De Honda tri-color kleuren (ook wel HRC kleuren genoemd)
Eigenlijk zijn de meeste motoren in de Honda-tricolor fantastisch. Hierin zijn we niet de enige want de verkopen op deze kleuren zijn ook altijd goed. Deze kleurcombinatie is specifiek voor Honda ondanks dat het Honda logo rood is. Rood is de huiskleur van Honda, voortgekomen uit de jaren ’60 waarin Honda voor het eerst kampioenschappen won. De motoren waarop gereden werd waren voornamelijk rood. En daarna in het officiële logo als basiskleur gekomen.
Maar die tricolor dan?
In de jaren ’70 reden veel succesvolle rijders in rood/wit/blauwe pakken. In 1973 is de eerste tricolor Honda motor verschenen; een CB750 die de Daytona 200 mile gereden heeft, waarbij de rijder (Morio Sumiya) zelf ook gekleed was in tricolor kleuren pak. De kleuren die hij destijds droeg waren om precies te zijn: Vermiljoen rood, (ook de kleur van de rode baan van de Nederlandse vlag) Aqua blauw en Wit. Door de successen werd de tricolor herkenbaar voor Honda en is deze geadopteerd.
RSC / HRC
In diezelfde periode verscheen het logo van Racing Service Center (RSC), tegenwoordig Honda Racing Corporation (HRC), in dezelfde tricolor kleurstelling. Enkele jaren later werd de Honda RCB1000 in de tricolor zeer succesvol ingezet in Europese wedstrijden. De wereldwijde faam die HRC ondertussen ontwikkelde deed de kleurstelling veel goed. In de jaren ’80 werden veel successen geboekt in de World GP, met iconen als de NR500 en de XR500R in de Parijs-Dakar rally. De populariteit van de tricolor en Honda was ongekend.
Tot de dag van vandaag brengt Honda met enige regelmaat modellen uit in het tricolor schema, uiteraard bij de sportieve CBR modellen en in speciale versies zoals recent de CBR1000RR SP1/2 of de 30th anniversary edition van de Africa Twin. Zelfs een Honda Shadow VT750 ontkwam er niet aan in 2011. Die Duitse motormaker heeft tegenwoordig ook regelmatig modellen in het gamma met de kleuren rood/wit/blauw, met gouden spaakwielen…hmm hoe zouden ze op dat kleurenschema zijn gekomen?
In 1983, het eerste seizoen waarin HRC de officiële racedivisie van Honda werd, werd Freddie Spencer met de 2-takt NS500 Honda’s eerste kampioen sinds de terugkeer naar de Grand Prix, Joey Dunlop won het TT-F1-kampioenschap op zijn RS850R, en eind 1982 bezorgde Cyril Neveu Honda zijn eerste overwinning in de Parijs-Dakar Rally. In de VS wonnen David Bailey en Johnny O’Mara respectievelijk het SX en het outdoor 125cc-kampioenschap motorcross. André Malherbe werd vice-wereldkampioen motorcross. HRC had een vliegende start genomen. En dat was nog maar het begin…
Repsol Honda
In de jaren ’90 begon de sponsoring van het Spaanse oliemerk Repsol op de Honda motoren, het kleurschema op de racemotoren veranderde daardoor steeds sterker naar Rood-Wit-Oranje. Door grote successen van oa Doohan, Crivillé, Aoki, Rossi en zeker Márquez werd dit kleurenschema misschien nog wel bekender dan de HRC tricolor, ware het niet dat de Repsol kleuren erg weinig de fabriek uitrollen. Wel een zeer geliefd kleurenschema voor replica’s.
The Big Red
Honda wordt ook wel The Big Red genoemd, verwijzend naar de kleur in het logo en zijnde de grootste motorenproducent ter wereld, niet alleen van motorfietsen en auto’s maar ook producten als grasmaaiers, aggregaten, buitenboord motoren en zelfs vliegtuigen. Maar zodra er in de motorwereld een tricolor-HRC-logo ergens opgeplakt wordt (door Honda zelf) weet iedereen dat dit een speciale versie is.