Informatie

Motorbanden uitgelegd

Er wordt altijd veel gekletst over motorbanden, persoonlijke voorkeur wordt vaak vertaald als “de beste band”. Koffietafel-analyses waarom 0,2 bar boven of onder het advies veel beter zou zijn voor de slijtage of grip. Sportieve banden geven sommige rijders dezelfde rijkwaliteiten als Rossi.  Bij een schuiver wordt steevast de band als schuldige aangewezen. En uiteraard de ik-weet-het-toch-beter ervaringsdeskundigen die ooit een slechte ervaring met een merk hebben gehad en nooit meer dat merk onder hun motor willen. En natuurlijk nog de, voornamelijk club-, rijders die per se de band onder hun motor moeten hebben die gewonnen had in een vergelijkende test.

Feit is wel dat 10 jaar terug de motorbanden van de grote A-merken al prima banden waren en zaken als meerdere compounds en verbeterde profielen er alleen maar voor gezorgd hebben dat grip en slijtage nog beter zijn afgedekt. De meeste motorbanden van vandaag de dag zijn gewoon erg goed en doen zeker niet voor elkaar onder.

Cuppen – mijn voorband ziet er raar uit!

versleten motorband cuppen
Cuppen

Veel bandenmerken hebben hier last van veelal op de voorband: een vreemd slijtage patroon. Doordat je andere krachten op de voorband hebt dan op de achterband ontstaat er een ander slijtage beeld. Meerdere oorzaken kunnen dit slijtage patroon verergeren; slechte schokbrekers, lage bandenspanning of rijden met veel gewicht achterop zoals een duopassagier of bagage koffers. Is het erg? Het beïnvloed het rij- en stuurgedrag maar je kunt hier wel mee rijden, maar bij twijfel kom je even langs voor ons advies.

Het cuppen wordt veelal ook erger naarmate de band  meer versleten is (zie foto) vervanging is in dit geval de enig beste keus.

 

Wanneer moet ik mijn band vervangen?

Wettelijk moet er minimaal 1mm profiel bij de TWI (Tread Wear Indicator/Profiel diepte indicator) zijn. Dit is een zeer lage standaard en de KNMV omschrijft 2mm al als gevaarlijk. Een versleten band geeft meer kans op lekke banden en ongelukken.  Twee zaken zijn heel belangrijk om te beseffen:

  1. Een motor heeft slechts met twee hele kleine vlakjes van een paar vierkante centimeter contact met de weg, je wil dan wel dat het contact optimaal is.
  2. Moderne banden doen het in de regen nog steeds erg goed met slechts 20-25% minder grip. In Nederland regent het vaak, goed diep profiel zorgt voor die goede grip in de regen, een versleten band heeft geen diep profiel meer…

Twee verschillende banden types op 1 motorfiets is niet aan te raden, een flexibele voorband en een stugge achterband kan rare effecten geven in bochten, en voor het fijnste motorgevoel is tegelijk wisselen aan te bevelen.

Motorbanden Dunlop Continental Pirelli Metzeler

Hoe oud mag een band zijn?

De grote motorbanden merken hebben deze stelregel voor nieuwe banden (aldus onze groothandel toen wij hierover navraag deden): Banden tussen de 0 en 5 jaar oud mogen altijd gemonteerd worden. Tussen de 5 en 10 jaar oud moet een deskundig persoon de banden inspecteren en de band mag bij akkoord gewoon onder de motor geplaatst worden. Mits de banden juist opgeslagen zijn geweest. Bij banden ouder dan 10 jaar heb je kans dat de band hard geworden is en dus op sommige momenten weinig grip kan hebben. Maar nu kennen we ook verhalen van klanten met andere belangen zoals bij klassiekers die graag bandjes van ‘heel vroeger’ er onder hebben liggen, ze rijden immers alleen een rondje rond de kerk op old-timer snelheid. De looks van het profiel weegt dan kennelijk weer zwaarder.

Deze cijfers zeggen overigens niet veel over banden die al gemonteerd zitten onder je motor! Er zijn zeer veel factoren die de kwaliteit of houdbaarheid van de band beïnvloeden. Twijfel je over je banden? Laat ons er dan naar kijken.

 

Bandenspanning

Controleer regelmatig je bandenspanning; te lage spanning geeft snellere slijtage, slechter stuurgedrag en grotere kans op een lekke band. Zeker motoren die niet dagelijks gebruikt worden verliezen druk, en dit verschilt ook per merk /type band. Bij de meeste motoren staat rond de achterbrug een sticker met de advies spanning (of in het instructie boekje) dit is gemeten bij koude banden, als je bijvult met warme banden tel je er ongeveer 0,2 bar bij op. Een radiaal band op 2.5 voor en 2.9 bar in de achterband zetten is een veilige start. Bij ons is de lucht nog altijd gratis net als de koffie.

 

Hoe lang gaat een band mee?

Daar is eigenlijk geen vast antwoord op te geven. We kennen voorbeelden van klanten die bijna 25.000km op een setje hebben gedaan, en mensen die een circuit dagje hebben gereden van nog geen 400km. Er zijn zoveel factoren afhankelijk, hier de belangrijkste:

  • De band; zachte (sportieve) banden met veel grip slijten sneller.
  • De motor; op een zware sportieve motor zal een band harder slijten dan op een lichte motor met weinig vermogen.
  • De berijder; trek je hard op, rem je heel fors, of doe je alles rustig in vloeiende bewegingen.
  • De belading; met meer gewicht zal de slijtage ook toenemen.
  • De weg en temperatuur; in het buitenland is het asfalt vaak scherper dan in Nederland, met daarbij nog vaak een hogere temperatuur zorgt dit voor meer slijtage.

Voor mooie occasions klik je HIER

Grip (en profiel)

Nog zo’n begrip (haha woordgrap) waar geen standaard voor te omschrijven is. Dezelfde band onder verschillende motoren kan heel anders presteren. Wel is het zo dat een warme band veel meer grip heeft dan een koude band, dus bij het vertrekken niet direct je motor plat de bocht inleggen. Ook in regen is de bandentemperatuur nog steeds van groot belang. Sommige banden doen er langer over om op temperatuur te komen dan andere banden. Hier dus ook geen standaard warm-rij-tijd of afstand.

De profielgroeven zorgen voor waterafvoer, het water wordt door die groef weggedrukt onder het loopvlak, zodat het loopvlak grip houdt op de straat (motorbanden zijn behoorlijk rond en hierdoor is het wegdrukken van water via de groeven anders dan bij autobanden). Daarnaast zorgt de groef bij motorbanden ervoor dat de band kan bewegen en daardoor opwarmt. Het profiel zorgt ook voor het geluid wat de band produceert, rij maar eens met noppenbanden over de snelweg en je weet wat ik bedoel. Zo lang als er banden gemaakt worden zijn de bandenfabrikanten aan het ontwikkelen op de profielen, veelal voor marketing en looks, maar ook zeker effectief. Als laatste hebben de groeven nog invloed op de stabiliteit van de band en dus van de motor.

Van Allroad tot Enduro motoren wordt een steeds grover profiel gebruikt. De band drukt zo diep mogelijk door de bovenste losse laag heen om daaronder grip te kunnen vinden, de groeven tussen het loopvlak moeten zorgen voor de afvoer van de substantie die geen grip geeft. Door de brede tussen-groeven is daar ruimte voor en zorgt er meteen voor dat die substantie er weer makkelijk uit geslingerd kan worden.

Prijsverschil 

Er zit toch best een groot verschil tussen sommige banden. Wij kijken eens naar dezelfde maat Bridgestone Battlax achterbanden: een 023 en een T31. Het prijsverschil is bijna €40,- wat de T31 duurder is. De T31 is de nieuwste en meest moderne toerband die verkrijgbaar is. Is dit het verschil waard? In eerste instantie zeg ik JA. Met name als je kijkt naar slijtage gaat de T31 echt veel langer mee maar heeft ook meer grip in alle omstandigheden. De T31 komt dus je veiligheid ten goede. De hobby rijder zal niet snel op de grens komen van de grip op een 023 en heeft na ~3 jaar pas de band versleten. Rij je vaker in slecht weer en veel meer kilometers dan gemiddeld, dan is een T31 uiteindelijk zelfs voordeliger en zeker veiliger.

Hoe lees ik nu af welke bandenmaat ik heb?

Kijk op de zijkant van je band en zoek naar een code wat er zo uitziet:  150/70/R17 V

Michelin Banden Motorbanden
  • 150 = breedte in mm
  • 70 = hoogte van de band (in % van de breedte)
  • R = radiaalband (constructie van de band, kan ook Diagonaal zijn)
  • 17 = velg diameter (in inches)
  • V = snelheidscodering *

Daarnaast staat er nog veel meer op de band zoals soort profiel, of het een voor- of achterband is, e-keur nummer, draairichting, DOT code(productiedatum), of draagindex.  Maar bovenstaande informatie heb je nodig voor de aanschaf van een nieuwe band. Kijk ook wat de fabrikant van jouw motor voorschrijft aan bandenmaat, we zien vaak genoeg een foutieve breedte op een velg zitten. Breder ziet er misschien stoerder uit maar kan gewoon gevaarlijk zijn als deze niet goed op jouw velg past. Wij kunnen dit overigens ook gemakkelijk voor je nakijken en adviseren wat de beste band voor jouw motor en motorgebruik kan zijn.

(* Snelheidscodering (V=tot 240 km/h, W=tot 270 km/h, ZR= boven de 240 km/h)

Tubeless? (TL)

Vrijwel alle moderne motoren zijn geschikt om zonder binnenband (tubeless) te rijden, de band zelf moet ook de indicatie Tubeless hebben. Met name oudere en spaakwiel motoren moeten nog een binnenband gemonteerd krijgen. Binnenbanden moeten ongeveer elke 2-3 jaar vervangen worden, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid km die ermee gereden worden.

Meest voorkomende bandenprobleem in Nederland: vierkante banden!

 

 

Radiaal- of diagonaalbanden

Technisch geklets over koordlagen en de opbouw van de binnenkant van een band laat ik achterwege. Maar dat er tegenwoordig hightech processen en ingrediënten/compounds (kevlar, aramide) in een band zitten is wel een feit. De meeste moderne motorbanden zijn Radiaal banden, deze banden zijn beter in staat om bij hoge snelheid en in schuine bochten nog hetzelfde weggedrag te geven als dat je rechtuit en langzaam rijdt. Op deze banden kunnen ook meerdere compounds op 1 band gebruikt worden; harder rubber op het binnenste loopvlak voor een hoge slijtvastheid en zachtere materialen op de zijkanten van de band voor meer grip in bochten. Bij kleinere of lichtere motoren wordt de diagonaal band wel nog gewoon gebruikt, een motorscooter bereikt nu eenmaal niet zulke snelheden of schuine bochten als een motor met +/+100pk.

Lekke band! En nu?

Ja, dat gebeurd toch wel heel regelmatig dat een motorrijder lek rijdt, in veruit de meeste gevallen zit er een schroef of spijker in de achterband. De voorband flipt deze op en de achterband vreet hem lekker naar binnen. Laat de schroef zeker zitten en kom direct naar ons. De kans dat je de schroef eruit trekt en de band direct hard leegloopt is groot. Staat je motor bij ons dan kunnen we tenminste meteen vervolg stappen nemen.

Er zijn 2 opties; de band is nog te repareren en je kunt gerust de band verder op rijden. Deze reparatie doen wij met een zogenaamde paraplu . Als het tegen zit omdat het gat te groot is of door een koordlager heen gegaan is zal er een nieuwe band gemonteerd moeten worden. Een band die al tegen de slijtnokken aanzit kan beter ook direct vervangen worden. Gelukkig hebben wij de meest voorkomende banden wel op voorraad zodat je in de meeste gevallen gewoon weer rijdend weg kan.

Budget banden

Is dat nu verstandig, banden kopen die nog niet de helft kosten van een A-merk. Banden met merknamen als Duro, GoldenTire, Vee Rubber, Deestone, Anlas, Power1 etc. bevelen wij zeker niet aan. Uit diverse tests scoren deze banden (sommige kosten nog geen €20,-!) zeer slecht tot schrikbarend slecht. Merken als Maxxis, Heidenau en Avon zijn tegenwoordig gewoon goede banden en kun je gerust voor kiezen. De laatstgenoemde zijn ook zeker niet meer zo goedkoop. Banden zijn direct van invloed op je veiligheid, bezuinig daar maar niet op.

Zeer versleten motorband
Deze band was honderden kilometers geleden al versleten!
Ben je toe aan een nieuwe band? We hebben veel banden op voorraad.
Heb je net een nieuwe band? Rij de eerste ritjes dan een beetje rustig, nieuwe banden zijn namelijk glad.

Op DEZE pagina meer over banden bij Bakker Motors.

Heb je helemaal geen motor? Kijk dan HIER eens!

Alle merken, maten en soorten motorbanden kunnen we leveren en monteren!

Bridgestone Banden Motorbanden