Er wordt altijd veel gekletst over motorbanden, persoonlijke voorkeur wordt vaak vertaald als “de beste band”. Koffietafel-analyses waarom 0,2 bar boven of onder het advies veel beter zou zijn voor de slijtage of grip. Sportieve banden geven sommige rijders dezelfde rijkwaliteiten als Rossi. Bij een schuiver wordt steevast de band als schuldige aangewezen. De ik-weet-het-beter ervaringsdeskundigen die ooit een slechte ervaring met een merk hebben gehad en nooit meer dat merk onder hun motor willen. En natuurlijk nog de (voornamelijk club-) rijders die per se de testwinnaar-band onder hun motor moeten hebben. Ja, we herkennen het allemaal!
Feit: 10 jaar terug waren de motorbanden van de grote A-merken al zeer goed en zaken als meerdere compounds en verbeterde profielen er alleen maar voor gezorgd hebben dat grip en slijtage nog beter zijn afgedekt.
Wij zijn expert op motorgebied en leggen je hieronder graag motorbanden uit. Zonder marketingtaal en niet te technisch.
Wanneer moet ik mijn band vervangen?
Wettelijk moet er minimaal 1mm profiel bij de TWI (Tread Wear Indicator/Profiel diepte indicator) zijn. Dit is een zeer lage standaard en de KNMV omschrijft 2mm al als gevaarlijk. In Duitsland is het overigens verboden om met minder dan 1.6mm te rijden. Een versleten band geeft meer kans op lekke banden en ongelukken. Twee zaken zijn heel belangrijk om te beseffen:
- Een motor heeft slechts met twee hele kleine vlakjes van een paar vierkante centimeter contact met de weg, je wil dan wel dat het contact optimaal is.
- Moderne banden doen het in de regen nog steeds erg goed met slechts 20-25% minder grip. In Nederland regent het vaak, goed profiel zorgt (oa) voor die goede grip in de regen, een versleten band heeft geen diep profiel meer…
Tip: Twee verschillende banden types op 1 motorfiets is niet aan te raden, een flexibele voorband en een stugge achterband kan rare effecten geven in bochten, en voor het fijnste motorgevoel is tegelijk wisselen aan te bevelen.
Cuppen – mijn voorband ziet er raar uit!
Veel bandenmerken hebben hier last van, veelal op de voorband: een vreemd ongelijk slijtage patroon (zaagtandslijtage). Doordat je andere krachten op de voorband hebt dan op de achterband ontstaat er een ander slijtage beeld. Meerdere oorzaken kunnen dit slijtage patroon verergeren; slechte schokbrekers, lage bandenspanning, slecht gebalanceerd wiel of rijden met veel gewicht achterop zoals een duopassagier of bagage koffers. Is het erg? Het beïnvloed het rij- en stuurgedrag maar je kunt hier wel mee rijden, maar bij twijfel kom je even langs voor ons advies.
Het cuppen wordt veelal ook erger naarmate de band meer versleten is (zie foto) vervanging is in dit geval de enig beste keus.
Hoe oud mag een band zijn?
De grote motorbandenmerken hebben deze stelregel voor nieuwe banden (aldus onze groothandel toen wij hierover navraag deden): Banden tussen de 0 en 5 jaar oud mogen als nieuw beschouwd en altijd gemonteerd worden. Tussen de 5 en 10 jaar kunnen na inspectie door een deskundig persoon bij akkoord gewoon onder de motor geplaatst worden. Mits de banden juist opgeslagen zijn geweest. Bij banden ouder dan 10 jaar is er kans dat er veroudering opgetreden is en niet meer de kwaliteit heeft die de band hoort te hebben. Maar nu kennen we ook verhalen van klanten met andere belangen zoals bij klassiekers die graag bandjes van ‘heel vroeger’ er onder hebben liggen, ze rijden immers alleen een rondje rond de kerk op old-timer snelheid. De looks van het profiel weegt dan kennelijk weer zwaarder.
Tip: In DIT BERICHT kun je meer lezen over veroudering van banden.
Deze cijfers zeggen overigens niet veel over banden die al gemonteerd zitten onder je motor! Er zijn zeer veel factoren die de kwaliteit of houdbaarheid van de band beïnvloeden. Twijfel je over je banden? Laat ons er dan naar kijken.
Bandenspanning
Controleer regelmatig je bandenspanning; te lage spanning geeft aanzienlijk snellere veroudering, meer slijtage, slechter stuurgedrag en grotere kans op een lekke band. Zeker motoren die niet dagelijks gebruikt worden verliezen druk, en dit verschilt ook per merk /type band. Bij de meeste motoren staat rond de achterbrug een sticker met de advies spanning (of in het instructie-boekje) dit is gemeten bij koude banden, als je bijvult met warme banden tel je er ongeveer 0,2 bar bij op. Een radiaal motorband op 2.5 voor en 2.9 bar in de achterband zetten is een veilige start *. Dit is dan zonder veel bagage of passagier. Rij je met een passagier dan mag je achterband 0.2 bar erbij krijgen. Een band op de juiste druk stuurt veel gemakkelijker! Bij ons is trouwens de lucht nog altijd gratis.
* Motorscooters zitten veelal op een flink lagere bandenspanning waarbij tussen 1.8 en 2.0 aan de voorzijde en 2.2 tot 2.5 aan de achterkant redelijk normaal is. Zware tourmotoren, zonder GT banden, kunnen ook aan de voorzijde makkelijk 2.9 bar hebben.
In 2016 heeft TNO een onderzoek gedaan naar het benzineverbruik in relatie met de bandenspanning. Dit was weliswaar niet bij motoren gedaan maar het benzineverbruik steeg tot 4% bij 20% onderspanning. Dus ook op verbruik is makkelijk winst te behalen als je bandenspanning op orde is.
Tip: Weet je dat je een motorband gewoon met je fietspomp op kunt pompen? Je hebt alleen een verloopnippel (naar autoband ventiel) nodig.
Hoe lang gaat een band mee?
Daar is eigenlijk geen vast antwoord op te geven. We kennen voorbeelden van klanten die bijna 25.000km op een setje hebben gedaan, en mensen die een circuit dagje hebben gereden van nog geen 400km. Er zijn zoveel factoren afhankelijk, hier de belangrijkste:
- De band; zachte (sportieve) banden met veel grip slijten sneller.
- De motor; op een zware sportieve motor zal een band harder slijten dan op een lichte motor met weinig vermogen.
- De berijder; trek je hard op, rem je heel fors, of doe je alles rustig in vloeiende bewegingen.
- De belading; met meer gewicht zal de slijtage ook toenemen.
- De weg en temperatuur; in het buitenland is het asfalt vaak scherper dan in Nederland, met daarbij nog vaak een hogere temperatuur zorgt dit voor meer slijtage.
- Vocht en zonlicht spelen ook een rol bij veroudering.
Wij kunnen je adviseren wat de beste band voor jouw motor en jouw gebruik kan zijn.
[Oudere motoren hebben vaak velgmaten die niet veel meer gebruikt worden, met als gevolg dat er niet veel banden meer verkrijgbaar zijn.]
Voor mooie occasions klik je HIER
Grip (en profiel)
Nog zo’n begrip (haha woordgrap) waar geen ‘standaard’ voor te omschrijven is. Wel is het zo dat een warme band veel meer grip heeft dan een koude band, dus bij het vertrekken niet direct je motor plat de bocht inleggen. Ook in regen is de bandentemperatuur nog steeds van groot belang. Sommige banden doen er langer over om op temperatuur te komen dan andere banden. Hier dus ook geen standaard warm-rij-tijd of afstand.
De profielgroeven zorgen naast grip op lossere ondergrond ook voor waterafvoer, het water wordt door die groef weggedrukt onder het loopvlak, zodat het loopvlak grip houdt op de straat. Motorbanden zijn behoorlijk rond en hierdoor is het wegdrukken van water via de groeven anders dan bij autobanden. Enkele motorbanden hebben precies in het midden zelfs geen profiel. Daarnaast zorgt de groef bij motorbanden ervoor dat de band kan bewegen en daardoor opwarmt. Het profiel zorgt ook voor het geluid wat de band produceert, rij maar eens met noppenbanden over de snelweg en je snapt wat we bedoelen. Zo lang als er banden gemaakt worden zijn de bandenfabrikanten aan het ontwikkelen op de profielen, veelal voor marketing en looks, maar ook zeker effectief. Als laatste hebben de groeven nog invloed op de stabiliteit van de band en dus van de motor.
Van Allroad tot Enduro motoren wordt een steeds grover profiel gebruikt. De band drukt zo diep mogelijk door de bovenste losse laag heen om daaronder grip te kunnen vinden, de groeven tussen het loopvlak moeten zorgen voor de afvoer van de substantie die geen grip geeft. Door de brede tussen-groeven is daar ruimte voor en zorgt er meteen voor dat die substantie er weer makkelijk uit geslingerd kan worden.
Daarnaast geeft het profiel smoel aan een motor. Een allroad op racebanden is een raar gezicht, een racer op noppenbanden evenzo.
Prijsverschil
Er zit toch best een groot verschil tussen sommige banden. Wij kijken eens naar dezelfde maat Michelin achterbanden: een Pilot Power 2CT en een Road 6. Het prijsverschil is ruim €80,- wat de Road 6 duurder is. De Road 6 is de nieuwste en meest moderne toerband die verkrijgbaar is.
Is dit het verschil waard? In eerste instantie zeggen we: JA.
Met name als je kijkt naar slijtage gaat de Road 6 echt veel langer mee maar heeft ook meer grip in alle omstandigheden, tests wezen uit dat de remweg na 5000km nog steeds even kort is. De Road 6 komt dus je veiligheid ten goede.
De Pilot Power 2CT is overigens gerust een goede band met prima eigenschappen in alle omstandigheden. De hobby rijder zal niet snel op de grens komen van de grip op een Power 2CT en heeft na ~3 jaar pas de band versleten. Rij je vaker in slecht weer of veel meer kilometers dan gemiddeld, dan is een Road 6 uiteindelijk zelfs voordeliger en zeker altijd veiliger.
Hoe lees ik nu af welke bandenmaat ik heb?
Kijk op de zijkant van je band en zoek naar een code wat er zo uitziet: 150/70/R17 V
- 150 = breedte van de band (in mm)
- 70 = hoogte van de band (in % van de breedte)
- R = radiaalband (constructie van de band, kan ook Diagonaal zijn)
- 17 = velg diameter (in inches)
- V = snelheidscodering *
Bovenstaande informatie is het belangrijkste wat je nodig hebt voor de aanschaf van een nieuwe band. Kijk ook wat de fabrikant van jouw motor voorschrijft aan bandenmaat, we zien vaak genoeg een foutieve breedte op een velg zitten. Breder ziet er misschien stoerder uit maar kan gewoon gevaarlijk zijn als deze niet goed op jouw velg past of de ketting langs je band schraapt. Wij kunnen dit overigens ook gemakkelijk voor je nakijken en adviseren wat de beste band voor jouw motor en motorgebruik kan zijn.
Bij sommige type motor(scooter)banden wordt de breedte nog in inch maten aangeduid.
(* Snelheidscodering (V=tot 240 km/h, W=tot 270 km/h, ZR= boven de 240 km/h)
Wat staat er nog meer
Er staat nog veel meer op een band zoals soort profiel, of het een voor- of achterband is, e-keur nummer, draairichting (in de vorm van een pijl), fabriek en landcode, DOT code(productiedatum), of draagindex.
Ergens op de band staat nog M/C wat inhoud dat de band specifiek voor motoren is. Staat er NHS op de band dan is deze alleen voor circuit gebruik geschikt. RF (reïnforced) betekent dat dit een versterkte band is. Per merk wordt nog wel een type codering gemaakt waar de band geschikt voor is zoals K90M waar de M voor Mud staat.
De TWI indicatoren zitten meestal op meerdere plekken in het loopvlak. Op de zijkant van de band staat ‘TWI’ ter hoogte waar op het loopvlak de Tread Wear Indicator (Profiel diepte indicator) te vinden is.
Lekke band! En nu?
Ja, dat gebeurd toch wel heel regelmatig dat een motorband lek rijdt, in veruit de meeste gevallen zit er een schroef of spijker in de achterband. De voorband flipt deze op en de achterband vreet hem gretig naar binnen. Laat de schroef zeker zitten en kom direct naar ons. De kans dat je de schroef eruit trekt en de band snel hard leegloopt is groot. Staat je motor bij ons dan kunnen we tenminste meteen vervolgstappen nemen.
Er zijn dan 2 opties; de band is nog te repareren en je kunt gerust de band verder op rijden. Deze reparatie doen wij met een zogenaamde paraplu. Als het tegen zit, te groot gat, naast het loopvlak of door een koordlager heen, zal er een nieuwe band gemonteerd moeten worden. Een band die al tegen de slijtnokken aanzit kan beter ook direct vervangen worden. Gelukkig hebben wij de reguliere bandenmaten wel op voorraad zodat je in de meeste gevallen gewoon weer rijdend weg kan.
Monteren en balanceren
Monteren is een taak voor de professional, dat zeggen we niet uit eigenbelang maar omdat de meeste mensen thuis niet de juiste gereedschappen hebben om dit echt goed te kunnen. Onbalans kan voor vreemde, gevaarlijke effecten en slijtage zorgen! Ook tijdens de montage is goed opletten met de draairichting en het balanceerpunt, juist afstellen van de remmen en ketting, etc.
Sommige banden zijn zo stug en taai die krijg je zonder goed gereedschap niet van of op de velg zonder de velg te beschadigen. Ook heb je soms een flink krachtige compressor nodig om een nieuwe band goed om de velg te laten ploppen. En als de band op de velg zit is het zaak om de band goed te balanceren. Kleine gewichtsverschillen in band of velg, zoals het ventiel, gaan op snelheid trillingen veroorzaken. Dit kan in de hoogte maar ook in de breedte zijn. Met name in de voorband zal een klein verschil al direct merkbaar zijn in trillingen in het stuur of juist in een bocht. Door de banden op een dynamisch balanceerautomaat uit te meten kan tegenover het onbalans-punt een gewichtje (op de centimeter nauwkeurig) op de velg geplaatst worden. Onbalans is daarmee opgeheven, en voorkomt daarmee tevens overmatige slijtage in lagers.
Nu snap je ook dat het monteren van een leuk ventieldopje in de vorm van een doodskopje of dobbelsteen of een haaks ventiel er voor zorgt dat de band eigenlijk weer opnieuw gebalanceerd moet worden.
Onderhoud
Hoe onderhoud je nu je banden? Het allerbelangrijkste is de bandenspanning, je kunt nog zulke goede banden hebben maar zonder de juiste druk zijn ze niets waard. Tip: Koop een bandenspanningsmeter en doe voor je gaat rijden of 2 wekelijks een check of je banden nog op de juiste druk zijn. Dit komt je veiligheid en levensduur van de band ten goede!
Daarnaast kun je periodiek je band even scannen op spijkers/schroeven/glas. Steentjes kun je er met een schroevendraaiertje eruit pulken, schroeven laat je bij ons doen. Kijk dan ook meteen hoever je slijtage is. Des te meer een band is afgesleten hoe harder de slijtage gaat!
Droogrot?
Eigenlijk een Engelse term -dry rot- voor banden die veel in de zon hebben gestaan, door uv-straling en extreme hitte verdampen alle oliën. De banden drogen letterlijk uit wat zichtbaar wordt door zeer veel barsten en scheurtjes, droogtescheurtjes. Zodra deze scheurtjes langs de zijwand of op het loopvlak te zien zijn, gaat het alleen maar sneller bergafwaarts en stijgt het risico op een klapband tijdens het rijden enorm. Dus snel vervangen!
Tubeless? (TL)
Vrijwel alle moderne weg-motoren zijn geschikt om zonder binnenband (tubeless) te rijden, de band zelf moet ook de indicatie Tubeless hebben. Met name oudere en spaakwiel motoren moeten nog een binnenband gemonteerd krijgen, antieke banden willen nog wel eens TT op de zijkant hebben: Tube Types, ook in deze banden is een binnenband noodzakelijk. Binnenbanden moeten ongeveer elke 2-3 jaar vervangen worden, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid km die gereden worden. En het beste: nieuwe buitenband = nieuwe binnenband.
Budget banden
Is dat nu verstandig, banden kopen die nog niet de helft kosten van een A-merk?
Banden met merknamen als Duro, GoldenTire, Vee Rubber, Deestone, Anlas, Power1 etc. bevelen wij zeker niet aan. Uit diverse tests scoren deze banden (sommige kosten nog geen €20,-!) zeer slecht tot schrikbarend slecht. Hoe goedkoper de band hoe slechter geproduceerd en des te meer balanceerlood is nodig om de slechte productie te compenseren. Banden zijn direct van invloed op je veiligheid, bezuinig daar niet op!
Radiaal- of diagonaalbanden
Technisch geklets over koordlagen en de opbouw van de binnenkant van een band laten we achterwege. Maar dat er tegenwoordig hightech processen en ingrediënten/compounds (kevlar, aramide) in een band zitten is logisch. De meeste moderne motorbanden zijn Radiaal banden, deze banden zijn beter in staat om bij hoge snelheid en in schuine bochten nog hetzelfde weggedrag te geven dan wanneer je rechtuit en langzaam rijdt. Op deze banden kunnen ook meerdere compounds op 1 band gebruikt worden; harder rubber op het binnenste loopvlak voor hogere slijtvastheid en zachtere materialen op de zijkanten van de band voor meer grip in bochten. Bij kleinere of lichtere motoren wordt de diagonaal band wel nog gewoon gebruikt, een motorscooter bereikt nu eenmaal niet zulke snelheden of schuine bochten als een motor met +/+100pk.
Op de zijkant van de band is aangegeven welk type band je hebt:
– = Diagonaal | B = Diagonaalband met gordel | R = Radiaalband
GT en Cruiser Banden
Voor grote, zware toermotoren zijn er speciale GT-uitvoeringen beschikbaar. Deze GT varianten zijn steviger zodat ze het grotere gewicht van de motor beter kunnen verwerken en minder vervormen in bochten of bij het remmen. De Michelin Road 6 GT kost ongeveer €20,- meer dan de gewone Road 6, maar is het op je Pan European, Yamaha FJR of R1300RT zeker de meerprijs waard.
Ditzelfde geldt ook voor je dikke chopper/cruiser-motor. Hier zet je geen ‘gewone’ wegbanden op, maar bijvoorbeeld Michelin Commander II, hogere banden en breed, maar wel licht van gewicht. Ook deze banden zijn speciaal ontworpen om het grote gewicht van de dikke choppers goed te kunnen verdragen, de ronding past perfect bij het stuurgedrag van choppers. Dit zijn prijzige banden maar de levensduur is zeer hoog, en qua grip op nat doen deze banden niet onder voor de sportievere broertjes uit de bandencatalogus.
Winterbanden
Het merk Heindenau richt zich met name op de speciale motorbanden, denk aan banden voor de racerij, klassieke motoren (vintage), noppenbanden voor Enduro en Cross en duaal gebruik voor adventure motoren. Als 1 van de eerste merken leveren ze banden die meer grip hebben in gladde en sneeuw omstandigheden.
Ben je toe aan een nieuwe band?
We hebben veel banden op voorraad. Kom langs of maak een afspraak.
Heb je net een nieuwe band?
Rij de eerste ritjes dan een beetje rustig, nieuwe banden zijn namelijk glad.
Motorbanden tests
Op zich hebben we niets tegen de tests in de motorbladen. Ze worden echt zorgvuldig gepland en uitgevoerd en laten goed een globaal beeld zien. Alleen zitten er nog wel wat haken en ogen aan om blind de testwinnaar op je motor te laten monteren. Zo gedraagt elke band zich net weer verschillend onder een andere motor. De geteste maat kan een maatje groter of kleiner echt wel weer verschil maken. Ook worden een aantal dagelijkse praktijk zaken niet getest. Zo missen wij altijd als testpunt ‘drukverlies’, ja dit kan per velg nog veel meer kan verschillen, maar wij zien bij motoren in de showroom ook echt verschillen per merk/type. Hoeveelheid balanceerlood kan per merk/type zelfs nog verschillen.
En, wellicht het belangrijkste, wat doet een band met een halve bar te weinig druk? Misschien vreemd om te testen zoals de fabrikant niet voorschrijft , maar dit is wel de dagelijkse praktijk omdat veel rijders niet regelmatig de bandendruk controleren. Bij banden met een zachter karkas, zoals Michelin Pilot Road, merk je 0,2 bar minder druk al snel in bochtengedrag, bij stugge banden zoals de Michelin Anakee merk je 0,2 bar verlies veel minder. Hoeveel invloed heeft die mindere druk op de slijtage?
Hoe vergaat de slijtage na ~5000km, veelal slijt het daarna juist sneller. Hoe slijten ze dan, nog beetje rond of met dikke geulen als een golfslagbad? Je zou zomaar hele andere uitslagen in die tests kunnen krijgen.
En zoals in het begin al geschreven, de grote bandenmerken hebben geen slechte banden meer, dus laat je niet teveel beïnvloeden door een test.
Op DEZE pagina meer over banden bij Bakker Motors.