Klassieker of oldtimer uitgelegd

HondaCB450 klassieker of oldtimer
Waarde of waardeloos?

In een vrij uurtje wil ik nog wel me nog wel eens verdiepen in motoren op het online interweb. Een rondje langs wat motor-forums (voor de broodnodige “internet-waarheden” van zelfbenoemde kennishebbers omdat ze zelf ooit aan een motor gesleuteld hebben), motor-nieuwssites en websites van motorbladen als bijvoorbeeld AutoMotorKlassiek. Met name die laatste is altijd interessant om te kijken wat nu weer tot klassieker gebombardeerd is. Opvallend is ondertussen dat erg veel oude Honda’s nu gewild zijn en/of meer geld opbrengen dan destijds de nieuwprijs en nu het label klassieker hebben gekregen. Ook wordt er gesproken over modellen waar ik nog nooit van gehoord had. Dat kan aan mij liggen maar op een of andere manier interesseerde ik mij vroeger nooit voor die ‘oude meuk’, tot ikzelf de eerste grijze haren kreeg…

Oud hok

Overigens is er echt geen pijl op te trekken wat nu serieus meer waard gaat worden en wat gewoon een oud brik blijft. Rationeel gezien zou je zeggen dat een laat model (en dus doorontwikkelde) Honda CB450 van meer waarde zou moeten zijn dan de eerste modellen met minder vermogen, minder versnellingen, ongelagerde krukas etc etc. Maar nee, hoewel alle oude CB’s (van voor 1975) in prijs stijgen moet je voor serieuze bedragen toch wel een vroeg model CB450-K1 hebben en geen jongere K4.

Wat oldtimers betreft sprak ik laatst een klant die een paar mooie Engelse oldtimers had. Toch kocht hij een recente Honda bij ons, hij wilde voor een leuke trip niet altijd in de stress zitten of zijn oldtimer motor het uit zou houden zonder stuk te gaan of überhaupt wel zou starten. Tsja dat is dus ook waarom wij moderne Honda’s rijden! HIER hebben we overigens heel veel moderne Honda’s staan!

Wanneer is een motor een oldtimer of klassieker?

Om het predicaat Oldtimer te krijgen moet de motor ouder zijn dan 30 jaar en zo veel mogelijk in originele staat verkeert. Vanuit de verzekeringswereld geldt een leeftijd van 25 jaar en ouder zijn en (vaak) moet de huidige waarde weer de oorspronkelijke waarde benaderen. Motorfietsen die minstens 25 jaar geleden in gebruik genomen zijn, kunnen dus ingeschreven worden als oldtimer.
Vanuit de wegenbelasting gezien moet de motor minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen.
Je ziet al meteen dat er veel verschillende criteria gebruikt worden.

Of een motor een Klassieker is hangt af van iets ongrijpbaars, iets van een stuk algemene smaak en van vraag en aanbod. Van sommige motoren worden er erg weinig gemaakt en zijn al tot klassieker bestempeld bij aflevering, zoals bijvoorbeeld de Honda NR750. Een klassieker kan voor jou een oud wrak zijn en een ander zou eerder z’n vriendin uit huis zetten dan de motor. Wat in een ander land ‘hot’ is kan hier niet veel meer dan sloopgeld opbrengen.

Een oldtimer brengt overigens niet per definitie geld op, en een oldtimer rijdend houden is ook niet gratis. Als je erg geluk hebt worden er weer nieuwe onderdelen gemaakt voor je oldtimer. Je aansluiten bij een merkenclub is een goede stap om nog aan onderdelen te komen.

 
Een NSU of Gillet Herstal uit ~1921. Originele foto uit het familie album!

Veteraan?

Nog een term die in de motorwereld vaak gebruikt wordt. Een veteraan motorfiets is een motor van vóór 1915, ondertussen zeer waardevolle motorfietsen, zeker als ze ongerestaureerd en in (relatief) goede staat zijn. Het restaureren van een Veteraan is bijna onmogelijk vanwege het gebrek aan documentatie en onderdelen.
Heb je er 1 in de schuur van je opa staan? Bel ons dan maar even 🙂

Andere benamingen voor oude motorfietsen zijn:

  • Pioneer (1909-1910)
  • Vintage (1915-1930)
  • Post-Vintage(1931-1940)
  • een Classic / Klassieker dateert van na 1940.

Investering

Af en toe worden astronomische bedragen geboden op veilingen voor zeldzame motoren. Dit heeft ertoe geleid dat de prijzen van motoren van voor 1970 behoorlijk omhoog zijn gegaan. Veel mensen hopen toch dat ook die motor ooit forse bedragen gaat opleveren. Gezien de lage rentepercentages op je spaargeld niet eens een slecht idee. Het aanbod van motoren met bouwjaren 1970-1980 is veel groter en ook die zijn zeer in trek gekomen als beleggingsobject. Die prijzen zijn ook fors hoger geworden. De toekomst zal uitwijzen of de huidige hoge prijzen voor die motor blijven en dus de investering loont.

Retro

Met Retro wordt een motor bedoeld met klassieke vormgeving maar met moderne(re) techniek. Op het eerste oog is het niet meteen duidelijk welk bouwjaar zo’n motor heeft. Voornamelijk motoren zonder veel kuipwerk en traditionele elementen als (optisch) luchtgekoelde cilinderblokken, laag gemonteerde uitlaatpijpen langs het achterwiel en chromen details. De Honda CB1100 is daar een mooi voorbeeld van, geleverd van 2007 tot 2022 maar duidelijk afgeleid van de CB450/750 uit de vroege jaren ’70.

Als je als bedrijf al ruim 90 jaar bestaat kan het niet anders dan dat we al heel wat motoren verkocht hebben die nu met gemak het tienvoudige waard zijn, maar ieder zijn specialisme en bij ons kun je nu eenmaal voor nieuwe en recente gebruikte motoren terecht. En met “hadden we maar…” kun je de kachel niet stoken.

Heb je zelf een oude motor in de schuur staan? Zorg dan in ieder geval dat ze en beetje vertroeteld wordt, ook al gaat die waarschijnlijk nooit astronomische bedragen opleveren, een nette motor verkoopt nu eenmaal beter dan een lelijk hok. Je zou er bijvoorbeeld goed aan doen om een oude deken over de motor te leggen en trek daar een motorhoes overheen. Wij hebben erg goede motorhoezen op voorraad! Ook voor jouw motor hebben we de juiste maat, kom maar eens langs.

Als laatste nog de tip om vooral te blijven rijden op die oude tweewielers. Van stilstaan worden ze sowieso niet beter en tijdens het rijden heeft iedereen er tenminste plezier van.