Motorrijden in het buitenland

Motorrijden buitenland regelgeving

De komende periode gaan weer veel van onze klanten een grote buitenlandse rit maken. Met 1 Europa wordt alles eenduidiger, zou je denken. Maar op verkeersgebied wordt het eigenlijk steeds lastiger, ieder land heeft eigen regelgeving. Verkeersvignetten, wegafsluitingen voor motorrijders, verplichte spullen in je bagage zoals verbandtrommels en fluorescerende hesjes, CE gekeurde motorkleding en dan hebben we het nog niet over verkeersregels gehad. Ook de mileuzones worden per stad steeds ingewikkelder.

Waar moet je op letten als je naar het buitenland gaat? Hieronder leggen we voor de populairste landen de belangrijkste algemene zaken uit.

In geen enkel land zitten ze nog te wachten op motoren met open uitlaten, dus rij je met db-killer in je uitlaat met E-keur.

Duitsland

motorrijden in Duitsland

Maximum snelheid op snelweg: geen; maar 130 km/h aanbevolen, secundaire wegen: 100 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

  • Door file filtreren NIET toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Geadviseerd om bij je te hebben: fluo hesje en EHBO kit
  • Verplicht om een bril bij je te hebben als je lenzen draagt
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Streng qua geluidsnormen (E-norm), milieuzones gelden niet voor motoren
  • Xenon-verlichting kan voor discussie zorgen
  • Hou rekening met wegafsluitingen voor motoren (met dank aan de open uitlaat rijders die het verpest hebben voor de rest)
  • Fietser inhalen mag alleen als er 2 meter afstand tussen jou en de fietser zit
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken

Kom je stil te staan op de snelweg vanwege een lege tank dan is een flinke boete jouw beloning voor deze fout.
Euro95/E10 heet Superplus 98 of 98 Oktan
Euro98/E5 heet Super E10 of Super 95 E10
Wist je dat tanken in Duitsland ‘s avonds vaak goedkoper is?

Fluo hesjes hebben we in de winkel op voorraad!

Belgie

Maximum snelheid op snelweg: 120 km/h, secundaire wegen: Wallonië 90 km/h en in Vlaanderen 70km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h, in Brussel is dat 30km/u

motorrijden in  België
  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben (en dragen tijdens pech of parkeren op de weg): fluo hesje.
  • Real-time flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Kleding: verplicht om handschoenen, jas en broek met lange mouwen en schoenen die de enkels beschermen te dragen. Dit geldt ook voor de passagiers
  • Hou rekening met soms slechte wegen
  • Motorrijders mogen gebruik maken van de ‘Reddingsstrook‘. (Het vrijhouden van een baan voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken). Doe dit rustig, het is sinds 2024 toegestaan slechts weinigen zullen dit weten.

Handschoenen, jas en broek met lange mouwen en schoenen die de enkels beschermen op voorraad in de winkel!

Luxemburg

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h, secundaire wegen: 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in Luxemburg
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Verbod op gebruik dashboard- of actioncamera
  • Geen communicatieset aan je helm monteren.
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken

Altijd een stop inlassen om hier te tanken, zelfs langs de snelweg flink goedkoper dan in NL

Fluo hesjes hebben we in de winkel op voorraad!

Frankrijk

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h (110 bij regen), secundaire wegen: 80 km/h of 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in Frankrijk
  • Niet echt motorvriendelijk, zie de grote lijst hieronder 🙂
  • Zeer veel tolwegen
  • Per departement kan de max. snelheid op secundaire wegen (D- of RD-wegen) verschillen tussen 80 of 90 km/h
  • Door file filtreren is NIET toegestaan, maar in sommige steden als Parijs en Nice wel, tot max 50k/h
  • Betaald parkeren in Parijs ook voor motorrijders
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje, EHBO kit en vervangende lampen voor de koplamp 
  • Kleding: verplicht om CE gekeurde handschoenen te dragen
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Xenon-verlichting niet toegestaan, reservelampjes moet je bij je hebben, tenzij je led verlichting hebt.
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • Alle departementen en grote steden kunnen milieuzones instellen. Milieuzones zijn alleen toegankelijk met een geldige milieusticker.
  • O.a. in Parijs, Lyon, Lille, Grenoble, Straatsburg en Toulouse heb je speciale een ‘Crit’ Air’ sticker nodig (milieu-ding). Motoren van vóór 2000 krijgen geen sticker!
  • Bestuurders die korter dan 2 jaar het rijbewijs bezitten mogen max. 100 km/u
  • Op zondag veel winkels gesloten ook tankstations, wel vaak mogelijk om te tanken met bankautomaat.
  • Ze kennen geen haaientanden maar een lijn met dikke blokken en het bord [Cédez le passage] (Voorrang verlenen)

Alcoholtesters zijn niet meer verplicht maar een advies om bij je te hebben.
Reflecterende stickers op je helm geldt alleen voor helmen die verkocht worden in Fr. (dit wordt op veel sites anders aangemerkt!) Meer dan 125cm² reflectie materiaal is ook niet meer verplicht.
Euro95/E10 heet Sans Plomb 95 of SP95-E10
Euro98/E5 heet Super Sans Plomb

CE gekeurde motorkleding vind je bij ons op de eerste etage

Verenigd Koninkrijk / Groot-Brittannië

motorrijden in Engeland

Maximum snelheid op de snelweg: 112 km/u (70 mph), op secundaire wegen 96 km/u (60 mph) en in de bebouwde kom 48 km/u (30 mph)

  • Hier rij je aan de verkeerde kant van de weg, betaal je met Ponden en geven ze alles in Miles aan
  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is alleen verplicht bij slechte condities
  • Oude motoren zonder flat-line koplamp dienen gedeeltelijk afgeplakt te worden om verblinden tegen te gaan
  • Hou rekening met slechte wegen zeker rond de grote steden
  • Veel trajectcontroles en snelheidscamera’s
  • Tolwegen (zoals Dartfort tunnel) kun je achteraf online betalen
  • Milieuzones in (oa) Londen. Meld je vooraf hier aan om enorme boetes te voorkomen.

Euro95/E10 heet Premium Unleaded
Euro98/E5 heet Super Plus of Super Unleaded

Ben je op zoek naar de juiste motor om op vakantie te gaan?
Wij hebben een showroom vol met mooie en eerlijke motoren.
HIER de actuele voorraad.

Oostenrijk

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h, secundaire wegen: 100 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in  Oostenrijk
  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om EHBO kit bij je te hebben
  • Autobahn vignet verplicht op heel veel wegen
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Dashboard- of actioncamera verboden
  • Tussen 0:00u en 05:00u geldt een max snelheid van 100km/h
  • Reservebril verplicht
  • Xenon-verlichting niet toegestaan
  • Hou rekening met wegafsluitingen voor motoren (met dank aan de open-uitlaat-rijders die het verpest hebben voor de rest)
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken
  • Hoge boetes voor stoer doen met je motor (Wheelie? tot €10.000,- boete!)

Euro95/E10 heet Super (bleifrei)
Euro98/E5 heet Super Plus

EHBO kits verkrijgbaar in onze winkel

Italië

motorrijden in Ialië

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h (bij regen 110km/h), secundaire wegen: 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Xenon-verlichting niet toegestaan
  • Veel tolwegen
  • Milieuzones in vele steden/ regio’s met inrijverbod
  • Flitskampioen van Europa

Euro95/E10 heet Benzina Senza, Piombo / Verde
Euro98/E5 Benzina Super Senza, Piombo / Verde Plus

Zwitserland

Maximum snelheid op snelweg: 120 km/h, secundaire wegen: 80 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

Vlag Zwitserland buitenland rijden
  • Betalen in Zwitsere Franken (CHF)
  • Door file filtreren is NIET toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Het is verplicht om een reservebril bij je te hebben
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Dashboard- of actioncamera afgeraden
  • Vignet verplicht op alle autosnelwegen en tolwegen
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • Het is verboden om naast elkaar te rijden

    Verkeersboetes zijn hoog! Extra hoog bij te hard rijden in een tunnel.

Euro95/E10 heet Super
Euro98/E5 heet Super Plus

Spanje

Maximum snelheid op snelweg: 120 km/h, secundaire wegen: 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Door file filtreren is NIET toegestaan
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Jethelm wordt verboden, enkel integraal- en systeemhelmen toegestaan
  • Verplicht om handschoenen te dragen
  • Het gebruik van een headset, hoofdtelefoon of oortjes is verboden
  • Gehoorbeschermers zijn niet toegestaan….??!
  • Brildragers moeten reserve bril bij zich hebben
  • Instellen van navigatieapparatuur tijdens het rijden is verboden
  • oa Madrid en Barcelona hebben een milieuzone
  • Verkeersboetes zijn hoger dan in NL

Euro95/E10 heet Gasolina Sin Plomo 95
Euro98/E5 heet Gasolina Sin Plomo 98

Milieuvignetten

Naar welk land je ook gaat, kijk vooraf of er een milieuvignet noodzakelijk is. Aangezien dit per land, regio en stad verschillend is kunnen we dit niet bijhouden voor je.
Op veel motorkentekenbewijzen staat géén goedkeuring, dit is omdat de RDW dit vergeten is bij motorfietsen! Kijk maar op jouw kentekenkaart onder [Milieuklasse EG-goedkeuring]. Om toch te kunnen bepalen aan welke EURO-norm jouw motor voldoet kun je gebruik maken van onderstaand lijstje. Je kunt uitgaan van het bouwjaar van jouw motor overeenkomt met de bijbehorende Euro-norm:

Euro-norm

Euro 1
Euro 2
Euro 3
Euro 4
Euro 5
Euro 5+

Ingangsdatum

01-06-2000
01-07-2004
01-07-2007
01-01-2017
01-01-2019
01-01-2024

Kijk op DEZE SITE of HIER voor specifieke (milieu-) regels in steden en gebieden.

Flitspalen

Vroeger was het duidelijk, kreeg je een flits in je bakkus dan kreeg je als motorrijder geen boete, we hebben immers geen kentekenplaat aan de voorzijde. In landen als Italië en Duitsland werd lange tijd alleen aan de voorzijde geflitst. Dat alles is niet meer. In alle landen wordt tegenwoordig ook aan de achterzijde geflitst en met de Flexflitspaal kan zowel aan de voorzijde als aan de achterkant worden geflitst!
Dat je het maar even weet. Voorkom vervelende vakantiepost!

Bagage tips

Motor bagage tanktas Givi

Bagage kan enorme invloed hebben op het rij- en remgedrag van je motor. Door meer gewicht aan de achterkant heb je een langere remweg en zal de motor zeker bij hogere snelheden minder stabiel zijn.
Travel light” is ook bij een motorvakantie de beste tip. Probeer zo weinig mogelijk mee te nemen en stop zware voorwerpen zo laag mogelijk en zoveel mogelijk richting het midden van de motor. Je buddyseat is een prima plek voor een extra tas.
De vering van de motor, met name voorveerspanning aan de achterzijde, mag zeker een paar slagen stijver gezet worden.
Zit er ook nog een passagier achterop dan is het belangrijk om te kijken of je niet het maximale belastgewicht overschrijdt.

Meenemen op reis

Goed om ook aan te denken voor de reis begint:

En verder?

Je eigen gezonde verstand! Verder zorg je dat je motor tip-top in orde is. Het beste kun je je motor bij ons langs brengen voor een beurtje of controle. Je weet dan dat je remmen en vloeistoffen op orde zijn, je verlichting werkt, je ketting/tandwiel is nagekeken en gesmeerd. Zaken als versleten lagers zijn gecontroleerd en we hebben je banden op spanning gebracht.
Je hebt je verzekering met buitenland dekking op orde en je pinpas voor buitenland-gebruik vrijgegeven.

Je controleert (of brengt bij ons) je motor minimaal 2 weken van te voren! Als een onderdeel besteld moet worden is er geen last-minute stress.

Algemene landen-informatie (niet motor specifiek) vind je op de speciale ANWB -Reiswijzer.
Of download de Reisapp van Buitenlandse Zaken.

Voor dit stuk zijn verschillende bronnen geraadpleegd zoals MAG, ANWB, KNMV en FEMA. Zie dit als hulpmiddel en niet als wetmatige waarheid. Wijzigingen voorbehouden.

Origineel bericht geplaatst op 5 maart 2019. Algehele controle 1 juli 2022, laatste aanpassing 28 aug 2024