Bijna elke week horen we dat een klant wel zeggen. Waar 10 jaar geleden de meeste klanten voor een sportieve- of toermotor kwamen binnenwandelen is het overgrote gedeelte nu op zoek naar een hoogpoot.
Het idee dat je door het eerste de beste grindpad vanaf de verharde weg in te slaan op avontuur kunt zal gerust helpen. Wegdromen bij de prachtige Dakar-rally beelden of net zo’n avontuurlijke rit willen maken als Boorman en McGregor (The long way…). Het stoere uiterlijk helpt ook mee, je zit niet op een 80cc brommertje maar op een serieuze motor!

Waarom een allroad/adventure?
Als eerste natuurlijk de looks, grote stoere machines die indruk maken. De zitpositie op een allroad motor is goed rechtop en lekker hoog. Een zeer ontspannen zitpositie waarbij je niet op je polsen leunt. De zadels zijn breed, comfortabel en goed gevormd. Een verre rit is niet meer zo afzien als vroeger op je supersport. Ook in het dagelijks gebruik is de hoge rechte zit ideaal om over de meeste auto’s heen te kunnen kijken.
Allroad motoren hebben vaak een goed windscherm en kappenwerk waardoor je veel bescherming hebt tegen onprettige weerselementen. Een gedegen punt waarom veel toerrijders overstappen.
*’adventure’ is een andere benaming voor het segment ‘allroad’
De motorblokken van allroads zijn meestal niet misselijk, neem bijvoorbeeld het blok van de Honda VFR1200X Crosstourer, afkomstig van de sportieve toer machine de VFR1200F met z’n 175pk. Iets aangepast zodat het niet meer het brute vermogen heeft van de F maar wel meer bruikbaar koppel onderin. De topsnelheid (>250km/u) haalt ie nu niet meer, 200 wordt nog wel met gemak aangetikt, maar waar en/of wanneer kun je dat in Nederland nog ongestraft halen? Ook de sportieve rijder zal voldoende plezier halen uit een zware allroad.
Vergis je overigens niet wat bijvoorbeeld de kleinere Honda CB500X kan. Die heeft alles wat z’n grote broer ook heeft maar dan een stuk lichter, zuiniger met een kleiner motorblok die absoluut niets tekort komt. Qua hanteerbaarheid wint de kleine CB sowieso!
De grote grondspeling is ook een eigenschap die in stedelijk gebied goed uitkomt, je hupt met gemak de woondrempels over en een stoepje afraggen doe je zonder de carter, uitlaat of middenbok te schuren.
Offroad met een allroad?


Kun je met een allroad motor offroad rijden? Ja en Nee en Soms. Veruit de meeste allroad motoren zijn ontwikkeld als wegmotor. Natuurlijk moet je offroad wel definiëren, er is een verschil tussen waar je een CRF250/450 enduro motor voor nodig hebt en een grind- of zandpad waar je zelfs met een supersport of chopper nog overheen kunt. Het volgende belangrijke punt is natuurlijk welke band (profiel) je eronder hebt. In ons grote banden uitleg bericht kun je meer over profiel lezen. Er zijn nu banden verkrijgbaar speciaal voor de allroad rijder die 90% van de tijd over asfalt rijden en daarbuiten net wat meer grip geven op gravelpaden, zoals de Michelin Anakee Adventure. Door de grote veerwegen en (vaak) een grote velgmaat bij de allroad motoren is een grindpad met wat kuilen erin gemakkelijk te berijden. Zet je een stel grof-profiel banden (bijv. Michelin Anakee Wild, ook goede prestaties op asfalt) onder je motor dan is dat modderpad na een regenbui zelfs gewoon makkelijk haalbaar.
Allroad modellen volop aanwezig in onze showroom
Keerzijde

Een allroad motor moet in eerste instantie een goede wegmotor zijn, dit brengt ook nadelen in het ‘onverhard’. De grote allroad motoren zijn van een fors formaat met een flink motorblok waardoor het totaalgewicht van de motor fors is. Als de motor besluit om op zijn zij te gaan liggen hou je dat bijna niet tegen. Als die zware allroad op z’n kantje ligt is het zadel weer aan de bovenkant krijgen vaak een verhit klusje. Kijken we naar de motoren met een ‘lichter’ motorblok zoals de Versys 650, de V-strom 650 of de NC750X dan kun je eigenlijk wel stellen dat veel van die motoren best ver af staan van offroad gebruik, ze hebben alleen wat uiterlijke overeenkomsten (uitzonderingen bijv. Yamaha Tenere 700). De wielmaten zijn eigenlijk te klein (hoe groter het voorwiel des te gemakkelijker is een diepe kuil te nemen), en de motorblokken hebben te weinig explosieve power om in 1 polsbeweging het voorwiel te liften om over een steen of boomstronk te komen. Duidelijk ontwikkeld voor straat gebruik, maar deze motoren kun je wel met gemak een gravelpad op sturen.
Een ander nadeel is de zadelhoogte. Je kunt zelfs zeggen dat hoe beter de motor offroad presteert hoe hoger het zadel. Dat komt voornamelijk door een groot voorwiel en lange veerwegen. Voor dagelijks gebruik in combinatie met korte benen is een verlagingsoptie zoals een aangepast zadel of een verlagings-set monteren een goede optie.
Val je met je allroad dan kan de schade best prijzig worden. Het bodywork is niet van taai en flexibel plastic zoals bij enduro motoren.
Kijken we naar de prijs dan is een CRF300L een prachtige opstapper voor elk budget maar minder geschikt voor lange snelwegritten, een CB500x de beste mix tussen prijs/allroad/snelweg en ook nog A2 geschikt. Bovenaan staat natuurlijk de Africa Twin, serieus offroad-waardig en zeer comfortabel op de snelweg.
In het allroad segement komen constant nieuwe modellen. Zo heeft Honda nu bijvoorbeeld de NX500 en Transalp op de markt gebracht.
Van het padje

Wil je wel met je allroad het bospad nemen of zelfs nog verder gaan en complete (buitenlandse) offroad trips maken dan zijn een aantal zaken aan te bevelen:
- Carterbeschermer zodat die scherpe rots niet je carterpan doorboort
- Valbeugels, want omvallen doe je gegarandeerd
- Handkappen die je beschermen tegen takken en de elementen
- Een set zware kwaliteit (alu) zijkoffers of stevige tassen voor je bagage
- Goede textiel motorkleding en hoge extra stevige laarzen.
- Qua beschermingsmiddelen voor je motor kun je het zo gek maken als je wilt met koplampbeschermers, ABS sensor kapjes, etc.
Meer dan 95% van de allroad motoren rijdt nooit op onverharde wegen.
Tijdloos

Eigenlijk zijn allroads helemaal niet van nu, de Honda Transalp kwam in 1987 op de markt, de eerste Africa Twin in 1988 en de Varadero in 1998. Ze waren allen behoorlijk succesvol. Deze modellen zijn nog steeds zeer gewild. Zeker in die tijd werden er echter wel 10x zoveel supersports verkocht. Het huidige aanbod in allroads is nu ook veel groter met bij Honda zelfs een allroad scooter: de X-ADV.
In onze showroom staan ook erg veel allroad modellen, een proefrit is altijd mogelijk. Kijk op onze occasions pagina naar het actuele aanbod.