Elektrisch motorrijden een optie?

De afgelopen tijd heb ik regelmatig gesprekken gehad met voornamelijk woon-werk motorrijders over elektrische motorfietsen. Deze groep motorrijders is minder gehecht aan de ‘motor-rij beleving’ van verbrandingsmotoren en zien de voordelen van een stekkermachine. De elektrische auto’s zijn immers een succes en ook de fietsen met een accupack zijn niet aan te slepen.
Is er al een serieuze motor waar ik op woon-werk kan rijden? Het aanbod is sowieso minimaal, zo af en toe wordt er in motornieuwsberichten wat getest maar als je nu op zoek gaat vind je gewoon erg weinig. De beschikbare modellen heb ik op een rijtje gezet kijk voor jezelf maar of elektrisch motorrijden realistisch is.

MerkModelActie-
radius
km
Top
snelheid
Accu
netto
Laad-
tijd
(vol)
Prijs
EnergicaEva Ribelle180/400*200 km/h18.9 kWh6 uur€ 27.990
EsseEsse9+180/400*200 km/h 18.9 kWh 6 uur€ 24.990
EsseEsse100/200*200 km/h 11.7 kWh3.5 uur€ 19.990
EGO100/200* 240 km/h 11.7 kWh 3.5 uur € 23.990
EGO+180/400* 240 km/h 18.9 kWh6 uur€ 29.500
Harley- DavidsonLiveWire150/230*185 km/h13.6 kWh12.5 uur€ 34.000
JohammerJ1.200200 km120 km/h12.7 kWh3.5 uur€ 23.900
ZeroSR/F130/250*200 km/h14.4 kWh4,5 uur€ 21.140
SR/F rapid charge130/250* 200 km/h 14.4 kWh 1 uur€26.935
S70/140*139 km/h7.2 kWh5,2 uur€ 13.000
SR + powerpack180/350*164 km/h18 kWh12,1 uur€ 21.540
DS60/130*139 km/h7.2 kWh5,2 uur€ 13.000
FX60/140*137 km/h7.2 kWh9.7 uur€ 13.000

(*) afstand Snelweg / Stad

Hulpladers, snelladers, krachtiger accupakket, powerpacks zijn veelal als optie los verkrijgbaar. Niet goedkoop en niet meegenomen in dit overzicht. Deze opties hebben invloed op actieradius en laadtijd. De veelgebruikte term laadtijd tot 80% vol niet meegenomen in dit overzicht omdat Zero dit niet opgeeft. De garantie op de accupakketten verschilt per merk tussen de 3 en 5 jaar of een max. aantal kilometer.

Woon-werk geschikt

Wat is er belangrijk voor een woon-werk motor? Een beetje windbescherming, minimaal een windschermpje voor de neus zou lekker zijn. De topsnelheid voor op de snelweg moet toch wel ruim boven de 130km/h liggen wil je niet van de weg gedrukt worden door vrachtwagens. Over acceleratie hoef je je bij een elektro-motor nooit zorgen te maken, koppel genoeg. Ga je het uitlaatgeluid missen? Soms, het is wel handig als automobilisten in de file horen dat je er tussendoor komt, hoewel de meeste rijders de radio aan hebben of alleen aandacht voor hun mobiel. Ruimte om wat spullen op te bergen kun je altijd nog in een Givi topkoffer, maar ik zie nog geen bodemplaten voor deze motoren beschikbaar…
De electrische motoren zijn niet voorzien van een versnellingsbak, eigenlijk rijdt het dus als een automaat. Doordat er veel minder bewegende delen in zitten is de onderhoudsinterval ook veel hoger, olie zit er niet in dus iedere 6000km/ieder jaar wisselen is ook niet aan de orde. Banden, ketting/riem, remdelen zijn wel aan slijtage onderhevig.

Laadpunten

Het lastige dilemma, zijn er wel genoeg oplaadpunten? Het aanbod Duracell-motoren hierboven heeft ook nog eens twee verschillende oplaad-stekkers en kabels. Je zult sowieso je eigen laadkabel mee moeten nemen en eerlijk gezegd heb ik geen idee of je dus zomaar overal je accu kunt opladen zonder een tas met kabels en verloopstekkers.

KTM motor logo

Offroad

In de offroad motor markt lijkt de elektrische motor wel al meer aan het doordringen. Het aanbod is breder en KTM heeft met de Freeride al enkele jaren een goed model op de markt. De topsnelheid van deze motoren is zeer gering en na ~3 kwartier moet je gaan stekkeren. Je kunt in Amsterdam zelf gemakkelijk een middag elektrisch crossen.

MotoE

Misschien zegt het afgelopen jaar gestarte FIM MotoE (elektrische MotoGP) het al, de wedstrijden zijn spannend, close racing met goede rijders en hoge snelheden maar wordt verreden over hooguit 10 rondes. De accu-packs kunnen niet langer mee dan dit aantal. Wel goed dat deze klasse van start is gegaan, dit zal de ontwikkeling een enorme boost geven.

Kom je tot de conclusie dat een motor met een stekker nog niet voor jou geschikt is? Kijk dan gewoon tussen onze occasions! Hier hebben we wel veel keus en geen actieradius-stress.

Motorscooters

BMW heeft een potente motorscooter in het gamma maar richt zich daarmee wel op het rijden in de stad, Urban Mobility noemen ze het zelf. Uiterlijk een volwassen maxi-scooter maar de ruime opbergmogelijkheden zijn in beslag genomen door het accupakket, hoewel ze nog wel een plek hebben gecreëerd waar je een helm in kwijt kunt. De ruimte tussen de benen is breed en erg veel ruimte voor je voeten is er niet. Een actieradius van 160km en een top van 120km/h zijn ook duidelijk niet gericht op snelweg gebruik. Het gewicht van 265kg en de prijs van ruim €15.000 zijn zaken die niet meewerken.

Conclusie

Bij de motoren van Zero zit wel potentie maar nog niet voldoende om een grotere groep rijders over de streep te trekken. Volgens mij is het wachten op de eerste grote fabrikant die met een accufiets op de markt komt die net wat meer boxjes afvinkt dan het huidige aanbod. Het voorbeeld Tesla zegt genoeg denk ik.

Geluid

Voor degene die het geluid missen is er ook al een oplossing: