Informatie

Mét DCT automaat….

“Een automaat? Dat is niks!” horen we toch regelmatig mensen roepen. Als je vraagt of ze er dan wel eens op gereden hebben, is meestal het antwoord NEE. Aangevuld met: het lijkt me toch niks. Maar een quickshifter vindt de meerderheid wel erg interessant? Vreemd, overigens wel typerend voor motorrijders.

De benaming ‘automaat’ doet de DCT techniek en beleving ook geen eer aan, misschien is ‘schakel assistentie’ een betere bewoording en ligt minder negatief in het gehoor.

 Maar wat is nou DCT?

DCT staat voor Dual Clutch Transmission wat inhoudt dat er een versnellingsbak in zit met 2 koppelingen. De ene koppeling bestuurt de even versnellingen en de andere de oneven versnellingen. De werking is vrij makkelijk, de computer in de motor weet wel wat je aan het doen bent. Stel je rijdt 25km/u in de 2e versnelling en bent aan het versnellen, de bak heeft alvast de volgende versnelling klaar staan dus zodra er een toerental bereikt is waarop geschakeld moet worden staat alles al klaar en wordt er binnen een fractie van een seconde (70 milliseconden!) een de 3e versnelling gekozen. De 4e versnelling staat ondertussen alweer klaar want daar zorgt de 1e koppeling weer voor.

Honda DCT Automaat
2 koppelingen

Je hebt geen koppelingshandel aan het stuur, maar wel 2 flippers waarmee je net als in sommige auto’s zelf kunt mee schakelen. Komt daar die bocht? Even met een klik 1 versnelling terug om wat meer motorrem te hebben. Wil je snel inhalen? Tik, Tik twee keer op de ‘min’ drukken, de bak schakelt sneller terug dan je ooit zelf zou kunnen en hup daar schiet jij langs die langzame bestelbus.

In 2009 heeft Honda DCT op de markt gebracht in eerste instantie op de VFR1200F  en het heeft zich ondertussen bewezen als uiterst probleemloos. De DCT is nu op diverse Honda types te verkrijgen.

Er zijn 2 soorten mensen, mensen die nog nooit DCT hebben gereden en mensen die het fantastisch vinden!

Wat zijn dan de voordelen?

Dual Clutch Transmission logo

ALTIJD staat de goede versnelling geselecteerd, jij kunt je focussen op het rijden zelf; verkeer, borden, rotondes, accelereren, bochten en remmen zonder dat je je hoeft te bekommeren om het schakelen. Dit verhoogt het vertrouwen en het gevoel van controle. Het is de techniek van de toekomst, momenteel worden de meeste auto’s met een automaat geleverd, en daar ziet iedereen ook de voordelen van. Vergelijk het ook vooral niet met de automaat van een motorscooter, de DCT is echt een ander gevoel en beleving.

Je hebt je tussen de file door gewrongen en staat nu vooraan bij het stoplicht, dan is het bij groen wel even zaak dat je de motor niet laat afslaan, met slippende koppeling en een hoop gas rij je weg. Met een DCT-automaat hoef je niet eens je handen aan het stuur te hebben, het ligt springt op groen, je geeft gas en bent altijd als snelste weg. Zonder stress.

Zelf schakelen met flippers op je stuur is daarnaast ook erg leuk om te doen. En je kunt het schakelen ook helemaal overnemen van de computer, die helpt je dan alleen nog met terugschakelen als je dat zelf niet gedaan hebt vlak voor je stil staat. Je krijgt ook nog een parkeerrem op je motor erbij! Nog een belangrijke plus: het schakelen gaat zo soepel dat ‘helmpje botsen’ met je bijrijder tot het verleden behoort.

Heb je zin in een praatje met motorrijders of op een verjaardag? Vertel dan maar eens dat je een automaat op je motor hebt zitten!

Wat zijn de nadelen?

Geen. Punt.

Nostalgische ijzer ridders willen nog wel eens piepen over motor beleving maar die hebben nog nooit DCT gereden, of zijn vernieuwing-schuw en luisteren al 30 jaar dezelfde muziek. Je kunt voor sommige Honda DCT modellen overigens gewoon een voetpookje installeren zodat je in plaats van flipperen aan je stuur met je linker voet kunt ‘schakelen’ zonder koppeling, argument weggepoetst.

Honda NC750X DCT
Honda NC750X DCT

Maar er zitten 2 versnellingsbakken in? Als die versleten zijn kun je dus 2 koppelingssets betalen! Dat klopt, maar de koppelingsplaten van een DCT verslijten gaat je echt niet snel lukken. Een DCT zal nooit met slippende koppeling wegrijden, er zitten er 2 in dus duurt het ook dubbel zo lang voor ze versleten zijn. Het koppelen en ontkoppelen gaat zó snel dat slijt haast niet.

Een DCT motor zal in de “D” stand erg snel opschakelen, 60 in z’n 6 is normaal. Dit voelt in het begin wat onnatuurlijk maar rijdt wel heel rustig en zuinig. Ken je de slogan Het nieuwe rijden nog? Eén van de tips om energie-efficiënter te rijden is eerder schakelen, en precies dat doet de DCT dus. Wil je toch in een hoger toerental rijden dan selecteer je gewoon een sportievere stand, opgelost.

Het benzineverbruik ten opzichte van een manuele bak is zelfs iets zuiniger, en dat met iets meer gewicht.

Tip: het is juist aan te bevelen om veel zelf ‘mee’ te schakelen, komt in de verte die rotonde? Tik-tik 2 versnellingen naar beneden en je remt genoeg op de motor om niet te hoeven remmen. Vloeiender en zuiniger kun je niet rijden!

 Het kan nu niet anders dat je zelf ook een DCT wilt hebben, dus kijk snel tussen onze OCCASIONS of we een Honda met DCT hebben staan.

Motorjournalisten zijn veelal negatief over een DCT ‘automaat’ ze vinden dat de motor anders schakelt dan zijzelf zouden doen, en dus niet goed. Vervolgens glijden diezelfde journalisten van hun zadel bij de aanwezigheid van quickshifters op een motor, hoef je lekker niet meer in de koppelingshendel te knijpen en schakel je sneller, nét wat een DCT dus altijd beter doet!

Hier nog een filmpje met de technische uitleg van het fantastische DCT systeem.