Wat is het verschil tussen een 2 cilinder en een 4 cilinder? Een veel voorkomende vraag van onze klanten.
Vroeger was hier wel redelijk antwoord op te geven, maar tegenwoordig zijn die verschillen niet meer zo zwart/wit. De opbouw van het motorblok, het type motor, overbrenging en slimme toevoegingen kunnen veel nadelen wegpoetsen.
Om even wat referenties naast elkaar te zetten: 1 cilinder crossmotor versus een 1 cilinder motorscooter. Of deze: 2 cilinder chopper versus een sportieve 2 cilinder Ducati, je kunt hier geen vergelijk tussen maken en over de karakteristieken is weinig algemeens te melden.
De standaard clichés
1 cilinder – trilt als een dolle, weinig toeren, snel schakelen, veel koppel in korte powerband
2 cilinders – veel trillingen, kan flink bokken in lage toeren, vermogen bij laag toerental
3 cilinders – het is geen 2 en geen 4, best of both worlds?
4 cilinders – vermogen bij hoger toerental, weinig vibraties, weinig schakelen
5 cilinders – zeldzaam
6 cilinder – boterzacht aan het gas, flink vermogen, veel gewicht
De realiteit
Niet alles is zo kort door de bocht als hierboven beschreven. Sommige clichés zijn achterhaald of gelden zeker niet voor alle motoren. Hieronder leggen we de eigenschappen uitgebreider uit.
1 cilinder: Motorscooters als de SH300i hebben zo’n motorblok, pittig en zuinig met vloeiende acceleratie weinig trillingen voelbaar, beperkte topsnelheid. Cross- en supermoto motoren zijn ook meestal 1 cilinders, compact en licht en direct flink koppel onder je rechterhand. KTM heeft een fors aantal 1 cilinder motoren in het assortiment, deze zijn stuk voor stuk sportief en relatief gemakkelijk te berijden.
Het koppel komt al vroeg beschikbaar, om vermogen te houden en goed de bocht uit te komen is veel schakelen noodzakelijk. Stapvoets rijden in de 2e versnelling gaat niet lukken, de motor zal bokkend protesteren. Koppeling te snel op laten komen wordt afgestraft met uitvallen of voorwiel-lift. Snelwegkilometers zijn niet je favoriete bezigheid. Het rode toerentalgebied zal rond 7000 tpm bereikt zijn.
2 cilinder: Waar 10 jaar geleden de 4-cilinders de markt domineerden zijn het tegenwoordig 2-cilinders die de lijst aanvoeren. We maken wel wat onderscheid tussen een aantal modeltypes. De choppers met een V-Twin, die met laag toerental rustig ploppen, de cilinders staan lekker te schommelen op de maat van het toerental. Geef wat gas en je hebt meteen koppel om te versnellen. Je moet vrij snel opschakelen om in het vermogen-gebied te blijven.
De (super-)sport twins, niet echt vergevingsgezind, als je verkeerd schakelt wordt je getrakteerd op een hevig bokkend motorblok, maar als het toerental bereikt wordt waar het koppelverloop omhoog gaat krijg je een flinke versnelling te verwerken, goed vasthouden aan het stuur! Optrekken met slippende koppeling om afslaan te voorkomen, een forse motorrem is vaak aanwezig. Nerveus rijden op lage snelheid is gebruikelijk. De V-twin blokken komen steeds minder voor vanwege de hogere prijs tov een parallel twin (waar de 2 cilinders naast elkaar staan ipv tegenover elkaar. Een Suzuki V-strom is bijvoorbeeld ook voorzien van een V-twin motorblok waarbij bovenstaande eigenschappen veel minder gelden. Zo zie je dat bij alle voorbeelden in de praktijk ook anders voorkomt.
De Boxer-twin, eigenlijk alleen op de Duitse fietsen te vinden en door de hangtieten aan beide zijden heel kenmerkend. In theorie zouden de trillingen die de bewegende zuigers veroorzaken minimaal moeten zijn. Een aantal compensatie onderdelen om de negatieve kant van een 2 cilinder te compenseren worden ook hier extra geïnstalleerd, denk aan balansassen, contragewichten of ShiftCam (variabele kleptiming) om het overmatig trillen te voorkomen of een extra telelever systeem om het duiken bij de motorrem te balanceren. Het motorblok levert heel mooi zijn vermogen af en heeft een grote schare fans gekregen, en zoals je weet zijn motorrijders erg conservatief en zal de boxer nog jaren omarmt worden ondanks dat dit concept zijn langste tijd wel gehad heeft.
De moderne zuinige parallel twin (of lijnmotor) is verkrijgbaar in zeer veel modellen: NC750, CB500, Z650, Versys, AfricaTwin, etc. en ook hierbinnen is de ene parallel niet de andere. Lang niet zoveel trilling als bij de sport- of chopperblokken en veel gemakkelijker te berijden. Soepel en meestal erg zuinig in verbruik. Voordeliger te fabriceren, compact formaat en daarom erg populair geworden.
Tussen onze occasions staan veel schitterende 2 cilinders KLIK
3 cilinder: Truimph is al jaren de hofleverancier van prachtige triple blokken, mooi koppelverloop, redelijk trillingsvrij en doortrekken in de toeren is ook mogelijk. Het motorblok van de Yamaha MT-09 is wellicht het lekkerste motorblok rond de 900cc op de markt, wat een power en souplesse, maar wel wat agressief aan het gas. Hoewel net niet de power onderin als bij 2 cilinders en minder hoog in de toeren dan de 4 cilinders, is het net niets of het beste van beide?
4 cilinder: Vooral zeer geliefd in de Japanse supersport modellen, de blokken kunnen meestal (ver) boven de 12.000 toeren aan en blijven dus doortrekken. In de 1e versnelling al ruim over de toegestane snelheid op onze snelwegen is vrij normaal. Of in de 4e versnelling een rotonde nemen is geen bezwaar. Wat te denken van de Honda CB1300 die in de 6e versnelling gewoon nog kan optrekken vanuit stilstand. Souplesse is het woord, mede daarom ook veelvuldig gebruikt in toermotoren. Een ander sterk punt is dat je 2 karakters in 1 motor kunt ervaren: rustig cruisen in de lage toeren en sportprestaties in de hoge toeren. Verliest terrein vanwege hogere productiekosten en gewicht in vergelijk met een 2 of 3 cilinder.
Kijk snel tussen onze occasions of de 4-cilinder voor jou aanwezig is KLIK
5 cilinder: exoten en zeer zeldzaam.
6 cilinder: Dit zie je slechts op een paar modellen zoals de Honda Goldwing GL1800, enorm krachtig, soepeler dan dit ga je niet krijgen. Je spreekt niet meer over rijden eerder over zweven. Op een heel dikke cruiser of toerfiets komen deze blokken geheel tot hun recht.
Met dit verhaal in je achterhoofd kun je onze showroom binnenwandelen en weet je in veel gevallen een richting wat je kunt verwachten van een motor. Zoals zo vaak zijn er altijd uitzonderingen en dat is wellicht waarom motoren voor veel mensen zo’n prachtige hobby is!