Altijd een terugkerend onderwerp in onze showroom en ver daarbuiten, helemaal met de huidige benzineprijzen relevanter dan ooit. In andere berichten hebben we al eens beschreven dat grote winst te behalen is door minder hard aan je gashendel te trekken maar de motor zelf is nog van groter belang.
Welk gebruik?
Het antwoord op de vraag “wat is de zuinigste motor” is voor iedereen anders. Het beoogde gebruik of inzetgebied van de motor geeft een ander antwoord. Honda heeft al jaren lang een pad bewandeld dat niet de snelste of meest krachtige motor voortbracht maar de meest bruikbare. Als de benzineprijzen dan opeens stijgen staan veel modellen opeens wel bovenaan de meest belangrijke lijstjes.
Stad
Wil je alleen in en rond de stad rondrijden en is de snelweg een hoge uitzondering? De Honda Monkey is hiervoor zeker geschikt en heeft slechts 2 tot 2,5 liter nodig om 100km ver te komen.
Wil je bagage meenemen en zelfs een passagier achterop, kijk dan niet verder en neem direct een Honda PCX125. Het unieke en slimme start-stop systeem zorgt voor een verbruik van ongeveer 1 op 45.
In en om de stad
Is een 125cc je net even te klein omdat je toch met enige regelmaat snelweg of langere afstanden moet rijden dan zijn de 350cc Honda’s wellicht het beste antwoord. De SH350i modellen zijn hierin de meest verkochte motorscooters (in Europa en ver daarbuiten) en met een verbruik van 1 op 30 nog steeds erg zuinig. Meestal staat er wel 1 in onze showroom. Wil je nog meer bagage onder het zadel kwijt dan is de Forza 350 een goed alternatief. De sportievere ADV350 haalt ook gelijkwaardige verbruikscijfers.
Woon-werk
Kort door de bocht: de beste motor hiervoor is de Honda NC750. De gebruiksvriendelijke alleskunner is de zuinigste in z’n klasse (1op29 zonder veel moeite), de frunk maakt de motor uniek en handig. Qua uiterlijk is er ook niets te klagen en de enige motorfiets die deze waardes kan overleggen.
Fun/Plezierritjes
De meeste motoren in Nederland worden gebruikt voor plezierritjes. Een beetje pit moet er dan wel in het motorblok zitten, je wilt nog wat overhebben als je volledig bepakt de bergen in gaat. Uiteraard zijn motoren met kleinere cilinderinhoud zuiniger dan de grote blokken, zoals je ook HIER kunt nalezen. De CB500 is een mooi beginpunt, met 1 liter benzine kom je vrij makkelijk 28 km ver. Ditzelfde blok vind je in de CMX Rebel 500 die net als de Forza750 met 1op27 vrijwel gelijkwaardige cijfers laten zien. Wil je op een naked van Yamaha rijden dan is de MT-07 de zuinigste (én sportief motorblok) uit de middenklasse met 1op27. Ietsjes minder zuinig maar nog steeds met 1op25 zuinig te noemen is de Kawasaki Z650, beide zeer populaire nakeds.
Motoren uit de categorie >1000cc hebben vaak veel moeite om 1op20 te halen en zijn daarmee niet echt zuinig te noemen, maar wel voorzien van lekker smeuïg koppel.
De meeste motoren hier besproken kun je ook HIER de showroom terugvinden
Allroad
Nu zijn allroad ritjes natuurlijk ook voor het plezier maar vanwege de populariteit het apart vermelden waard. Wil je je geen zorgen maken over het bodywork na een valpartij én de zuinigste van het hele veld zijn? Dan is de CRF250/300 de enige juiste keuze. Ze rijden over de hele wereld volgepakt en probleemloos dus jouw uitstapje op het gravelpad in Drenthe gaat voor deze motor geen uitdaging worden. Met 1op33 lach je natuurlijk het hardste bij de benzinepomp. De CB500X is iets minder zuinig (1op27) maar wel voorzien van meer comfort. De Honda X-ADV is een scooter die ook zeker een stuk offroad moet kunnen pakken. De grote CRF1100 is met 1op20 niet echt zuinig maar voor een 1100cc motorblok met ruim 100pk heb je eigenlijk nog steeds niet te klagen.
Verkregen verbruikscijfers
Bovenstaande verbruikscijfers zijn verkregen door eigen ervaringen, ervaringen van klanten, opgestoken uit motortijdschriften (vakliteratuur) en online in fora etc.
De fabrikanten konden roepen wat ze wilden met de verbruikscijfers. Als een fabrikant meldt dat zijn verbruikscijfers WMTC waarden zijn, dan voldoen ze in ieder geval aan een aantal voorwaarden, en zullen een stuk realistischer zijn.
Wat is WMTC?
WMTC staat voor: Worldwide Motorcycle Test Cycle
De WMTC methode bestaat al heel lang alleen wilden de motormerken deze realistische maar minder florissante cijfers liever niet in hun folder presenteren. Honda doet dit overigens wel al zeker sinds 2008. Vanuit Europa is deze testmethode ontwikkeld en sluit dus meer aan bij de dagelijkse realiteit. Bij deze tests wordt naast benzineverbruik ook CO2-uitstoot, en geluidsniveau gemeten. De WMTC wordt in een laboratorium gehouden zodat altijd met vergelijkbare omstandigheden wordt gemeten. De WLTP-meting bestaat uit meerdere delen waaronder: een rit van 30 minuten onder verschillende ‘omstandigheden’, koude start, stadsrit, snelwegrit, versnellen en afremmen in verschillende patronen, etc.
Bijkomend voordeel van deze testmethode is dat motoren onderling goed met elkaar vergeleken kunnen worden.
Nadelen van WMTC
- Alleen nieuwe motoren worden getest, een motor met tig-duizend kilometers op de teller kunnen heel andere cijfers scoren.
- De cijfers zijn een gemiddelde van verschillende patronen. Jouw gebruik van de motor kan anders heel uitpakken dan de tests. Vertoef je veel in de binnenstad van Amsterdam? Worden jouw kilometers voornamelijk op de snelweg gemaakt? Reken dan maar op andere verbruikscijfers.
- Deze test heeft ervoor gezorgd dat 2-tact motoren bijna uitgestorven zijn omdat ze bijna niet door de CO2-uitstoot test komen