
Vind je het ook vervelend als je ergens weer een negatieve krantenkop leest over motorrijden? Lastig om in een gesprek met goede argumenten vóór motorrijden te komen? Lees dan vooral verder.
Zoals in andere berichten op deze site vaak duidelijk wordt zijn wij wel liefhebber van cijfertjes. Het voordeel van cijfers is dat je een beeld kunt vormen (zoals verbruikscijfers) en vergelijken kunt maken. Dat cijfers misbruikt worden voor andere doeleinden is ook algemeen bekend.
Met enige regelmaat komt Hugo Pinksterboer bij ons in de winkel langs voor een kleppie, bakkie en enkele MAGazine bladen brengen voor jullie om mee te nemen! Jullie kunnen Hugo natuurlijk kennen van zijn columns in een groot motorblad, als schrijver en hopelijk als hoofredacteur en woordvoerder van de motorrijdersaktiegroep (MAG) Samen nemen we dan wat motornieuws door en lossen wereldproblemen meteen even op. Ben jij trouwens al lid van MAG?
MAGazine

In MAGazine (aan te bevelen leesvoer) staat dit kwartaal een mooi stuk over cijfers die uit de context worden getrokken om sensationele krantenkoppen te kunnen genereren. In een 2 pagina’s tellende analyse wordt even korte metten gemaakt met sensatie en alles in het juiste perspectief gezet. Wat heb jij hieraan? Nou op verjaardagen en op je werk kun je dan wel even laten zien dat jij als motorrijder wél weet hoe het in elkaar zit!

KLIK hier voor de .pdf van dat artikel
Nu we het toch over cijfers hebben: de steeds terugkerende discussie over motorlawaai/overlast is iets waar je best wel eens wat meer over kunt lezen dan wat de media hierover copy/paste.

Ten eerste irriteert het mij dat motorrijders de schuld krijgen van alle verkeersdeelnemers die teveel geluid maken. Zelf woon ik vlak bij een druk kruispunt en ja, dat gehengst aan het gashendel voor het stoplicht is bloedirritant. Zeker als je geen db-killer in je uitlaat hebt. KAP DAARMEE!! Maar op een of andere manier is de overlast in de avond en nacht van de verlaagde VW golfjes en BMW’s met spoilersets rondom en open uitlaat vele malen erger. Zeker als ze van idiote pops & bangs-tuning hebben ondergaan.
Laten we wat cijferwerk daarbij bekijken. Recentelijk is er één onderzoek gedaan betreffende motorgeluid, daarbij blijkt 5% van de motoren teveel lawaai maken. Er zijn bijna 800.000 motoren in Nederland dus potentieel zijn dat 40.000 overlastgevers. Stel (niet onderzocht en dus aan de voorzichtige kant genomen) dat slechts 1% van de auto’s teveel lawaai maakt, dan hebben we het, met een wagenpark van 8.9 miljoen stuks, meteen over ruim 2x zoveel overlastgevers! Het aantal kilometers en dagen dat de motor buiten komt spelen vs auto’s laten we dan nog achterwege. Die rekensom wordt me te moeilijk.
Mocht je in discussie geraken met motorklagers en meer feitenkennis willen hebben, dan heeft de MAG hier genoeg feiten en cijfers voor je.
PS: In MAGazine 183 staat ook een goed verhaal van Maarten Hartog voor een andere blik op deelnemen aan het verkeer.
MAGazine is over een kwartaal gratis te kijken, maar beter word je nu lid , kun je alle MAGazines lezen en steun je een club die voor jou opkomt.
