Toen de MT-09 in 2014 op de markt kwam konden ze bij Yamaha alleen maar hopen op het succes wat deze motor ondertussen geworden is. In zijn klasse is deze motor de best verkochte naked. Het grootste succes komt uit het fantastische CP2 motorblok, goed handelbaar en lekker pittig. Licht van gewicht en zuinig in gebruik, fikse punten waarmee alle concurrenten op achterstand gezet werden. Voor komend jaar zitten er een aantal verbeteringen aan te komen.
Aan de voorkant is het vooral de nieuwe koplamp die de show steelt. De richtingaanwijzers zijn (eindelijk) LED geworden. De kappen aan de zijkant zijn wat scherper geworden en er is nu een beschermkap over de vernieuwde uitlaatpijp. De tank met kenmerkende luchtinlatenvormen nu 1 geheel, de tankinhoud is nog steeds 14 liter. Door het nieuwe zadel, tank en stuur ontstaat er ook een comfortabelere zitpositie. Het motorblok is aangepast waardoor het vermogen mooier beschikbaar komt, de vermogenscijfers zijn gelijk gebleven. Deze aanpassing en de nieuwe uitlaat zorgen ervoor dat de MT-07 nu ook aan de Euro-5 norm voldoet.
Grootste visuele verschillen: Uitlaat, voorvork, stuur, remschijven en tank. In onderstaande plaatje zijn het vorige model (links) naast het nieuw model (rechts) gezet. (klik op plaatje voor groot)
De remprestaties zijn flink verbeterd door oa grotere remschijven aan de voorkant, waar op de eerste beelden wel de wave uit verdwenen is. Op het vernieuwde stuur, wat een betere zitpositie moet geven zit de nieuwe LCD cockpit.
Niet geheel onbelangrijk, de nieuwe MT-07 modellen worden geleverd met Michelin Pilot 5 banden, een van de beste banden van het moment.
De 2021 MT-07 is leverbaar in de volgende kleuren:
Storm Fluo
Icon Blue
Tech Black
CIJFERS:
Vermogen: 54,0 kW (73,4 pk) bij 8.750 tpm | 67,0 Nm (6,8 kg-m) bij 6.500 tpm
Zithoogte 805 mm
Tankinhoud 14 liter
Brandstofverbruik 4,2 l/100km
Rijklaargewicht 184 kg