Motorrijden in het buitenland

Motorrijden buitenland regelgeving

De komende periode gaan weer veel van onze klanten een grote buitenlandse rit maken. Met 1 Europa wordt alles eenduidiger, zou je denken. Maar op verkeersgebied wordt het eigenlijk steeds lastiger, ieder land heeft eigen regelgeving. Verkeersvignetten, wegafsluitingen voor motorrijders, verplichte spullen in je bagage zoals verbandtrommels en fluorescerende hesjes, CE gekeurde motorkleding en dan hebben we het nog niet over verkeersregels gehad. Ook de mileuzones worden per stad steeds ingewikkelder.

Waar moet je op letten als je naar het buitenland gaat? Hieronder leggen we voor de populairste landen de belangrijkste algemene zaken uit.

In geen enkel land zitten ze nog te wachten op open uitlaten, dus rij je met db-killer in je uitlaat met E-keur.

Duitsland

motorrijden in Duitsland

Maximum snelheid op snelweg: geen; maar 130 km/h aanbevolen, secundaire wegen: 100 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

  • Door file filtreren NIET toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Geadviseerd om bij je te hebben: fluo hesje en EHBO kit
  • Verplicht om een bril bij je te hebben als je lenzen draagt
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Streng qua geluidsnormen (E-norm), milieuzones gelden niet voor motoren
  • Xenon-verlichting kan voor discussie zorgen
  • Hou rekening met wegafsluitingen voor motoren (met dank aan de open uitlaat rijders die het verpest hebben voor de rest)
  • Fietser inhalen mag alleen als er 2 meter afstand tussen jou en de fietser zit
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken

Kom je stil te staan op de snelweg vanwege een lege tank dan is een flinke boete jouw beloning voor deze fout.

Fluo hesjes hebben we in de winkel op voorraad!

Belgie

Maximum snelheid op snelweg: 120 km/h, secundaire wegen: 90 km/h in Vlaanderen 70km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in  België
  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben (en dragen tijdens pech of parkeren op de weg): fluo hesje.
  • Real-time flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Kleding: verplicht om handschoenen, jas en broek met lange mouwen en schoenen die de enkels beschermen te dragen. Dit geldt ook voor de passagiers
  • Hou rekening met soms slechte wegen
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken

Luxemburg

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h, secundaire wegen: 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in Luxemburg
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Verbod op gebruik dashboard- of actioncamera
  • Geen communicatieset aan je helm monteren.
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken

Frankrijk

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h (110 bij regen), secundaire wegen: 80 km/h of 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in Frankrijk
  • Niet echt motorvriendelijk, zie de grote lijst hieronder 🙂
  • Zeer veel tolwegen
  • Per departement kan de max. snelheid op secundaire wegen (D- of RD-wegen) verschillen tussen 80 of 90 km/h
  • Door file filtreren is NIET toegestaan, maar in sommige steden als Parijs en Nice wel, tot max 50k/h
  • Betaald parkeren in Parijs ook voor motorrijders
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje, EHBO kit en vervangende lampen voor de koplamp 
  • Kleding: verplicht om CE gekeurde handschoenen te dragen
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Xenon-verlichting niet toegestaan, reservelampjes moet je bij je hebben, tenzij je led verlichting hebt.
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • In Parijs, Lyon, Lille, Grenoble, Straatsburg en Toulouse heb je speciale een ‘Crit’ Air’ sticker nodig (milieu-ding). Motoren van vóór 2000 krijgen geen sticker!
  • Bestuurders die korter dan 2 jaar het rijbewijs bezitten mogen max. 100 km/u
  • Op zondag veel winkels gesloten ook tankstations, wel vaak mogelijk om te tanken met bankautomaat.
  • Ze kennen geen haaientanden maar een lijn met dikke blokken en het bord [Cédez le passage] (Voorrang verlenen)

Alcoholtesters zijn niet meer verplicht maar een advies om bij je te hebben.
Reflecterende stickers op je helm geldt alleen voor helmen die verkocht worden in Fr. (dit wordt op veel sites anders aangemerkt!) Meer dan 125cm² reflectie materiaal is ook niet meer verplicht.

CE gekeurde motorkleding vind je bij ons op de eerste etage

Verenigd Koninkrijk / Groot-Brittannië

motorrijden in Engeland

Maximum snelheid op de snelweg: 112 km/u (70 mph), op secundaire wegen 96 km/u (60 mph) en in de bebouwde kom 48 km/u (30 mph)

  • Hier rij je aan de verkeerde kant van de weg, betaal je met Ponden en geven ze alles in Miles aan
  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is alleen verplicht bij slechte condities
  • Oude motoren zonder flat-line koplamp dienen gedeeltelijk afgeplakt te worden om verblinden tegen te gaan
  • Hou rekening met slechte wegen zeker rond de grote steden en veel trajectcontroles en snelheidscamera’s
  • Milieuzones in (oa) Londen. Meld je vooraf hier aan om enorme boetes te voorkomen.
Ben je op zoek naar de juiste motor om op vakantie te gaan?
Wij hebben een showroom vol met mooie een eerlijke motoren. HIER de actuele voorraad.

Oostenrijk

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h, secundaire wegen: 100 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in  Oostenrijk
  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om EHBO kit bij je te hebben
  • Autobahn vignet verplicht op heel veel wegen
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Dashboard- of actioncamera verboden
  • Tussen 0:00u en 05:00u geldt een max snelheid van 100km/h
  • Reservebril verplicht
  • Xenon-verlichting niet toegestaan
  • Hou rekening met wegafsluitingen voor motoren (met dank aan de open-uitlaat-rijders die het verpest hebben voor de rest)
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken
  • Hoge boetes voor stoer doen met je motor (Wheelie? tot €10.000,- boete!)

EHBO kits verkrijgbaar in onze winkel

Italië

motorrijden in Ialië

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h (bij regen 110km/h), secundaire wegen: 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Xenon-verlichting niet toegestaan
  • Veel tolwegen
  • Milieuzones in vele steden/ regio’s met inrijverbod

Zwitserland

Maximum snelheid op snelweg: 120 km/h, secundaire wegen: 80 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

Vlag Zwitserland buitenland rijden
  • Betalen in Zwitsere Franken (CHF)
  • Door file filtreren is NIET toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Het is verplicht om een reservebril bij je te hebben
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Dashboard- of actioncamera afgeraden
  • Vignet verplicht op alle autosnelwegen en tolwegen
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • Het is verboden om naast elkaar te rijden

    Verkeersboetes zijn hoog! Extra hoog bij te hard rijden in een tunnel.

Spanje

Maximum snelheid op snelweg: 120 km/h, secundaire wegen: 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Door file filtreren is NIET toegestaan
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Verplicht om handschoenen te dragen
  • Het gebruik van een headset, hoofdtelefoon of oortjes is verboden
  • Gehoorbeschermers zijn niet toegestaan….??!
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • Instellen van navigatieapparatuur tijdens het rijden is verboden
  • Madrid en Barcelona hebben een milieuzone

Verkeersboetes zijn hoger dan in NL

Verkeersborden en informatie ter plaatse overschrijven uiteraard bovenstaande algemene regels!

Bagage

Motor bagage tanktas Givi

Bagage kan enorme invloed hebben op het rij- en remgedrag van je motor. Door meer gewicht aan de achterkant heb je een langere remweg en zal de motor zeker bij hogere snelheden minder stabiel zijn.
Travel light” is ook bij een motorvakantie de beste tip. Probeer zo weinig mogelijk mee te nemen en stop zware voorwerpen zo laag mogelijk en zoveel mogelijk richting het midden van de motor. De vering van de motor, met name voorveerspanning aan de achterzijde, mag zeker een paar slagen stijver gezet worden.
Zit er ook nog een passagier achterop dan is het belangrijk om te kijken of je niet het maximale belastgewicht overschrijdt.

En verder?

Je eigen gezonde verstand! Verder zorg je dat je motor tip-top in orde is. Het beste kun je je motor bij ons langs brengen voor een beurtje of controle. Dan weet je dat je remmen en vloeistoffen op orde zijn, je verlichting werkt en hebben we je banden op spanning gebracht, je ketting/tandwiel is nagekeken en gesmeerd.
Je hebt je verzekering met buitenland dekking op orde en je pinpas voor buitenland gebruik vrijgegeven.

Je controleert (of brengt bij ons) je motor minimaal 1 tot 2 weken van te voren!

Zelf neem je nog een kettingspray mee, reserve paar handschoenen, goede motorregenkleding en zorg je voor goede bagagetassen en bevestiging. We hebben dit allemaal op voorraad in de winkel!

Kijk op DEZE SITE of HIER voor specifieke (milieu-) regels in steden en gebieden.

Algemene landen-informatie (niet motor specifiek) vind je op de speciale ANWB -Reiswijzer. Of download de Reisapp van Buitenlandse Zaken.

Voor dit stuk zijn verschillende bronnen geraadpleegd zoals ANWB, KNMV en FEMA. Zie dit als hulpmiddel en niet als wetmatige waarheid. Wijzigingen voorbehouden.

Origineel bericht geplaatst op 5 maart 2019. Algehele controle 1 juli 2020, laatste aanpassing 9 Aug 2022