Zoals je wellicht al hebt gelezen zo hier en daar zijn er momenteel best veel problemen met het leveren van goederen, zo ook in motorland, helaas. Niet alleen (zeer forse) vertragingen bij nieuwe motoren maar ook zeker op onderdelen en aanverwante producten. Waar voorheen alle onderdelen binnen een dag of hooguit een week geleverd werden zien we nu in rap tempo de levertijden oplopen naar weken tot zelfs maanden!
In dit bericht leggen we jullie het uit zodat er rekening mee gehouden kan worden.

Oorzaak
Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Allereest natuurlijk de Corona pandemie die er voor gezorgd heeft dat fabrieken stil kwamen te liggen of nog steeds niet op volle productiecapaciteit kunnen draaien. Daarna kwam er een tekort aan zeecontainers waardoor gereedstaande producten niet verzonden konden worden, een bijkomend nadeel dat de prijzen voor een container enorm gestegen zijn wat uiteraard niet gunstig gaat zijn voor de verkoopprijzen van de artikelen.
Tijdens de lockdowns mocht er wel op de motor gereden worden waardoor de vraag naar motoren en ook de vraag naar onderdelen en motor gerelateerde zaken flink steeg. Dus: meer vraag en minder aanbod, nooit een goede positie.
Daarna kwam er nog een boot dwars te liggen in het Suezkanaal wat ervoor zorgde dat alle containerboten die daar achter lagen ook nog eens vertraging opliepen en logistiek alles in de war gooit.
Nieuwe motoren
Helaas zijn de nieuwe motoren ook niet vrij van forse vertragingen in de levering. We wachten al lange tijd op meerdere leveringen van Honda motoren. De afleverweken worden telkens aangepast, soms komt er een motor los maar die is meestal al verkocht voor deze in de showroom verschijnt. De nieuwe CMX 1100 Rebel verwachten we zelfs niet meer dit jaar, bij de overige modellen moet je denken aan ongeveer na week 30. Treurige berichten, ook voor ons. Ook Kawasaki en Yamaha hebben grote leveringsproblemen.
Motorbanden

Eigenlijk zijn er sinds de eerste lockddown al problemen met motorbanden. Doordat hiervan geen grote voorraden aangehouden worden waren veel maten snel uitverkocht. Bijvoorbeeld Michelin heeft zijn productie ingezet tijdens het begin van de pandemie voor het maken van oa mondkapjes. De meeste andere bandenfabrieken gingen helemaal dicht. Inmiddels draaien ze weer volop maar de tekorten inhalen bij de huidige grotere vraag gaat nog wel even duren, dit geldt voor alle merken overigens! Het tekort aan rubber zal ook niet gaan meehelpen, de prijzen zullen ook gaan stijgen.
Motorkleding
De laatste bestelling motorkleding bij onze huisleverancier IXS was ook wat tegenvallend. Het hele pakket werd/wordt in meerdere delen geleverd waarbij het laatste stuk pas na augustus(!) komt… Bij een ander merk wat aanvullende kleding bestellen was ook geen optie: ook daar dezelfde tekorten en lange wachttijden. Bij de helmen zien we hetzelfde, veel leveringsproblemen met name in de meest gangbare maten/kleuren.
Gelukkig hebben we op onze eerste etage nog flink wat hangen dus kom gerust langs!
Klein voorbeeld, afgelopen week (16 april) kwam maat 44 binnen van de Daytona laarzen die wij in november besteld hadden! Voorbeeld 2: van een flinke bestelling GMS kleding kregen we NIETS binnen…
Overig

Zoals bekend verkopen wij altijd artikelen met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Over de hele linie zien we gaten ontstaan zoals, handvatverwarming van Oxford, Asus sloten en Optimate acculaders (weer voorradig). SCM Alarmsystemen zijn langdurig niet leverbaar!
Wij doen ons best om goede alternatieven aan te bieden, zonder in te boeten op kwaliteit of een veel hogere prijs.
Update medio 2022: Voor veel producten is er ondertussen genoeg of een alternatief leverbaar. Toch zien we iets langere levertijden. ‘Vandaag bestellen, morgen geleverd’ is regelmatig ‘volgende week geleverd’. Niet zo erg meer maar niet boos worden als je motor niet in 2 dagen klaar is.
Prijsverhogingen
Als gevolg van hetgeen hierboven beschreven ontkomen we niet aan prijsverhogingen, de berichtgeving van leveranciers hierover is al volop bezig. Grondstoffen, de verhoogde vraag en tekorten aan containers (en daardoor de prijsstijgingen) doen er allemaal een paar procent bovenop. Nu maar hopen dat het weer meewerkt dan zien we alles gewoon zonnig tegemoet!