De Africa Twin 2020, sterker, lichter, completer.

Honda CRF1100L Africa Twin 2020
Honda CRF1100L Africa Twin 2020

Kon het dan beter? Vraag je jezelf af als je zelf de recente Africa Twin (model vanaf 2016) hebt gereden, of helemaal als je de Adventure Sports variant bekijkt. Ook alle journalisten en eigenaren zijn zéér te spreken over de CRF1000L. Honda vond het na 4 jaar tijd worden voor een opvolger, ook om ervoor te zorgen dat de verkoopcijfers op niveau blijven maar de Euro5 norm zal de belangrijkste drijfveer geweest zijn.

Honda CRF Africa Twin 2016 vs 2020 Front
2016 Honda CRF1000L – vs – 2020 Honda CRF1100L

Wat is er dan allemaal veranderd?

Ten eerste is het motorblok iets groter gegroeid naar 1100cc met daarbij 7% meer vermogen en wordt de motor 5kg lichter mede door het nieuwe frame. In totaal zijn er 80(!) aanpassingen in het nieuwe blok doorgevoerd. Op elektronisch gebied is er ook behoorlijk wat toegevoegd, zoals bochten ABS, 3 standen wheelie control, achterwiel lift control, cruise control, meer rij -modi, instelbare motorrem en elektronisch gestuurde en instelbare Showa demping. Daarnaast is het motorgeluid nog beter geworden met name bij lage toerentallen.

Honda CRF1100L Africa Twin 2020
Knoppenwinkel CRF1100L 2020 (DCT)
Honda CRF1100L Africa Twin 2020
Apple CarPlay op de nieuwe Honda CRF1100L 2020

Uiterlijk is ook het nodige aangepast, gelukkig nog wel heel herkenbaar als de AT, maar de motor is wat smaller geworden met nieuwe voorzijde, nieuwe TFT cockpit met touchscreen en verbinding mogelijk met Bluetooth en Apple Carplay. Het rood gekleurde subframe is misschien nog wel het meest opvallend, maar bij nadere inspectie zie je erg veel detail aanpassingen. Het gehele frame is overigens nieuw; smaller, lichter en gebaseerd op het frame van de CFR450R, je weet wel waarmee Honda de MXGP dit jaar gewonnen heeft. De zithoogte is niet alleen instelbaar maar ook lager geworden. Door de lagere zitpositie én smaller frame is de AT nu ook echt geschikt voor kleinere personen. Dit heeft ook het stuurgedrag positief beïnvloed terwijl dit op de vorige AT al prima op orde was. Alle wijzigingen gelden voor zowel de ‘normale’ als de Adventure Sports modellen. Ook beide weer leverbaar met DCT.

Honda CRF1100L Africa Twin 2020
Nieuwe TFT touch scherm op de Honda Africa Twin CRF1100L 2020

Een kort overzicht van de basis mogelijkheden die je kunt instellen op het 6,5 inch touch-panel TFT LCD Multi-Information Display (MID):

  • activatie/annulering van ABS en G-modus
  • aanpassing van de instellingen voor Honda Selective Torque Control (HSTC)
  • wheelie control
  • rijmodi
  • gebruikersmodus
  • stuurbediening met functies zoals Apple CarPlay integratie
  • tijd, snelheid, enz.
  • en op versies die het betreffen: vering en DCT
Honda CRF Africa Twin 2016 vs 2020
2016 Honda CRF1000L – vs – 2020 Honda CRF1100L