Een nieuwe motor lanceren zonder de nodige elektronica is bijna niet meer mogelijk, niemand zal meer staan te dringen om deze motor. Daarom buitelen de merken over elkaar om nieuwe snufjes op hun motor te plakken. Vooralsnog is er geen stuurhulp op motoren leverbaar maar daarnaast is het aanbod hulpmiddelen bijna compleet. Sla een willekeurig motorblad open en de afkortingen van alle elektronisch gestuurde onderdelen zullen je binnen enkele seconden doen duizelen. De vraag is alleen: is het nu noodzakelijk?
Het is natuurlijk wel gewoon een vorm van luxe, en luxe went heel snel! Ik ben zelf ook zo’n sucker. Mijn vorige motor had al richtingaanwijzers die vanzelf uit gingen, werkte niet helemaal feilloos maar je vergat ze ook nooit, makkelijk. Op mijn volgende motor moest dat toch wel weer aanwezig zijn, je wilt op je nieuwe motor er niet op achteruit gaan .
Andere hulpjes worden veroorzaakt door de niet aflatende drang van de meeste motormerken om de sterkste motor, met de beste cijfers, op de markt te brengen. Een middenklasse motor moet tegenwoordig minimaal 100pk hebben!? Dit is meestal niet meer te berijden voor de gemiddelde rijder en moeten er hulpmiddelen komen om de rijder te helpen en beschermen. Ook daar op wil je bij een volgende motor niet achteruit gaan want meer vermogen is wel lekker voor het geval dat, vervolgens gebruik je dat echte topvermogen nooit maar dat is een ander verhaal.
Nadelen
De motormerken zullen dit niet snel benoemen maar er zitten zeker keerzijdes aan al deze computergestuurde gadgets. De eerste is natuurlijk de prijs, innovatie en luxe moet betaald worden! Wordt een motor niet duurder dan kun je er vergif op innemen dat er op andere onderdelen bezuinigd is. De tweede is duurzaamheid, alles kan stuk en hoe meer onderdelen die stuk kunnen gaan… Ook dan moet een goed gevulde portemonnee getrokken worden. Als derde minpunt noem ik toch wel de vele instelmogelijkheden die het met zich meebrengt. De displays van de meeste motoren zijn van fors formaat met teveel informatie en vele menu’s waar de instelopties vaak enorm zijn. De tijd van 2 knopjes om te wisselen tussen dagteller en benzineverbruik zijn voorbij.
Beeld je in dat de jaarlijkse GS-toerclub plots een grindpad tegenkomt, motoren in de berm, alle rijders druk in hun menu gedoken om de juiste gravel-settings te selecteren. Na 5 minuten is iedereen, na veel overleg via de draadloze helm-communicatie-verbindingen klaar en wordt het ‘onverhard’ overwonnen. Dan maar hopen dat het stuk gravel niet na 100 meter overgaat in een geheel andere ondergrond!
Terminologie
Contactloos starten, Ride-by-wire, Radar-detectie met adaptieve cruisecontrol en dodehoekdetectie, Elektronische vering, Bochten-ABS, Anti-blokkersysteem, Cornering management, Slipper clutch, Stability Control, Bandendruk sensoren, Multimedia connectie, navigatie, Verstelbare windscherm, etc, etc.
Cruise control, Traction control, Wheelie control, Launch control, Hill Start/Hold Control, Slope Dependent Control, Riding modes, Engine brake motorrem, Quickshifter/blipper en dat alles in 3 tot wel 10 standen instelbaar van weinig bemoeienis van de computer tot heel veel. Dit rijtje zal vast nog niet compleet zijn en volgend jaar nog langer. Nieuwe motoren zitten soms zo volgepropt dat er werkelijk nergens meer ruimte is, waar je vroeger een complete lunchbox onder je zadel kwijt kon past nu werkelijk hooguit nog de sleutel voor je schijfremslot eronder. Het slot zelf zal een plek elders moeten vinden. Meteen een verklaring waarom GS rijders altijd met hun grote zijkoffers rijden.
De knoppenwinkel
Een beetje stuur bevat tegenwoordig minimaal dezelfde hoeveelheid knoppen als de Nintendo gamecontroller plus mini-joysticks, control-wheels en flippers. Sommige dicht op elkaar zodat ze met dikke winterhandschoenen lekker lastig te onderscheiden zijn, het moet wel op gevoel want je ogen moet je op de weg voor je houden. Daar waar vroeger je groot-licht-flash knop zat zit nu een gamepad.
Voor je rijdt een auto half op jouw helft, snel wil je waarschuwen met een lichtsignaal, hoppa daar zakt je voorruitje naar beneden….(@*& gloeiende &^%# verkeerde knop. Nu denk je, joh dat valt wel mee, nou echt niet! Zo wilde ik laatst in een split second even toeteren naar een bestuurder die in zijn telefoon gedoken zat en mijn kant op kwam zwenken. Klak, 1 versnelling naar boven! Ik drukte dus doodleuk op de verkeerde knop van mijn motor met Dual Clutch Transmissie. Je gebruikt sommige knoppen gewoon veel te weinig om in je geheugen in te bakken. Gelukkig zit de remhendel nog wel op de normale plek!
Naast motorrijden heb je er nog wel een nieuwe hobby bij: de ellelange handleidingen doorspitten en lekker in je garage de menutjes doorlopen. Want zonder handleiding is dat vaak net effe te moeilijk om onder de knie te krijgen. Zeg eerlijk: Wie heeft er niet 2x per jaar de handleiding nodig om de klok weer op zomer/wintertijd te zetten?
Noodzakelijk
Maar zijn ze nu noodzakelijk? We rijden toch al decennia lang zonder?
Het komt veelal wel de veiligheid ten goede, en luxe voelt fijn. Vroeger hadden we genoeg aan de kleine en onverwoestbare Nokia 3310, nu wil je niet zonder de kwetsbare smartphone. Met je tijd meegaan kan ook zeker geen kwaad (hoewel klanten die over de guldentijd beginnen echt vermoeiend zijn) en soms heb je zelfs geen keus meer.