In 2019 op de markt gekomen en voor 2021 zijn er al een aantal verbeteringen aangekondigd. Aan de ene kant om Euro 5 goedgekeurd te zijn en aan de andere kant om de motor nog beter te maken.
De wijzigingen zitten met name aan de voorzijde van de motoren. De nieuwe Showa-voorvork met SFF-BP USD (Seperate Fork Function Big Piston UpSideDown). Dat wil zoveel zeggen als dat er een drukverdelende demper in de ene vorkpoot zit en een veermechanisme in de andere, wat zorgt voor een betere demping en een lager gewicht. Daardoor kon bij de CB650R ook de stuurpositie aangepast worden, korte bochten op lage snelheid en U-bochten zijn eenvoudiger te maken. Daarnaast zijn er meer functionaliteiten in het TFT scherm doorgevoerd, zoals indicatie om op te schakelen. Verdere veranderingen aan het 2021-model zijn nieuwe vierzuiger radiaal gemonteerde remklauwen vooraan, nieuwe zijpanelen en een nieuw achterspatbord/nummerplaathouder, een makkelijker af te lezen lcd-display en een USB type C-aansluiting onder het zadel.
Het motorblok: Honda heeft de ECU, nokken, timing van de inlaat, uitlaatpijp, katalysator en demper aangepast en er werd een krukaspulsator toegevoegd. Verder is ook de compressieverhouding verhoogd, de kleptiming herzien en er wordt gebruik gemaakt van iridium bougies. Naast nog heel wat andere kleine aanpassingen krijgt de CBR650R nu ook een assist/slipperkoppeling.
Door de extreem actieve rijhouding op supersportmotoren zijn ze meestal minder geschikt om er een hele dag mee te rijden. Op de CBR650R is die rijhouding helemaal niet zo beperkt. Rug en nek hebben nog wat buiging over en de polsen nemen een natuurlijke houding op het stuur aan. Enkel de kniehoek is flink gebogen, maar zeker niet extreem. Het geeft aan dat ook grotere mensen niet weg hoeven te lopen voor een supersport Honda.
De Honda CB650R is het middelste model in de Neo Sports Café reeks van Honda met de CB1000R als grote broer en CB300R als A2 model.
De Honda CB en CBR650 modellen zijn verkrijgbaar in deze kleuren:
Nieuw: Pearl Smoky Gray
Mat Gunpowder Black Metallic
Candy Chromosphere Red
Mat Jeans Blue Metallic
CIJFERS:
16-valve DOHC inline 4 cilinder motorblok
Piekvermogen 70kW bij @ 12,000rpm en maximale koppel 63Nm bij 8500 tpm
Verbruik 4.9 liter per 100 km (20.4 km per liter) (WMTC-mode)
Tankinhoud 15,4 liter, potentiële bereik per tankbeurt 300 km.
Rijklaar gewicht is 208 kg.
Zadelhoogte 810 mm