Informatie

Motorverkoop cijfers 2019

In de open Data van de RDW zijn vaak leuke cijfers te halen. Dus heb ik wat data over 2019 zitten ‘nerden’. Vooraf wel even melden dat de data van de RDW traditiegetrouw niet echt consistent is en redelijk wat fouten bevatten, hoewel het echt beter aan het worden is. Ik kwam geen Ducati V-storm of Honda VBR705 meer tegen. Als je niet achter de komma kijkt is het leuk.
Het gebruikelijke gecijfer kun je overal wel lezen maar voor degene die nu pas van hun motor stappen en dit dus nog niet ergens anders opgepikt hadden beginnen we met de top 10 verkopende merken in Nederland.

1BMW 2340
2YAMAHA 2191
3KAWASAKI 1921
4HONDA1274
5KTM1258
6SUZUKI 1066
7HARLEY DAVIDSON1004
8PIAGGIO 663
9TRIUMPH 603
10DUCATI538
Royal Enfield Himalyan 400


Onder deze top 10 staan nog merken als Aprilia (74 stuks), Husqvarna (222 stuks), Indian (110 stuks), Moto Guzzi (125 stuks) en Royal Enfield met een verrassend aantal van 144 verkochte motoren waarvan de Himalyan 400 ongeveer 1/3e voor z’n rekening nam. Ook dit is een allroad model die we bij alle merken bovenaan zien staan als meest verkochte model. Zeker ook de reden dat KTM zo goed presteert met de 790, 1090 en 1290 Adventure modellen. Hoewel de 400 stuks EXC crossers de KTM cijfers ook flink pushen. Daar steken de kleine Honda CRF modellen met 33 stuks heel schril tegen af. Ik heb nog gekeken of er vreemde getallen tussen zaten maar verder dan 2 plukjes van 8 motoren op dezelfde dag op zakelijk kenteken vond ik niet. De meeste crossers die alleen op de wedstrijdbaan gebruikt worden komen overigens niet op kenteken. Dat Piaggio in de top 10 staat komt voornamelijk door de verkoop van 474 Vespa GTS modellen en 100 Beverly’s (zou je die Roof helm erbij krijgen?) Van beide Piaggio’s kan ik me geen enkel testverslag in een motorblad herinneren, als deze daar al getest zijn. Knap!

In totaal zijn er 14.000 nieuwe motoren op kenteken gezet in 2019. Zetten we dat af tegen de ruim 131.500 motoren die wisselen van eigenaar dan wordt het motorfietsenpark, net als afgelopen jaren, aangevuld met slechts 10% nieuwe motoren. Maar aangezien er ook ongeveer 14.000 motoren per jaar van kenteken af gaan (schade, sloop, diefstal, export, etc.) snap je nu dat er in Nederland flink wat motoren geïmporteerd moeten worden, alleen al om aan de vraag naar tweedehands motoren te kunnen voldoen.

Nederlanders staan bekend om het aanschaffen van motorfietsen met veel cc’s, dit is vanwege compensatie voor het slecht bochten kunnen rijden. Logisch bochten zijn hier ook schaars, van een klaverblad leer je niet rijden zullen we maar zeggen. En het liefst hebben we 2 cilinders op onze nieuwe motor volgens de cijfers.

Aantal cilinders Aantal motoren (*)
12606
27879
31008
41815
6139

Delen we dit even snel in 4 categorieën dan zijn de verkopen in de middenklasse tussen 500 en 1000cc, ondanks de populaire zware allroads, veruit de grootste groep (de knip na 1200cc is om de grote choppers en toerbuffels te scheiden).

motorverkopen 2019 overzicht cijfers
CCAantal (*)
100-4992768
500-9995852
1000-12993380
1300 >1447

De motor met de grootste cilinderinhoud is de Harley Davidson CVO Road Glide / Street Glide met een 1923cc 2-cilinderblok. Dan heb je dus 2 zuigers zo groot als melkpakken. Hiervan zijn er evengoed 73 van verkocht met een catalogus prijs van €47.500 tot €50.900. Mij hoor je niets impliceren maar iets zegt mij dat deze motoren veel contant afgerekend werden.

Allroad Adventure verkopen

Moto Guzzi V85 TT motorverkopen 2019 overzicht cijfers
Moto Guzzi V85 TT

Half Nederland rijdt reeds op een GS maar alsnog wilden ruim 1000 mensen de grootste allroad van BMW: een nieuwe R 1200/1250 GS. Daarmee wederom het best verkochte model van Nederland. Zestig procent van alle verkochte BMW’s is een Allroad/Adventure model.
Als je de motorbladen een beetje doorbladert is Ducati natuurlijk het troetelkindje, maar met 517 verkochte aantallen kiest de klant in aanschaf toch anders. De Multistrada 1200/1260 zorgde wel met 100 stuks voor 20% van de Duc verkopen. De Honda CRF1000 Afrika Twin deed dat met 141 stuks net iets beter, maar Kawasaki deed met 189 voor de Versys 1000 betere zaken. Dat is ook 3 stuks meer dan de KTM 1290 Super Adventure. Suzuki doet met de V-strom DL1000 lekker mee: 164 verkochte allroads. Opvallend is de Moto Guzzi V85, deze Italiaanse nieuwkomer wist er 98 te slijten en daarmee de Triumph Tiger 1200 (74stuks) en de Yamaha XT1200 (30 stuks) ver achter zich laat.

Wel opmerkelijk om te zien dat de Allroad verkopen bij BMW, KTM en Ducati voornamelijk op de grote +1200cc machines plaatsvindt. Bij de Japanners en de Brit is dit namelijk andersom. Hier vinden de meeste verkopen op de kleine avontuur broertjes plaats. Kawasaki verkoopt 189 Versys 1000 en 227 Versys 650 modellen. Bij Suzuki is dat nog extremer met 164 voor de V-strom 1000 en 280 stuks op de V-strom 650. Honda doet het natuurlijk anders en verkoopt 2 kleine allroads, de CB500X (78 stuks) en de NC750X (195 stuks) tegen 137 Africa Twin 1000. Bij Triumph hebben we het over 75 grote 1200 Tigers tegen 126 Tiger 800 modellen. Bij Yamaha geldt dit ook sterk, de Tenere 700 is sinds de zomer leverbaar en al 100 stuks verkocht, tegen de 30 voor de XT1200 ZE Super Ténéré! Bouwen Japanners betere motoren met een blok wat een niveau hoger aanvoelt? Je zou het haast denken… *en mompelt nog iets over prijs en Hollanders*

(Super) Sport cijfers

Kawasaki Ninja 650

De categorie die de afgelopen jaren de meeste klappen heeft gehad doet het nog steeds erg slecht. Opvallend genoeg doet de Kawasaki Ninja 650 het met 112 stuks gewoon goed en laat vele populaire allroad en naked modellen achter zich. De Kawa Ninja H2 met turbo (nee, je moet zeggen Supercharged) was afgelopen jaren met geen mogelijkheid uit de motorbladen te branden. Natuurlijk wil iedereen wel eens op zo’n +/+200pk sterk turbo-ding rijden en dus deed iedere journalist zijn verhaal in elk motorblad, voor mijn gevoel soms wel 3x. Maar er zijn uiteindelijk 28 klanten geweest die tussen de €22.000 en €35.000 voor die compressormotor wilden neertellen. Is dat veel? Het is er nog geen 1 per Kawa dealer, dus zeg het zelf maar. Wel evengoed 4 meer dan bijvoorbeeld de Suzuki GSX-R1000. De BMW S 1000 RR doet met 40 stuks ook geen goede zaken. Zelfs sport merk Ducati verkoopt maar 76 racers. Wellicht ook veroorzaakt doordat de naked bikes bijna net zo krachtig zijn als de supersports en allroads bijna allemaal minimaal 100pk hebben. En tjsa, waar kun je nu nog even lekker het blok schoonblazen in Nederland met je supersport?

Scramblers

Ook een segment dat lekker oogt en oeverloos wordt besproken en getest in de bladen. De verkoopcijfers laten echter zien dat dit toch nog steeds een klein groepje liefhebbers betreft. Van alle BMW’s is 5% een scrambler maar wel over 5 verschillende R Nine T varianten. Yamaha doet het met de XSR 700/900 nog redelijk met 77 stuks, Ducati doet het met 66 Scramblers iets minder, Triumph zet er 50 weg. Daarachter komen nog wel merken als Suzuki en Mash met een paar scrambler achtige motoren en marginale verkopen.

Elektrisch rijden

Elektrisch motorrijden

Ondanks alle milieuhypes zijn we als motorrijders vergeleken met de stekker-auto’s nog niet echt lekker bezig.
De merken Energica, KTM en Zero zijn vooralsnog de enige verkochte stroom-motoren die in de lijst voorkomen, Zero heeft bijna 100 motorfietsen verkocht met een gemiddelde prijs van ruim €19.500.
Energica zette er 14 op de weg met een niet malse gemiddelde prijs die bijna 10.000 euro hoger ligt: €28800
Vijf mensen schaften een elektrische crosser met kenteken aan, de KTM Freeride.
BMW verkocht 23 maal een C Evolution elektrische scooter.

Gemiddeld liggen de prijzen van Energica met €2500 hoger dan wat ze voor een Harley vragen, ook best knap. Wat ook knap is zijn de gemiddelde prijzen van BMW (ruim €22.000) die daarmee €1700 hoger uitkomt dan Ducati, waarbij de Duitsers nog een aantal 300 en 400cc modellen in het gamma hebben. Maar de K1600 modellen van ruim €35.000 compenseren dat ruim. De 34 verkochte Honda GL1800 Goldwings kunnen ook niet op tegen de 60 K 1600 GT Beemers in het grote luxe tour-segment.

Nog wat opvallende details:
Duccati 1299 Superleggera €87.800 (1 stuk)
Harley Davidson CVO ULTRA LIMITED €50,900 (15 stuks)
Ducati Panigale V4 25 ANNIVERSARIO 916 €47.500 (1 stuk)

Er is 1 Norton Commando Sport verkocht, cataloguswaarde hiervan is €23.800.
Het voordeligste model is de kleine motorscooter Honda Vision NSC110 voor €1928,- (*)
De leukste motorfiets is nog steeds de Honda Monkey waar er 60 stuks van zijn verkocht.

Cijfermatig verkoopt Suzuki evenveel allroads als Kawasaki, alleen verkoopt laatstgenoemde wel 3x zoveel nakeds en 6x zoveel sport motoren.

Zeker 10 trial motoren zijn op kenteken gezet in 2019 (GasGas, Montesa (Honda) en TRS)
Het merk Beta heeft 61 motoren verkocht maar geen enkel typevermelding is terug te vinden in de RDW data, wel kans dat hier nog een trial tussen zit.

Nakeds, ingewikkeld

Vanwege het grote aantal verschillende types en modellen wat moeilijk te analyseren. Is een caferacer ook een naked? Is de Neo-retro zoals de Kawasaki Z900RS een naked? Per merk zijn de verschillen groot, sommige merken hebben zelfs geen naked in de folder. Kijk je alleen naar de Z serie van Kawa die daarin meer dan 1000 stuks van verkopen dan zegt hel al genoeg, het staat voor 40% van die totaal verkopen. Het percentage naked verkopen bij Honda ligt op 20% en bij Suzuki op 26%. Duitse nakeds zijn we niet zo weg van, nog geen 7% van de verkochte BMW’s is een naked.

Choppers enzo

Gast! Je vergeet de choppers, baggers, A1 rijbewijs motoren en supermoto’s hoor ik je roepen. Klopt, geen zin in 🙂 Net zo min als de motorscooters en alle tussenvormen van motoren. Niet dat ik daar geen interesse in heb, integendeel zelfs, maar het bericht is al lang genoeg en ik wilde nu wel eens op Publiceer drukken.
In voorgaande jaren vond je nog wel een zijspan in de lijsten, nu niet meer. De Piaggio MP3 staat nu geregistreerd als Driewielig voertuig, hoewel de Yamaha Niken wel gewoon 38 maal geregistreerd staat als motorfiets. In die categorie staan overigens heel veel Twizzy’s, quads en invalide wagentjes die toch echt allemaal 4 wielen hebben.

Geen nieuwe motor

Een nieuwe motor is niet voor iedereen weggelegd, daarom hebben wij een showroom vol prachtige gebruikte motoren staan, in bijna alle categorieën glimt er wel 1 naar jou!

Disclaimer

(*) De cijfers zijn op 18 dec. opgehaald en de basis van dit verhaal. Op 1 jan 2020 heb ik nog het laatste restje van 114 motoren binnengehaald om de uiteindelijke top 10 te finaliseren.
Om de lijst wat meer op wegmotoren toe te spitsen heb ik een aantal merken weggelaten, dit betreft veelal Chinese troep motorscooters tot 300cc, zoals Kymco, Turbho, NUI, SYM, Skyteam, Longjia, Rieju, Heshan, Znen, en Peugeot. Dit vertekent het beeld met ongeveer 300 stuks in de kleinste categorieën.
Kleine foutjes zijn mij niet aan te rekenen, grote ook niet.