Een -raar- jaar komt aan het einde en dat gaat uiteraard gepaard met overzichtslijstjes. Wij zijn van de motoren, dus motorlijstjes. Verkoopcijfers van nieuwe motoren kun je op meerdere plekken vinden, hier bespreken we de cijfers iets breder met opvallende zaken uitgelicht.
Was het in motorland ook een raar jaar? Er zijn geen verplichte motorzaak sluitingen geweest, meestal ruimte genoeg voor bezoekers en de motor blijkt opeens een zeer geschikt vervoersmiddel te zijn in een anderhalve meter samenleving. Bijzonder is wel dat er na 10 jaar een ander merk is dat het meeste nieuwe motoren wist te verkopen!
De data
Als bron is de open data Gekentekende_voertuigen van RDW gebruikt. De kwaliteit van de data is ondertussen best goed. De tijd dat iedere keurmeester handmatig zonder leesbril iets inklopte inclusief typvauten is voorbij. Het eenduidig opslaan van modellen is nog wel een verbeterpuntje, maar merken maken het soms zelf ook moeilijk.
Ergens heeft een Triumph Rocket 3 in de data 4 wielen gekregen, verder kleine inconsistenties en een aantal modelnamen niet ingevuld, we moeten ook wel wat te klagen houden.
Top 10
De merken in deze top 10 zijn niet verrassend, de volgorde wel. Plek 1 is door Yamaha overgenomen na jarenlang BMW heerschappij. BMW heeft ook in het thuisland de eerste plek moeten afstaan, daar alleen aan….Piaggio…
Merk | Aantal * |
Yamaha | 2490 |
BMW | 2385 |
Kawasaki | 2205 |
Honda | 1265 |
KTM | 1180 |
Suzuki | 998 |
Harley Davidson | 895 |
Triumph | 610 |
Piaggio | 575 |
Ducati | 445 |
Na de top 10 zijn ook weinig verschuivingen ten opzichte van VORIG JAAR. Aprilia is net niet buiten de top 20 gevallen, ze zijn wel ingehaald door Benelli, SYM en Beta en staat zo goed als gelijk met Kymco rond de 60 verkochte motoren. Vijf stuks 125cc scooter verkopen en 4 verkochte nieuwe RS660 motoren hielpen Aprilia in de top 20.
Naschrift: Op 31 december heeft BMW 127 motorfietsen op kenteken gezet om zo toch de eerste plaats in de verkopen te kunnen pakken. Dit is ruim 5% van de volledige jaarverkopen. Gewoonweg misselijkmakend!
Eigenlijk moeten we hier niet van opkijken omdat Duitsers een naam hoog te houden hebben qua sjoemelen met software en dieselschandalen… Wij houden niet van vals spelen dus passen we ook zeker niet de reeds vermeldde data aan.
Tweedehands
Dat er dit jaar meer occasion motorfietsen op kenteken zijn gezet was al in diverse nieuwsberichten naar voren gekomen, volgens onze berekening zijn dat er ruim 20000 meer dan vorig jaar. Met bijna gelijkblijvende aantallen nieuw verkochte motoren (¹) (al jaren stabiel) is het duidelijk dat er dit jaar weer vele 2e-hands motoren geïmporteerd moesten worden om aan de vraag van de markt te voorzien. Dit was ook duidelijk merkbaar op Marktplaats waar regelmatig een mager aanbod op bepaalde modellen stond. Bij Bakker Motors was de keus in de showroom halverwege de zomer ook daadwerkelijk mager. Nu staat deze weer lekker vol dus wacht niet te lang, zodra het voorjaar wordt zijn de beste modellen altijd snel weg!
Bekijk hier ons aanbod tweedehands motoren
Cilinders en CC’s
Op hoeveel cilinders rijden de nieuwe motoren? De 2 cilindertrend zet al jaren door, maar in vergelijk met vorig jaar toch een kleine stijging bij de 4 cilinders, is meer dan toch beter?
Aantal cilinders | Aantal motoren (²) |
1 | 2800 |
2 | 8150 |
3 | 1130 |
4 | 2025 |
6 | 110 |
Knippen we deze op in 4 categorieën dan zijn de verkopen in de middenklasse van 500 tot 1000cc, ondanks de populaire zware allroads, veruit de grootste groep (de knip na 1301cc is om de dikke choppers en toerbuffels te scheiden). Tov vorig jaar is die middenklasse gegroeid ten koste van de 1000+ klasse. Logisch ook, een Yamaha MT-09 heeft bijna 115 PK wat al veel meer is dan je nodig hebt.
CC | Aantal (²) |
100-499 | 3150 |
500-999 | 6750 |
1000-1301 | 2725 |
1302 > | 895 |
De trends en vakjes
De Retro trend lijkt wat bij sommige modellen aan het inzakken, de mensen die graag op een Italiaanse klassiek ogende moderne motor gezien willen worden zijn klaarblijkelijk voorzien want met 50 verkochte Scramblers heeft Ducati overduidelijk op het verkeerde paard gewed. Vorig jaar waren dat er nog meer dan 60. Ducati wilde Scrambler als merk wegzetten inclusief lifestyle en community, kledinglijnen, gadgets als een e-bike, eigen showrooms en zelfs een radiostation. Met deze aantallen zullen ze daar wel van terugkomen -lees te duur-. De overige bekendere retro modellen doen ongeveer gelijkwaardig aan vorig jaar, dat zal minder pijn doen.
Bladerend door de types met hoge aantallen is het overgrote aandeel allroad en naked wat de verkopen per merk aanvoeren, geheel in de trend van de afgelopen jaren.
Modellen in een vakje douwen is wel steeds lastiger aan het worden. Is een Yamaha Tracer onder de allroads te hangen? Op de eerste looks wel maar Yamaha zelf zegt nee, dit is een sport-tour. De BMW S1000XR hetzelfde verhaal, een soort sportief tour-ding die hoog op de poten staat, crossover is het toverwoord. Daarom dit jaar weinig vakjes maar per merk opmerkelijke zaken.
Stekkerbrommers
Hoe gaat het met de verkoop van de elektrische motoren? Ja, daar zien we procentueel gezien forse stijgingen! Zo ging Energica van 14 naar 19 motoren en Zero van bijna 100 naar 130…. We hebben het dus nog steeds over slechts 1% van de totale verkopen. De KTM Freeride met 15 en BMW C Evolution met 19 stuks doen ook niet echt mee. De 27 Livewire Harley’s zorgen ook niet voor files bij de laadpalen. Veel meer tijd ga ik er dus niet aan besteden. Next.
Oh… behalve nog een linkje naar dit in NL verkochte gestekkerde-snoepje!
Motorscooters
Sommige modellen blijven gewoon keihard scoren, de gehele aanwezigheid van Piaggio in de top10 is veroorzaakt door de verkopen op de GTS300 (400 stuks) en Beverley (110 stuks), zeer geliefde modellen in de grote steden, alleen goed te berijden met schoudertasje om je nek. Die driewieler dingen, wat ook geen motoren zijn, vallen bij de RDW onder de categorie Driewielig motorrijtuig, verkopen bij de Piaggio-groep goed (ruim 370 stuks) de Niken van Yamaha doet 8 stuks, dus niet goed. Yamaha scootert wel lekker mee, goede verkopen met de verschillende N/T/X-MAX modellen, tezamen ruim 485 stuks. Honda’s adventure scooter X-ADV doet met ruim 50 stuks meer dan verwacht, je zie ze weinig rijden.
Minibikes
Ze zijn fantastisch om te zien en van de prestaties kijk je op, niet voor snelweggebruik, wel binnen de stad. Ook enorm makkelijk vanwege de compacte vorm. De verkoopcijfers zeggen dat wij niet de enige zijn die ze leuk vinden. Honda heeft met de MSX 125 en de Monkey (zelfs 63 stuks) het grootste aandeel, de Chinese klonen Benelli Tornado Naked T 125 (TnT) en Skyteam Skymax 125 zorgen ervoor dat er samen bijna 90 van die dingen op kenteken zijn gezet. Kijk snel tussen onze occasions of er een nog Monkey tussen staat!
Opvallend
De duurste motor is dit jaar wederom een Ducati Superleggera €87.798, wel mooi dat dit ook de motor is met het meeste vermogen per kilo, heb je écht iets speciaals. Daarna komen er achter elkaar 40 verkochte Harley modellen die tussen de €49.255 en €52.655 per stuk kosten. Ander opvallende aanwezige in de top 50 duurste motoren is de MV Agusta Brutale 1000 Serie ORO van € 48.990. Dat laatste merk heeft in totaal 27 motoren verkocht in Nederland dit jaar, en staat op plek 3 van gemiddelde verkoopprijs (€23.130). Alleen Energica (€30.845) en Harley Davidson (€26.300) vragen gemiddeld meer per motor.
Yamaha
Het merk wat dit jaar de meeste nieuwe motorfietsen wist te verkopen! Als de MT-09 en de Tenere 700 vanaf deze zomer niet waren uitverkocht hadden het er vast nog meer geweest. De verkooptoppers zijn de MT-07 met 500 stuks en MT-09 met 340 stuks verkocht. De MT-07 mag zich ook dit jaar weer de best verkochte naked van NL noemen (of Hyper Naked aldus Yamaha). Bij de Tracer uitvoeringen liggen de verhoudingen andersom: 175 stuks op de Tracer700 en 340 op de Tracer900.
Dat de Tenere een topper zou worden werd vorig jaar al duidelijk: 315 keer werd de Tenere 700 nu afgerekend. Supersport motoren worden er ook bij Yamaha bijna niet meer verkocht, van in totaal 48 verkochte R-modellen waren dat er 16 voor de R1, de overige zijn verdeeld tussen de R125, R3 en R6. Vijftig mensen hebben de kans gepakt om nog een FJR1300 aan te schaffen, voordat deze van de markt verdwijnt.
Lees ook het bericht over de 2021 Yamaha MT-09
BMW
Bij BMW is de verkooptopper met ogen dicht aan te wijzen, dus is het alleen nog interessant om te kijken waar de aantallen bij de overige modellen zitten. De 900 serie doet het nog aardig, zowel de naked F900R als de hoogpoot F900XR weten beide 190 kopers te verleiden, dit zullen ze vooraf vast hoger hebben ingeschat bij onze oosterburen. Op de voet gevolgd door de sportievere hoogpoot de S1000XR die 160 keer een nieuwe baas vond. Maar dit zijn peanuts t.o.v. de bijna 940 klanten die minimaal €25000,- voor een R1250GS afrekenden, overigens 100 minder dan vorig jaar. Het kleine GS zusje, de F850GS doet het met 75 stuks niet bepaald lekker. Het grote 6-cilinder slagschip K1600 GT(L) kun je 70x aantreffen op de weg, en 38 van die nieuwe R 18 gevallen, die pas vanaf augustus leverbaar is.
Kawasaki
Bij Kawa is het de laatste jaren alleen maar scoren met name in de naked serie. De Z650 met 355 stuks scoort goed, zeker in vergelijk met hieronder nog beschreven Honda CB650. Wat daarmee wel wat weg valt bij de immens populaire Z900 die er 460 wist weg te zetten. Ook de ‘turbo’ liefhebbers kochten liever een naked H2 (48) dan een supersport H2 (23). De allroad varianten deden het zoals gebruikelijk goed met bijna 210 stuks voor de Versys 1000 en 280 stuks op het kleine 650 zusje. De sporttour Ninja, die eigenlijk geen Ninja is, deed het ook weer prima, mede door gebrek aan concurrentie: NINJA 1000SX, 120 stuks. 130 Vulcan S modellen chopperen nu door Nederland. De twee supersport Ninja ZX modellen werden samen slechts 38 maal verkocht. In vergelijk met de andere merken in de top 5 zijn de verkopen in de laatste 22 maanden erg slecht geweest, Kawa blijkt daarmee dus een mooi-weer-merk.
Honda
Wat te melden over de Honda verkopen, tegenvallend is het algehele beeld, veel te weinig CB1000R modellen (23 stuks) verkocht, en met 150 stuks valt ook zeker de nieuwe Africa Twin CRF1100L tegen (ook nog 20x oude model Africa Twin verkocht). De NC750 modellenreeks staat voor het eerst sinds jaren niet meer in de top 10 van meest verkochte modellen, wellicht vanwege de aankondiging dat er een nieuwe aankomt. De 150 stuks CB650R lijkt nog aardig maar legt het in aantallen ook af tegen oa de (gedateerdere) Suzuki GSX-S750 en de bovengenoemde Japanse nakeds. De Rebel (CMX500) wist toch 130 nieuwe eigenaren blij te maken, maar zonder concurrentie is dat een stuk makkelijker. Benieuwd wat zijn nieuwe grote broer komend jaar gaat doen! En de nieuwe CBR1000rr? Verder dan 10 stuks kwam de beste superbike van dit moment niet, hoewel deze motor uitermate geschikt is voor het circuit en voor dat doel meestal niet op kenteken gezet wordt. Het topmodel GL1800 Goldwing, kon ook niet echt geld binnenbrengen, 25 stuks en dat is inclusief de bobber variant. Voor komend jaar is bijna elk model onder handen genomen, dat moet hoop geven.
Ook dit jaar verhoudingsgewijs behoorlijk veel DCT varianten in de verkooplijsten en toch blijft het aanbod 2ehands erg klein, duidelijk teken dat deze automaat variant zo goed bevalt dat de eigenaren deze niet snel wegdoen.
Model | Manual | DCT |
CRF1100 | 90 | 75 |
NC750X | 85 | 95 |
De meest verkochte motorfiets ter wereld ooit, de Honda Super Cub, en sinds 1958 onafgebroken gefabriceerd, is dit jaar bijna 30x in Nederland verkocht, de 2019 125cc variant dan. Als je het over schril contrast wil hebben: wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen van verkocht. En voor volgend jaar niet meer in de NL Honda prijslijst te vinden.
KTM
In Oostenrijk verkopen ze voornamelijk adventure en naked fietsen, naast de crossers/enduro’s uiteraard. De verkoopaantallen geven behoorlijk gelijkwaardige cijfers:
Allroad | Naked * |
1290 Adventure – 130 stuks | 1290 Duke – 190 stuks |
790 Adventure – 125 stuks | 790 Duke – 140 stuks |
390 Adventure – 50 stuks | 390 Duke – 70 stuks |
Geen gevecht met Honda om plek 4 dit jaar. Beide merken laten dit jaar iets minder goede verkoopcijfers zien. Bij KTM zit een forse dip in het aantal EXC modellen met ongeveer 150 stuks minder, hebben het niet winnen van Dakar en MXGP zoveel invloed? Lijkt van niet want de CRF modellen stijgen met slechts 15 stuks tov vorig jaar. En met de verkoop van 2x WR450 doet Yamaha ook precies niets. Sherco, Beta, Gas Gas (tegenwoordig ook eigendom KTM) en AJP zetten samen 90 motoren weg, fractioneel meer dan vorig jaar. Nemen mensen vaker hun zware allroad mee op een enduro ritje?
Zijn er nog Supermoto’s verkocht? Yep 50 KTM 690 SMC exemplaren. De gekuipte sportmotoren doen ook bij KTM niets, ondanks de aanwezigheid in de Moto3/2/GP kregen 11 eigenaren een set sleutels van hun nieuwe RC 125 of 390 in handen.
KTM voert wel 2 andere lijstjes aan:
1) Met het nieuwe blok uit de 1290 zijn ze de eerste allroad met een een inhoud boven de 1300cc, waardoor de grens voor zware tourbuffels/choppers moest schuiven naar >1302cc.
2) De KTM 150 EXC TPI heeft het minste vermogen per kilo, er zijn 4 mensen die ruim €9000 voor zo’n 2-tact endurotje hebben geschokt, opmerkelijk, wel lekker zuinig ding.
Suzuki
Dacht je dat het bij Honda en KTM slecht ging? Nou bij Suzuki hebben ze het ook niet voor de wind. Er zijn 4 modellen waar de aantallen op zitten, dat zijn de beide V-strom modellen; van de nieuwe DL1050 zijn er 150 verkocht (ook nog 50 op het oude DL1000 model), de kleine 650 deed het beter met 270 stuks. 175 keer werd de naked GSX-S750 aangeschaft net zoveel als de SV650 die ook het label naked mag hebben.
Van de Katana lijken er maar 10 verkocht te zijn, jammer want het is een leuk model. Voor komend jaar nog enkel gelezen dat er nieuwe kleuren komen, dat gaat geen volle showrooms trekken. Lichtpuntje voor deze Japanners is het MotoGP kampioenschap, waar klaarblijkelijk al het ontwikkelgeld naartoe is gegaan.
Harley Davidson
De lijst met verschillende type motoren bij HD is nog niet zo lang als bij Triumph maar toch duizelt dit vrij snel, Fat Bobs en Fat Boys, Street Glides en Street Kings en alles in meerdere varianten van Limited, Anniversary naar Special en Ultra. De Street Glide Special is de meest verkochte met 115 stuks. Sowieso verbazingwekkend hoeveel HD’s er jaarlijks verkocht worden kijkende naar de gemiddelde verkoopprijs /en mompelt iets over zwart geld /. Opvallend: de goedkoopste Harley verkoopt het slechtst (2x)! Het is zonder twijfel de lelijkste uit de folder dus dan snap je het een stuk beter. Voor nog geen 9 ruggen een HD onder je kont ziet dus niemand zitten behalve die 2 dus, aspirant ‘clubleden’?
De CVO Ultra ltd is de breedste motor op de markt met een breedte van 108cm, hier zijn onderarmverlengers nodig en een erg brede schuurdeur.
Triumph
Waarschijnlijk wordt er wel gelachen aan overkant van het kanaal. De nieuwe dikke Rocket is bijna 50 keer verkocht en met een vanaf prijs van €25.550 geeft dat reden tot lachen, de duurste TFC variant is 10 maal verkocht en kost gewoon €33.940. Ook een plek hoger dan vorig jaar in de top 10 is leuk, hoewel in aantallen gelijk aan 2019. Maar een echte verkooptopper die zeg 100 stuks per model verkoopt zit er niet bij. Wellicht ook door de grote verscheidenheid aan modellen, je ziet door de bomen het bos niet meer. Geen ander merk heeft zoveel modelvariaties in de catalogus staan. Alleen de echte kenners weten nog het verschil tussen een Tiger1200 XCA, XCX, XRT of XRX, een spaakwiel of mistlamp veroorzaakt een ander model, zoiets. Of wat dacht je van 12 verschillende Bonneville varianten, bij elkaar overigens goed voor ruim 80 verkochte stuks.
Ducati
Wat is dat toch met die rode Italianen. Hoe meer pk ze in die dingen sleutelen des te minder ze verkopen? Gelukkig zit er een groot gat van 200 stuks naar de nummer 11 (Husqvarna) zodat ze de 10e plek makkelijk behouden. Het beste model, de nieuwe Multistrada 1260 zijn er 75 stuks afgeleverd. Dat zijn 10 stuks minder dan de nieuwe Streetfighter V4 naked, toch nog een fors aantal voor een Duc die afwijkt van alles wat ze normaal doen zoals modellen maken met tentstok buizenframes en 2 cilinders. Van de Panigale zijn er exact evenveel V4 varianten verkocht als V2. De nieuwe Multistrada 950 weet nog 45 kopers te trekken en daarna zijn het hooguit een tiental stuks wat op een model verkocht wordt. Iets met prijs en wellicht betrouwbaarheid, want sommige modellen zijn zo oogstrelend die wil iedereen toch wel hebben? Maar rood moet ook je kleur zijn. Ruim 100 nieuwe motoren minder dan vorig jaar, op 500 stuks is dat best veel. Komt het doordat de fabriek dicht was? Hoewel alle merken daar last van hebben gehad.
De rest
Benelli kon je afgelopen jaar best vaak tegengekomen in motorbladen en online berichten. Gefabriceerd in China maar heeft de luxe van een bekende Italiaanse naam met historie. Ze weten ondertussen best wat motoren af te leveren (totaal 120) waarbij de Imperiale 400 goed is voor 50 stuks, en zo de Royal Enfield Interceptor nadert in verkopen. Maar het geheime wapen van Royal Enfield, de Himalyan, heeft ook dit jaar weer met ongeveer 65 stuks verkopen gezorgd zodat het merk op de 13e plek oa boven Moto Guzzi, Indian en Zero komt. Overigens doen de Bullet Classic EFI en Interceptor 650 het ook lang niet verkeerd bij deze Indiase producent. Met een portfolio van 5 motortypen een totaal van 180 motorverkopen scoren, daar zullen best veel merken jaloers op zijn.
Bij Moto Guzzi steunen ze dit jaar ook weer bijna volledig op de verkopen van de V85T allroad (120 van de in totaal 160 stuks), deze motor komt langzaam ook tweedehands op de markt! Middenklasse allroads met cardan zijn zeldzaam, dus grijp je kans. De overige verkopen zitten op de V7 III, want drieV9 bobbers is precies niets.
Het merk Mash verkocht 40 motoren, maar wel verdeeld over 11 modellen. Het model TT40, een cafe-racer, is met 8 stuks het best verkochte model. Met vlak daarachter de Five Hundred (retro) en de X-Ride (een retro-hoogpotige-scrambler die verdacht veel op een Yamaha XT500 uit de jaren ’80 lijkt). Het merk levert coole klassiek ogende motoren, met een a2-rijbewijs geschikt 1 cilinder motorblok.
Indian Motorcycles heeft een mooi lijstje verschillende modellen waar alleen de Scout-varianten met 70 stuks aantallen scoort. Van het duurste model, de Roadmaster, zijn er elf naar een nieuw baasje gegaan, waarvan er 3 type Roadmaster Elite waren a €47.690. Deze motor moet wel opvallen, dit is de zwaarste (431kg rijklaar) én langste motor op de markt met 2 meter en 68 centimeter, dat parkeer je niet even in je schuurtje in de achtertuin. De prachtige FTR1200 is net geen 20 keer verkocht, in 6 verschillende uitvoeringen.
Husqvarna, ook een merk van KTM, heeft 220 stuks verkocht, waarvan 140 enduro fietsen en 25 SuperMoto’s . De andere 50 stuks zijn de naked modellen Svartpilen en Vitpilen 701/401.
Een ander offroad/enduro/motorcross/trial merk wat ondertussen best wat motoren wegzet is het Italiaanse Beta. Er is in de data geen modelaanduiding geregistreerd maar uit de cilinderinhoud kun je min of meer opmaken dat er 8 verschillende types verkocht zijn die goed zijn voor 70 motoren in totaal. En daarmee net boven landgenoot Aprilia uitkomt.
SYM (SanYang Motor – Taiwan) en Kymco (Kwang Yang Motor Co – China), van oorsprong 2 bromscooter-merken met daar een goede reputatie, pikken stilletjes een puntje van de motorscootermarkt in met complete modellenlijnen. Beide merken hebben ondertussen zelfs een 500cc maxiscooter in huis. Totaalcijfers veroorzaken net een plek in de top 20 met respectievelijk 80 en 55 stuks. Voor €2223,- werd je eigenaar van de goedkoopste motor(scooter) op de markt: SYM Fiddle 125, en 11 mensen vonden dat een slimme investering.
De onderkant
Wie durft er een CFmoto (Chinees merk die goed hebben afgekeken bij de gevestigde merken) aan te schaffen? Er staan 3 stuks op 3 verschillende types in de lijst, en 5 modellen in de showroom… Maar waarom zou je een CFmoto 650NK voor €6650 kopen, terwijl je voor €7799 een Kawasaki Z650 kunt aanschaffen? Het lijkt best een substantieel verschil, bij inruil na 2-3 jaar gaat er iets heel anders gebeuren: de Kawa zal €1000-1500 minder waard zijn maar bij de CFmoto zou je zomaar de helft van de nieuwprijs kunnen afboeken. Aftermarket onderdelen voor een gemiddelde Japanner zijn volop beschikbaar, dat itt Chinese merken. En we weten allemaal de kwaliteit en duurzaamheid van Ali producten….
Scomadi, ken je dat? Een Engels scooter merk wat oa de TT 125 op de markt brengt. In juli is er 1 verkocht en op de laatste dag van het jaar gooien ze er 33 op (zakelijk) kentenen, en verzekerd. Gevalletje Brexit, verhuur, bezorgdienst? Maar met een top van 85km/u gewoon een brommer.
Bladerend aan de onderkant van het veld staat nog NIU, een elektrische scooter die je wellicht kent van de pizzabezorger maar daar zijn dus 25 stuks op motorkenteken gezet. Iets meer onderzoek leert dat deze ontgroeide brommer (NQi-GTS-Pro) een topsnelheid heeft van 70km/h waardoor er een motorrijbewijs en dus kenteken nodig is. Nah dat blijft dus een brommer, die telt niet mee.
Merken die je wellicht kent maar niet wist dat ze verkocht werden:
Fantic motor | 10 |
Hyosung | 5 |
Jawa | 2 |
Montesa | 3 |
Peugeot | 9 |
SWM | 4 |
WTF
In de categorie ‘wtf’ staat de motor met de grootste wielbasis van 210cm. Dit blijkt een zelfbouw project te zijn met de naam Arel Dutch Dragster. Ruim 35 centimeter minder lang is de Harley Davidson FXDR 114 als productiemotor met de grootste wielbasis.
Terugroepacties en WAM
Een falen bij de fabrikant levert in sommige gevallen een terugroepactie op. Heeft het merk de zaken op orde dan ontvang je thuis een brief of neemt de dealer contact met je op om het probleem te verhelpen. Dit geldt alleen voor problemen die jouw veiligheid in gevaar kunnen brengen. Dus niet bij een scheurtje in je zadel, roest aan je spiegel, loslatende stickers. Als een merk veel motoren verkoopt treft dit, vaak, ook veel motoren, zo blijkt. Van de Yamaha Tenere 700 moeten er nog 198 terug naar de dealer. Van de Piaggio GTS300 moeten er nog 130 terug. Opvallend is dat bijna de helft van de nieuw verkochte Royal Enfields (meerdere modellen) nog terug moeten, het betreft gevalletje corrosie rond de remklauw. Hier een staatje met in oranje het percentage van verkochte motoren met openstaande recalls.
Deze cijfers zeggen niet heel veel meer dan dat een koper nog niet terug is geweest nav een recall van de splinternieuwe motor. Het mankement is dus ontdekt na aflevering of de motor is meegegeven zonder dit op te lossen/af te melden. Andere merken zitten onder de 1% openstaande, alles bij elkaar wel 770 splinternieuwe motoren met een veiligheidsissue, een half procent van het totaal.
Als je iets dieper graaft kom je er achter dat op 20 mei 2020 de media de terugroepaktie van Royal Enfield heeft opgepikt (dealers weten dit vaak al veel eerder). Van de 86 RE’s die na 31 mei zijn afgeleverd staan er nu nog 30 met een open melding. Kan je concluderen dat deze motoren zonder fix de showroom uitgestuurd worden? Laten we hopen dat er een spray anti-corrosie op het betreffende onderdeel is gespoten als tijdelijke pleister.
520 motoren zijn niet Wettelijk Aansprakelijk Motorrijtuigen verzekerd. Een reden zou kunnen zijn dat de motor wel op kenteken gezet is maar nog in de showroom van een dealer staat, waarbij BMW dan koploper is met meer dan 20% van dit totaal, en de S1000RR met 34 stuks de lijst aanvoert. Dat model is ook natuurlijk ook zeer geschikt als circuit-fiets en kan om die reden wel op kenteken staan maar geen ‘straat’ verzekering hebben.
Als je een motor binnen een week na op-naam-zetten niet verzekerd hebt krijg je (als particulier) vervelende brieven thuis.
Yamaha staat hierbij met bijna 18% ook flinke bovenaan, dit wordt veroorzaakt door eind december op kenteken zetten van 20 stuks MT-07 modellen, zeer waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat ze de eerste plek in de verkopen vast hielden. BMW heeft ook in het verleden deze truc veelvuldig toegepast.
125 motoren die nieuw op kenteken zijn gezet zijn geëxporteerd, nog best veel…Het is niet dat je in NL lekker weinig BPM betaalt zodat de motor in een naburig land lekker goedkoop is, ut zal.
50 stuks hiervan zijn BMW en het 32 van het type S1000RR, klinkt beetje als belastingontduikings-constructie.
Disclaimer
Een heleboel kleine merkjes waarvan je vaak nog nooit gehoord hebt met verkochte aantallen onder de 10 stuks, zoals MYTOS, TRS, ECOOTER, HANWAY, TIANYING, YIYING, veelal lichte Chinese motorscooters, zijn niet meegeteld in de cijfers. Totaal 200 stuks*.
Er blijven daardoor 14500 motoren over, ongeveer gelijk aan vorig jaar.
Hardcore circuit motoren zowel voor supersport als motorcross worden vaak niet op kenteken gezet en komen daardoor niet voor in de RDW cijfers.
(*) Peildatum RDW data 01-01-2020 t/m 25-12-2020
De meeste cijfers (grotere aantallen) hier besproken zijn veelal afgerond op 5 of nul. Dit om de leesbaarheid te vergroten.
(¹) In de media wordt geschreven dat er veel meer nieuwe motoren verkocht worden maar laten we eerlijk zijn, dan gaat het over een paar procenten. 7% van 14.000 = nog geen 1000 extra motoren, dat uitgesmeerd over ~100 verschillende merkdealers…alles is relatief!
(²) Duracell motoren hebben geen cilinders.
Kleine foutjes zijn ons niet aan te rekenen, grote al helemaal niet.
Begin januari 2021 zal dit bericht aangepast worden met de finale data.
Linken naar deze site is toegestaan, kopiëren van de content alleen in overleg.