Gemakkelijk rijden, praktisch in gebruik en toch mooi
De Honda NC700 is al een aantal jaar één van de best verkochte motoren van Europa. Bij de introductie in 2012 waren de meningen echter niet zo onverdeeld positief. Eerst verscheen er een motorscooter, de NC 700D Integra, eigenlijk twee concepten in één. Aan de ene kant de opstappen en wegwezen factor van de scooter, aan de andere kant de kracht en stabiliteit (grote wielen) van een motor, toen een uniek concept. Niet lang daarna kwam er de NC700X, met hetzelfde frame en motorblok maar dan in allroad jasje (toen sprak men nog van cross-over) met de zithouding en het comfort van een allroad door de langere veerwegen, en de rijeigenschappen van een gewone motor. Als laatste werd de NC700S geïntroduceerd, een naked bike versie.
Het gewicht van iets meer dan 200kg werd exact over het voor en achterwiel verdeeld wat het tot een zeer makkelijk sturende motor maakt. Goede vering en remmen met ABS zorgen ervoor dat het ook gemakkelijk en veilig te berijden is. En dan de grootste troef: daar waar je normaal een tank verwacht zit bij de NC een grote opbergruimte waar gewoon je helm in past, de benzinetank zelf is onder het zadel verwerkt. Deze bagageruimte kreeg de naam Frunk (front trunk). Een topkoffer is dus niet echt noodzakelijk meer. De NC700 heeft exact 35kw vermogen en dus ook voor het A2 rijbewijs geschikt. Het doel van Honda was met een budget-bike de woon-werkrijder over te halen motor te gaan rijden. Ondertussen hebben wij bij Bakker Motors zeer veel Honda NC woon-werk rijders als klant, dus in die opzet lijkt het Honda te zijn gelukt.
Veel positieve dingen
Maar toch… op papier geen spectaculaire motor, zeker geen sport prestaties, geen super scherp design, geen PK pakhuis met remmen als ankers, niet overladen met technische snufjes, geen volle kuipen om je helemaal uit de wind te houden. Een woon-werk fiets met een tankje van 14 liter? Dus niets wat andere merken wel aan het doen waren. Zoals gebruikelijk deed Honda het anders dan de rest. Uit een Honda onderzoek bleek dat 90% van het gebruik van motorfietsen plaatsvindt bij snelheden onder de 140 km/uur, 80% bij minder dan 6000 tpm. Dus maakte Honda een blok dat bij de start wel al flink trekt en rond de 4500 toeren al zijn maximum koppel bereikt. Een beschaafde 700cc twee cilinder met redelijk braaf geluid. Maar wel heel compleet, zeer makkelijk te berijden, betaalbaar en superzuinig: 1 op 28 is makkelijk haalbaar, dus heb je gewoon een actieradius van 400km! En eigenlijk uniek, geen concurrent die voor dat bedrag zo’n complete, moderne en vernieuwende motor neerzette. Deze eigenschappen zijn een schot in de roos zeker voor woon-werk rijders. Een passagier achterop is gewoon goed mogelijk, sterker nog: het royale zadel is gewoon comfortabel, ook achterop. Het motorvermogen is zelfs dan (volgens een vaste klant) gewoon voldoende om samen de bergen door te komen. Als bonus-troef is er nog een DCT versie, dus met automatische versnellingsbak waarbij je zelf kunt meeflipperen aan het stuur.
De journalisten wisten ook niet goed met welke motor ze nu een vergelijk moesten maken, de NC700X werd zo in een vergelijkende test tegenover de duizenden euro’s duurdere Suzuki V-Strom of Kawasaki Versys gezet, won op bijna geen punt maar werd toch als winnaar uitgeroepen vanwege de prijs in verhouding tot de hoeveelheid motor mét Honda kwaliteit. Omdat er sowieso niets op de motor aan te merken viel werd de niet verstelbare remhendel als negatief punt genoteerd, dan weet je als motormerk dat je het heel goed gedaan hebt.
Probleemloze motor
Deze positieve zaken zorgde er na verloop van tijd voor dat steeds meer mensen een NC700 aanschaften, en zo zelfs stilletjes aan bovenin de Europese verkooplijsten kwam. Geschikt voor het A2 rijbewijs heeft ook bijgedragen aan dit succes. Als je het ons vraagt geheel terecht. Er zijn bij ons, maar ook bij Honda, gewoon géén veel voorkomende problemen bekent. De enige onderdelen die wij bij NC’s regelmatig vervangen zijn de banden en een oliefilter. Mede hierdoor is de motor ook zeer waardevast gebleken.
Update: Ondertussen zijn er bij ons al meerdere klanten die hun NC over de 100.000km hebben gebracht zonder enig probleem. Daarom proberen wij ook altijd een aantal NC’s in de showroom te hebben staan om ook jou te kunnen voorzien van een probleemloze motor!
NC750 wat is het verschil met de NC700?
In 2014 heeft Honda wijzigingen doorgevoerd op het model, als gebruiker merk je eigenlijk weinig verschil. Het motorblok kreeg er 50cc bij en daarmee 10% betere prestaties, een andere uitlaat zorgt voor een veel beter geluid, een paar kleine detailwijzigingen aan het kuipwerk, en een verbeterd zadel. Ook werd er een extra balans-as ingezet zodat de motor echt trillingsvrij loopt. De DCT versies kregen een update waardoor deze nóg feillozer werkt. Vanaf die tijd is het dus NC750 geworden zowel in een X als een S uitvoering. Door het toegenomen vermogen is de NC750 niet meer geschikt voor een A2 rijbwijs, de Honda CB500 serie nam dat stokje over. Vanaf 2016 is het model nogmaals opgefrist, nu met wel degelijk ander bodywork, 2 standen Tractiecontrol, voorzien van volledige LED verlichting en een erg hip dashboard met zeer veel opties. Ook werd het maximale toerental waarop de begrenzer ingreep met 900 tpm verhoogd, en dat is een waardevolle toevoeging aan het toch al lekkere motorblok.
2021 – de grote update
In 2021 was daar opeens de nieuwste versie van de NC750, werkelijk alles aan de motor werd aangepakt en verbeterd. De 750cc inhoud bleef maar de motor kreeg wel meer vermogen en koppel. Een scherper uiterlijk, meer ruimte in de frunk, iets lager zadel en dus beter handelbaar bij stilstand. Betere vering en lichter van gewicht, een nieuw LED dashboard met meer informatie. Door de Throttle-By-Wire zijn er nu ook verschillende rijmodi en digitale hulpmiddelen als Selectable Torque Control mogelijk. De eerste verkoopcijfers krikte de wat weggevallen aantallen weer flink op zodat de NC 750 X weer in de top5 terug kwam, waarbij iets meer dan de helft met DCT werd verkocht. Het S-model is (vooralsnog) wel uit de verkooplijst verdwenen.
Model Historie overzicht
2012 – Introductie Honda NC 700
2014 – motorblok aangepast naar 750cc, en daardoor niet meer A2-rijbewijs geschikt
2016 – 2e generatie (euro4) met nieuwe styling en Led verlichting. DCT heeft nu 3 rijmodi
2018 – kleine upgrades zoals Torque Control en DCT software
2021 – 3e generatie verbeterd motorblok (euro5), nieuw uiterlijk.
Overzicht modelvarianten
(Met hetzelfde motorblok)
NC700X / NC700S
NC700D Integra / NC750D Integra
CTX700 / NM4
NC750X* / NC750S
Forza 750*
* nog nieuw leverbaar
Kenmerken:
Innovatieve en koppelrijke maar toch zuinige, tweecilinder krachtbron, ontspannen en royale zitpositie, het brede stuur, de comfortabele vering met lange veerwegen en de avontuurlijke vormgeving. Woon-werkverkeer, toertochten, stadsgebruik of gewoon een ritje voor het plezier, de NC700 zal je nooit teleurstellen.
De NC700 is erg gewild vanwege:
- zeer praktisch
- uiterst betrouwbaar
- ultieme A2-motor
- waardevast
Lees ook DIT bericht als je meer wilt weten over DCT automaat rijden.