noemenswaardig gegroeid. De Honda NT1100 en Suzuki SX-S1000GT en de Yamaha R7 zijn zeker succesvolle introducties gebleken in marktsegmenten die het slecht doen/deden. Bakker Motors is ook nog steeds het beste adres voor goede, jonge en scherp geprijsde occasions.

2023 Honda Transalp

Komend jaar zullen de verkopen wellicht tegenvallen. Leveringsproblemen zullen minder worden maar met een krimpende economie zal er ook wel weer minder op voorraad gelegd worden. Inflatie zal dure/luxe motoren zoals Ducati en Harley zwaarder treffen. Nieuwe merken met ‘Made in china’ labels zullen wel wat groeien, die kopers kijken alleen naar de aanschafprijs. Bedenk alleen wel dat de inruilprijs erg zal tegenvallen en beschikbaarheid van aftermarket onderdelen is bijna nul. Het gevolg van een (te) goedkope motor is ook hoe er om wordt gegaan met personeel, werkomstandigheden, duurzaamheid en milieu.

Voor elektrische voertuigen is er zeker groei mogelijk maar de inzet is voornamelijk in de grote steden en beperkt woon-werk verkeer. Aangezien de grote massa daarvoor de motor niet inzet…
De autowereld is heel hard aan het veranderen, het is slechts een kwestie van tijd voordat de motormarkt dit gaat meemaken.

Verder zal de nieuwe Suzuki V-STROM 800DE flink wat nieuwe klanten trekken. De goed geprijsde nieuwe Honda Hornet gaat met dat potente nieuwe motorblok zeker flink verkopen. Absolute verkoopknaller zal de nieuw aangekondigde Honda Transalp worden.

Datakwaliteit RDW

Vandaag de dag is kwaliteit van data super belangrijk. Eén fout in de data en jij ontvangt een rood T-shirt terwijl je een blauwe bestelde. Hoe doet de RDW het dit jaar? Verhoudingsgewijs best goed. Bloedirritant zijn wel de nulletjes die je overal tegenkomt, meestal wel bij minder boeiende attributen. Maar ook bijvoorbeeld het BTW bedrag bij 390 motoren ontbreekt, net als de N/A als modelaanduiding bij 165 motoren.

Voorbeelden van vreemde data:

Eén Africa Twin heeft een wielbasis van 2 meter en 33 cm, zelfs onze Caraïbische vrienden met hun verlengde Hayabusa zouden nog jaloers daarop worden! Eén Kawasaki Z650 heeft een ‘vermogen massarijklaar’ (vermogen per kilo) van 2.67. Das ruim 4 maal zoveel als de Ninja ZX-10R. Bij 3 nieuwe motoren staat een laatste ‘kilometerstand registratie’ op 2021, vreemd voor een motor uit 2022.
Het chassisnummer van een Yamaha R7 is te vinden “rechts onder motorkap schroefveerkoker”.
Harley heeft een aanvullende typecodering voor zn motoren, Dit jaar was het waarschijnlijk zo moeilijk geworden dat er meerdere modellen met die codering als typemodel zijn ingevoerd: FLHTCUI ULTRA CLASSIC / FLHR / FLHX of FLHTK. Doe maar een typetje.

Disclaimer

(*) Peildata 01-01-2022 t/m 31-12-2022
Bron: RDW Open data Gekentekende_voertuigen / RDC voertuiginformatie
Sommige cijfers hier besproken zijn afgerond op 5 of nul. Dit om de leesbaarheid te vergroten. Genoemde prijzen zijn de cataloguswaarde dus zonder opties.

(²) Elektrische motoren hebben geen cilinders en komen dus in sommige overzichten niet voor.

(³) Hardcore circuit motoren zowel voor supersport als motorcross worden vaak niet op kenteken gezet en komen daardoor niet voor in de RDW cijfers.

Opmerkingen, aanvullingen en ongenoegen mag je melden bij de auteur,
kopiëren van de content alleen in overleg.