Gemiddeld benzine verbruik, een favoriet onderwerp onder de motorrijders. Ik heb de laatste tijd op mijn zware 1200cc Honda met erg zuinig en bewust rijden uiteindelijk een verbruik van 1 op 18,1 weten te realiseren….behalve als er veel wind staat….wat dus nog best vaak is… Als ik dat afzet tegen wat ik normaal aan gemiddeld verbruik had (1 op 15,6) was dat een behoorlijk verschil! Dan heb je toch 2,5 liter op elke honderd kilometer minder nodig. Waarschijnlijk zijn je remblokken en banden ook minder snel versleten dus dat voordeel kun je er ook nog bij optellen. Dat scheelt, zeker met de stijgende benzineprijzen, aanzienlijk veel Euro’s.
Het vergt overigens ook wel een andere mindset, ipv zoeken waar je er langs kunt en flink te pushen op de linker baan blijf je heel rustig op de rechterbaan tegen de max. snelheid aan. Het laatste geeft wel een heel ontspannen gevoel.
Maar ja, een van de lekkerste dingen aan motorrijden is toch wel het voelen van power als je het gas opendraait. Even in de S-stand (wat versnellingen terug voor de niet DCT kenners) en tijdens het invoegen in 2 seconden van 60 naar 160 accelereren. Bij het stoplicht fors optrekken zodat je die irritante gast in zn lelijke leasebak niet eens meer in je achteruitkijk spiegel ziet. Op dat stukje weg waar geen flitsers kunnen staan even alle “poorten schoon blazen”. Of nog even een poepie extra gas geven, gewoon omdat het zo lekker klinkt.
Dusssr dan eens de rekenmachine erbij pakken om te zien welk voordeel er op jaarbasis te behalen is met het rijden als een ouwe sok op een snorscooter. Normaal draai ik best veel kilometers dus dat zal flink oplopen!
Reken even mee, 20.000km waarbij ik 1 op 18,1 rij, vermenigvuldigen met een literprijs van €1,55 kost me op jaarbasis ruim €1700,- aan benzine. En als ik dat rekensommetje maak met een verbruik van 1 op 15,6 is het jaarbedrag €2000. Dus een heel jaar meer plezier hebben voor €300 extra. Bijna evenveel als een set nieuwe banden. Ongeveer 200 werkdagen per jaar zit ik op de motor, dus zou ik elke werkdag dag €1,50 aan benzine kunnen besparen.
Met deze volledig onvolledige berekening die kraakt aan alle kanten, heb ik besloten om soms zuinig te gaan rijden en minder soms helemaal niet! Motorrijden is voor mij ook plezier hebben en dat mag dan geld kosten. En je moet natuurlijk wel gebruik maken van de mogelijkheden van zo’n ding!
Wil je trouwens echt zuinig gaan rijden? Kijk dan eens naar een PCX, verbruik van 1 op 45! Maar een motorscooter zoals een Honda SH300i of een motor als NC700/750, zijn ook zeer brandstof-efficiënt. Verbruiken van minimaal 1 op 26 zijn dan gemakkelijk haalbaar zelfs als je een zeer stevige rechterhand hebt. In onze showroom zijn deze motoren zeer regelmatig te vinden!
Lees ook dit bericht : Benzineverbruik bij motorfietsen