Africa Twin 1 naam 2 motoren

Logo Honda Africa Twin

Met de introductie van de Adventure Sports in 2018 zijn er 2 verschillende Africa Twin modellen ontstaan. Ze delen heel veel dezelfde onderdelen maar zijn toch verschillende motoren. De dit jaar geïntroduceerde CRF1100 maakt de verschillen veel groter en kun je echt over 2 verschillende motoren spreken. Beide modellen uitermate geschikt voor op de weg maar met verschillende aanvullende capaciteiten. We gaan het hebben over de AT en de ATAS, want Honda Africa Twin Adventure Sports met of zonder de toevoeging CRF1100 is gewoon te lang.

Klein stukje historie

30 jaar geleden kwam de eerste, op de Parijs-Dakar rally geïnspireerde, Africa Twin XRV650 op de markt. 2 jaar later werd de 650cc v-twin ge-upgrade naar de XRV750 die het, zeer succesvol, volhield tot 2003. Pas in 2016 werd er nieuw leven geblazen in de iconische naam Africa Twin en kwam de nieuwe AT met een vloeistofgekoelde 998 cc parallel twin motorblok. En ook nu was de motor een succes. XRV was niet meer de benaming maar kreeg het de letters CRF naar de in de motorcross zeer gewaardeerde en succesvolle Honda CRF450. En nu in 2020 is het motorblok gegroeid naar 1084cc met 102pk, waar dat in 1988 57pk’s waren.

De in 2018 verschenen Adventure Sports was een eerbetoon aan de eerste Africa Twin, kreeg ook een vergelijkbaar tricolor kleurschema en een speciale editie logo op de tank. Maar deze ATAS verschilde ook op andere punten van de AT, zoals hier al eens beschreven.

De 1100cc AT 2020

In de 2020 modellen zijn echt zeer veel verbeteringen doorgevoerd, dit is eigenlijk geen upgrade maar een compleet nieuwe motor. En door zeer veel technische hulpmiddelen niet alleen bij de tijd maar zeker klaar voor de toekomst. Honda heeft het weer geflikt om een nieuwe referentie voor de concurrentie neer te zetten.

De verschillen

Beide motoren (AT en ATAS) zitten vol moderne techniek en hulpmiddelen. Het frame, motorblok, uitlaat (met gruwelijk goed geluid) en dubbele interactieve dashboard met veel rij-instellingen zijn identiek maar daarna komen flink wat verschillen:

CRF1100 AT

Off-road gericht
Tankinhoud 18,8L
Rijklaargewicht 226kg (DCT 236kg)
Afmetingen (LxBxH) 2.334 mm x 961 mm x 1.391 mm
Niet verstelbaar windscherm
Spaakwielen met binnenband
Smaller kuipwerk
Smaller zadel
Showa handm. instelbaar ophanging
Ook in DCT versie leverbaar







CRF1100 ATAS

Touring gericht
Tankinhoud 24,8L
Rijklaargewicht 238kg (DCT 248kg)
Afmetingen (LxBxH) 2.330 mm x 960 mm x 1.560/1620 mm
Elektronisch windscherm (5 standen)
Spaakwielen tubeless banden
Verwarmde handvatten
12V aansluiting
Showa EERA elektronisch ophanging (optie)
Bochten verlichting met drie niveaus
Draagrek achter
ESS technologie
Grotere bodemplaat
Valbescherming beugels
Ook in DCT versie leverbaar

( * Data april 2020)

En er zijn prachtige foto rapportages en filmpjes van de motoren gemaakt. Lekker wegdromen met de beelden van de AT of ATAS en dan toch wel even op het verlanglijstje zetten danwel je spaardoel definiëren.