2021 Honda CRF300L & CRF300 Rally

Misschien ken je deze motor als CRF250L of zijn voorganger de XL250 die al sinds de jaren ’70 op de markt is! Maar voor komend jaar is het motorblok gegroeid en mag zich nu CRF300L noemen.
De CRF is een échte dual-purpose motorfiets, ideaal voor in de stad en helemaal thuis in het onverhard. De eencilinder is uiteraard geen snelweg wonder maar in de dagelijkse stadsjungle kun je bijna geen betere motor voorstellen. Bij woondrempels geef je juist extra gas en krappe bochtjes zijn met dit geringe gewicht geen enkel probleem. De taaie plastic kappen kunnen tegen een stootje en na omvallen rij je gewoon weer weg. In het weekend offroad paden afrijden of zelfs enduro ritten doe je zonder aanpassingen, opstappen en gaaaan!

CRF300L op voorraad!

2021 HONDA CRF300L RALLY

Het nieuwe 50cc gegroeide motorblok, is helemaal onderhanden genomen en verbeterd, levert daarmee 18% meer koppel en 10% meer vermogen. Nieuw uitlaat systeem, versnellingsbak, slipperkoppeling, nieuwe alu achterbrug, flexibeler stalen frame, kroonplaat, een grotere grondspeling, een langere veerweg en een verbeterde rijpositie. De strakke carrosserie is voorzien van een slankere tank en zadel en een nieuw LCD-instrumentendisplay. Ook de rijpositie is aangepast om de wendbaarheid te bevorderen die nodig is in het terrein en, net zo nuttig, in de stad. Ondanks dat alles is de motor toch 4 kilo afgevallen. De CRF300L motor is EURO5-conform en nog steeds enorm zuinig in verbruik. Nog steeds A2 rijbewijs geschikt.

Honda CRF300L

CIJFERS
Zithoogte 880mm
Rijklaargewicht 142kg
Verbruik 32.3 km/liter (3,1 L op 100 km)
Tankinhoud 7.8L
Vermogen 20.1kW (27 pk) bij 8500 tpm
Koppel 26.6Nm bij 6500 tpm
Grondspeling 285 mm 


Honda CRF300 Rally

2021 HONDA CRF300L RALLY
2021 HONDA CRF300L RALLY
2021 Honda CRF300RL Rally

De CRF300 Rally variant (handkappen, carterbeschermer, hoog ruitje, dubbele koplamp, grotere tankinhoud) ziet er lekker uit!

De Rally is geheel gericht op het avontuur, geen uitdaging is te groot. Uitgevoerd zoals alle zware allroads maar door het gewicht van nauwelijks 150 kilo heb je het gemak van een enduro. Uiteraard ook zeer geschikt voor gebruik in de urban jungle, een woondrempel of stoeprand neem je met speels gemak.

2021 Honda CRF300 Rally

Verschil met de ‘kale’ CRF300L: Hoog scherm, grotere tankinhoud (en dus ook meer rijklaargewicht), dubbele asymmetrische LED koplampen met hoge lichtopbrengst, iets hoger zadel (5mm), iets minder grondspeling (10mm), bredere zijstandaard, handkappen, uitgebreider bodywork, carterbescherming, rubber op de voetstepjes, comfortabeler zadel, aangepast voorspatbord, stijvere veering.
Trillingen vanuit het motorblok zijn slechts minimaal waarneembaar, zeker voor een 1 cilinder.


Honda tekst:

2021 HONDA CRF300L RALLY

De nieuwe motor van de CRF300L, nu met 286 cc, produceert 10 procent meer vermogen en 18 procent meer koppel dan zijn voorganger: 27 pk bij 8.500 tpm en 26,6 Nm bij 6.500 tpm. Bovendien is de motor ondanks zijn toegenomen cilinderinhoud ook nog eens 4 kg lichter geworden. 3 pk en 4 Nm meer, en 4 kg minder. Dat voel je. De CRF300L is nu vinnig genoeg om alles aan te kunnen. Van een pittige rit op ’s lands veldwegen tot een sportieve uitstap op secundaire wegen. Vooral het feit dat er onderin meer leven in de brouwerij is, zorgt ervoor dat hij ook een stuk volwassener aanvoelt.

Eenvoud troef

Vanaf de eerste meters voel je dat dit in de eerste plaats een gemakkelijke motor is. De bediening van gas, remmen en koppeling is boterzacht. Met name het koppelingshendel voelt bijzonder licht aan. Dat laat je toe om waar nodig met een kort rukje aan het hendel dat beetje extra punch uit het blok te halen via de koppeling. Hoort bij een traditionele rijstijl met alles wat onder de 30 pk zit als je offroad gaat, maar ook op de weg helpt de koppeling je om af en toe net iets feller uit de hoek te komen. De kortere versnellingsbakverhouding tussen de eerste en vijfde versnelling helpt daar ook bij.

2021 Honda CRF300L
2021 HONDA CRF300L

Simpel en goed

Het lcd-dashboard is duidelijk afleesbaar en gemakkelijk te bedienen. Simpel en goed, zo hebben we het graag op een trail. En daarom is de motor ook aangenaam te sturen en te rijden op de weg. De standaard gemonteerde trailbanden bieden verrassend goede grip op het asfalt. Dat maakt de CRF ook een uitstekende stadsflitser en een motor die het naar A2-normen uitstekend doet. Het uitschakelbare ABS achteraan zorgt ook op de weg voor wat extra fun.

Beter chassis

Het verbeterde blok wordt ondersteund door een grondig aangepast rijwielgedeelte. Het chassis is 4 kg lichter. Meer nog dan het lagere gewicht valt de toegenomen stijfheid op. In snelle bochten is de CRF300L uiterst stabiel. En het insturen is een fluitje van een cent. Wie wat sportiever wil sturen, zal uitkijken naar een oplossing om de ophanging iets harder te maken. De standaardsetting is vooral gericht op comfort.

2021 HONDA CRF300L RALLY

Styling van een wereldkampioen

De styling van de CRF300L is gebaseerd op de WK-winnende crossmotoren van Honda. Zijn CRF300 Rally-neef haalt de mosterd dan weer bij de rallymotoren waarmee Honda nu al twee jaar op rij de Dakar won. De CRF300L ziet er dus bijzonder sportief uit, maar het is vooral een veelzijdige trail die op geen enkel moment ontgoochelt en in deze 300-uitvoering merkbaar sportiever en potenter is dan zijn voorgangers. Die toegenomen funfactor, het hogere vermogen en koppel én het lagere gewicht zijn troeven die er voor moeten zorgen dat deze motor in de voetsporen kan treden van zijn illustere voorgangers. Bovendien gooit Honda er nog een mooie prijs bovenop. Wie zich afvraagt hoeveel plezier je met een 300 van 6.498 euro kunt hebben, moet zeker eens een been over de nieuwste CRF300L gooien. Je zult verbaasd zijn.

In het motorblad Motor is de CRF al getest en dit is de conclusie:

Het neemt niet weg dat de CRF300L een styling heeft die duidelijk gebaseerd is op de WK-winnende crossmotoren van Honda. Zijn CRF300 Rally-neef haalt de mosterd dan weer bij de rallymotoren waarmee Honda nu al 2 jaar op rij de Dakar won. De CRF300L ziet er dus bijzonder sportief uit, maar het is vooral een veelzijdige trail die op geen enkel moment ontgoochelt en in deze 300-uitvoering merkbaar sportiever en potenter is dan zijn voorgangers. Die toegenomen funfactor, het hogere vermogen en koppel én het lagere gewicht zijn troeven die er moeten voor zorgen dat deze motor in de voetsporen kan treden van zijn illustere voorgangers. Bovendien gooit Honda er nog een ijzersterke prijs bovenop. Wie zich afvraagt hoeveel plezier je met een 300 van minder dan 6.000 euro kunt hebben, moet zeker eens een been over de nieuwste CRF L gooien. Je zult verbaasd zijn.