Op het grote interweb staat veel goede en leuke informatie over motoren en motorbanden. Helaas wordt er ook veel onzin en halve waarheden geplaatst. Motorbanden zijn een zeer belangrijk onderdeel van je motor-veiligheid en daarom wordt daar veel over gepraat en vaak verkeerde zaken belangrijk gemaakt. Onderstaande stuk gaat over de bandenopslag, veroudering en DOT-codes. Lees dit door en het zal je blik op bepaalde zaken veranderen.
Om alvast te triggeren: een band die goed opgeslagen is verouderd bijna niet!
DOT-code, leuk, maar zegt niets!
Voordat banden op een motor worden gemonteerd, worden deze kortere of langere tijd opgeslagen. Eerst bij de bandenfabrikant en daarna bij de distributeur en motorzaak. Op de band staat achter de DOT-code de productiedatum van de band (week en jaar). Je kunt dus zien wanneer deze band is geproduceerd. In dit stuk leer je dat deze code eigenlijk niets zegt over de staat van de band.
De werkelijke veroudering begint pas op het moment dat de band in gebruik wordt genomen.
Opslag
Zowel bij de fabrikant als de motorzaak worden banden opgeslagen volgens de richtlijnen van ETRTO (Europese Organisatie voor Banden en Velgen). Banden die volgens deze richtlijnen zijn opgeslagen zijn nagenoeg niet onderhevig aan veroudering. Tijdens de opslag in een droge ruimte is een band onbelast, niet opgepompt, en slechts onderhevig aan minimale temperatuurschommelingen. De opslagtijd, voordat een band wordt gemonteerd, heeft dan ook geen werkelijke invloed op de kwaliteit. De werkelijke veroudering van een band begint pas op het moment dat de band in gebruik wordt genomen.
Invloed opslagtijd versus normaal gebruik
Studies naar de invloed van de temperatuur en opslagtijd op het chemische proces wijzen uit dat een band die 100km/h rijdt over 19.000 km even veel veroudert als een band die 17 jaar bij een temperatuur van 20ºC opgeslagen ligt. Dit gaat dus niet over slijtage maar over veroudering! De invloed van de opslagtijd is dus te verwaarlozen. Anders gezegd: een band die één jaar in gebruik is op een voertuig veroudert net zo veel als tijdens 17 jaar opslag. Of: 3 weken gebruik komt overeen met één jaar opslag.
Invloed opslagtijd versus gebruik met onderspanning
Bij 35% onderspanning loopt de temperatuur van de band op tot wel 80 graden. Een band veroudert dan 63 maal sneller dan tijdens één jaar in opslag. Anders gezegd: een band met die onderspanning zal tijdens één week gebruik net zoveel verouderen als een band die één jaar op de juiste wijze is opgeslagen. Dat is dus ongeveer rijden met 2 bar ipv 2,9 bar, en dat zien we toch zeer regelmatig langskomen!
Dagelijks bandenleven
Na montage van de band wordt het leven van een band totaal anders. Vanaf dat moment is de band onderhevig aan de invloeden van hoge belastingen zoals remmen, sturen, doorveren, vervormen, onderspanning, snelheid, impact van de weg, hoge temperaturen, snelle temperatuurschommelingen en invloed van zonlicht. Al deze invloeden zijn er niet tijdens een juiste opslag. Ook als het voertuig stilstaat, zijn de banden in gebruik, zolang zij op spanning staan en onder het voertuig zitten. Hier zijn banden natuurlijk wel op berekend en kunnen met gemak jaren onder jouw motor functioneren.
Gevolgen van veroudering
Door veroudering krijgt het rubber een andere hardheid en zullen haarscheurtjes ontstaan. Hoe meer scheurtjes des te minder betrouwbaar wordt de band, de stijfheid wordt minder (er komt meer beweging in de band in bochten en tijdens remmen) en de slijtage zal sneller verlopen. Ook zal de luchtdichtheid van de band afnemen.
Conclusie
De opslagtijd heeft een te verwaarlozen invloed op de technische karakteristieken van een band. De band veroudert tijdens het gebruik, niet tijdens de opslag. Als in een volgend gesprek iemand begint over de DOT code van een band, weet jij dat het niets hoeft te zeggen over de staat van een band.
Bron: Deze informatie is afkomstig uit een publicatie van VACO¹ na een laboratorium studie over oa de invloed van temperatuur en veroudering van banden. Dit onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Tire Science and Technology.
¹Wat is VACO
VACO is de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland. VACO promoot veilig bandgebruik en daaraan gerelateerde diensten en producten. En houdt kennis en kunde binnen de branche op peil met technische, commerciële en veiligheidsopleidingen op alle functieniveau’s.