Een nieuwe 2023 Transalp XL750!

2023 Honda Transalp XL750
2023 Honda XL750 Transalp

Na jaren van geruchten en speculaties heeft Honda de nieuwe Transalp gepresenteerd. We wisten dat de 750cc paralleltwin uit de nieuwe Hornet gebruikt ging worden. Hierdoor komt de Transalp in de middenklasse tussen de grote Africa Twin en de kleine CB500X. De klasse waar de afgelopen 2 jaar al veel nieuwe modellen zijn gepresenteerd en de Yamaha Tenere 700 de dienst uitmaakt. Gaat de Transalp dat veranderen? Aan de specificaties en uiterlijk gaat het niet liggen.

2023 Honda Transalp XL750 Matte Iridium Gray Metallic
2023 Honda Transalp in Matte Iridium Gray Metallic

De Transalp ziet er meteen uit als de nieuwe Honda die je graag in je garage wilt hebben. Stoer en functioneel met mooie gebalanceerde lijnen, wat bij andere merken nog wel eens te wensen overlaat. Het 21″ voorwiel en lange veerwegen geven meteen aan dat hier ook serieus offroad mee gereden kan worden. Het rijklaargewicht is mooi laag gehouden maar met 208kg zul je ook op de snelweg lekker koersvast blijven.

Met name de tricolor versie met de gouden wielen doet natuurlijk wel enorm aan de oer-Transalp denken. Daarna wordt al snel duidelijk dat we hier te maken hebben met een zeer moderne Honda, rijkelijk voorzien van kwalitatieve onderdelen en elektronische hulpmiddelen zoals het 5-inch full colour TFT screen met Honda Smartphone Voice Control system (HSVCs) bewijst.

2023 Honda Transalp XL750

De Showa 43mm SFF-CA (Separate Function Fork-Cartridge) USD voorvork geeft 200mm veerweg en de preload is instelbaar. Het stalen diamantframe is zo goed ontworpen dat het zelfs 10% lichter is dan dat van de CB500X. Ook is er leentjebuur gespeeld bij: de CRF450R voor diverse motorblokonderdelen en bij CRF1100 Africa Twin de achterbrug. Hiervoor is wel speciaal aluminium gebruikt dat exclusief is voor de Transalp. Uiteraard is de motor volledig voorzien van LED verlichting waarbij de richtingaanwijzers zelfstandig uitschakelen. Het remlicht heeft Emergency Stop Signal (ESS) de lampen gaan dan knipperen bij sterke remkracht en zo achterliggers waarschuwen bij een noodstop.

Elektronisch

Vier rider modes: Sport, Standaard, Rain en Gravel voor offroad gebruik. Deze zijn ook door de gebruiker volledig aan te passen waaronder zelfs de hoeveelheid motorrem. Vijf stappen Honda Selectable Torque Control met Wheelie Control, en met de off-road ABS settings kun je de achterrem uitschakelen. Alles gemakkelijk te zien in het goed leesbare 5-inch kleuren TFT-scherm. De smartphone connectiviteit kun je ook aansturen via Honda Smartphone Voice Control. Een USB aansluiting zit onder het zadel.

Accessoires

Er zijn zelfs 5 verschillende accessoire pakketten verkrijgbaar: Urban, Touring, Rally, Adventure en Comfort. Deze bevatten zaken als bagage opbergsystemen, motorbescherming en handvatverwarming. Bij deze namen is het niet moeilijk te raden welke accessoires je zult aantreffen.

Specificaties:

2023 Honda Transalp XL750 Ross White Tricolour

Grondspeling: 210mm
Zadelhoogte: 850mm
Gewicht: 208kg
Tankinhoud: 17L
Motor: 2 cilinder parallel
Verbruik: 1op23
Vermogen: 90PK / 67kW bij 9.500 tpm
Koppel: 75 Nm bij 7.250 tpm
CO2 Emissie: 84 g/km (WMTC)
Afmetingen: (LxBxH) 233cm x 84cm x 145cm

2023 Honda Transalp XL750 Ross White Tricolour
2023 Honda Transalp XL750 Matte Iridium Gray Metallic
2023 Honda Transalp XL750 Mat Ballistic Black Metallic
2023 Honda Transalp XL750 left side Ross White Tricolour
2023 Honda Transalp XL750 Full options Ross White Tricolour

Bakker Motors is geen Honda premium dealer en hebben de nieuwe modellen vaak niet in de showroom staan