Informatie

Elektrisch motorrijden een optie?

De afgelopen tijd heb ik regelmatig gesprekken gehad met voornamelijk woon-werk motorrijders over elektrische motorfietsen. Deze groep motorrijders is minder gehecht aan de ‘motor-rij beleving’ van verbrandingsmotoren en zien de voordelen van een stekkermachine. De elektrische auto’s zijn immers een succes en ook de fietsen met een accupack zijn niet aan te slepen.
Is er al een serieuze motor waar ik op woon-werk kan rijden? Het aanbod is sowieso minimaal, zo af en toe wordt er in motornieuwsberichten wat getest maar als je nu op zoek gaat vind je gewoon erg weinig. De beschikbare modellen heb ik op een rijtje gezet kijk voor jezelf maar of elektrisch motorrijden realistisch is.

MerkModelActie-
radius
Top
snelheid
AccuLaad-
tijd
(vol)
Prijs
EnergicaEva200 km200 km/h11.7 kWh3.5 uur€ 28.250
EGO150 km240 km/h 11.7 kWh 3.5 uur€ 31.820
Harley- DavidsonLiveWire150/230*185 km/hnb1 uur€ 34.000
JohammerJ1.200200 km120 km/h12.7 kWh3.5 uur€ 23.900
ZeroSR/F130/250*200 km/h12.6 kWh4,5 uur€ 21.140
S70/140*139 km/h7.2 kWh5,2 uur€ 13.000
SR + powerpack180/350*164 km/h18 kWh12,1 uur€ 21.540
DS60/130*132 km/h7.2 kWh5,2 uur€ 13.000
FX60/140*137 km/h7.2 kWh9.7 uur€ 13.000

(*) afstand Snelweg / Stad

Hulpladers, snelladers, krachtiger accupakket, powerpacks zijn veelal als optie los verkrijgbaar. Niet goedkoop en niet meegenomen in dit overzicht. Deze opties hebben invloed op actieradius en laadtijd. De garantie op de accupakketten verschilt per merk tussen de 3 en 5 jaar of een max. aantal kilometer.

Woon-werk geschikt

Wat is er belangrijk voor een woon-werk motor? Een beetje windbescherming, minimaal een windschermpje voor de neus zou lekker zijn. De topsnelheid voor op de snelweg moet toch wel ruim boven de 130km/h liggen wil je niet van de weg gedrukt worden door vrachtwagens. Over acceleratie hoef je je bij een electro-motor nooit zorgen te maken, koppel genoeg. Ga je het uitlaatgeluid missen? Soms, het is wel handig als automobilisten in de file horen dat je er tussendoor komt, hoewel de meeste rijders de radio aan hebben of alleen aandacht voor hun mobiel. Ruimte om wat spullen op te bergen kun je altijd nog in een Givi topkoffer, maar ik zie nog geen bodemplaten voor deze motoren beschikbaar…

KTM motor logo

Offroad

In de offroad motor markt lijkt de elektrische motor wel al meer aan het doordringen. Het aanbod is breder en KTM heeft met de Freeride al enkele jaren een goed model op de markt. De topsnelheid van deze motoren is zeer gering en na ~3 kwartier moet je gaan stekkeren. Je kunt in Amsterdam zelf gemakkelijk een middag elektrisch crossen.

MotoE

Misschien zegt het afgelopen jaar gestarte FIM MotoE (elektrische MotoGP) het al, de wedstrijden zijn spannend, close racing met goede rijders en hoge snelheden maar wordt verreden over hooguit 10 rondes. De accu-packs kunnen niet langer mee dan dit aantal. Wel goed dat deze klasse van start is gegaan, dit zal de ontwikkeling een enorme boost geven.

Kom je tot de conclusie dat een motor met een stekker nog niet voor jou geschikt is? Kijk dan gewoon tussen onze occasions! Hier hebben we wel veel keus en geen actieradius-stress.

Bij de motoren van Zero zit wel potentie maar nog niet voldoende om een grotere groep rijders over de streep te trekken. Volgens mij is het wachten op de eerste grote fabrikant die met een accufiets op de markt komt die net wat meer boxjes afvinkt dan het huidige aanbod. Het voorbeeld Tesla zegt genoeg denk ik.