Informatie

Mét DCT automaat….

“Een automaat? Dat is niks!” horen we toch regelmatig mensen roepen. Als je vraagt of ze er dan wel eens op gereden hebben, is meestal het antwoord NEE. Aangevuld met: het lijkt me toch niks. Overigens wel typerend voor motorrijders.

Er zijn 2 soorten mensen, mensen die nog nooit DCT hebben gereden en mensen die het fantastisch vinden!

Maar wat is nou DCT?

DCT staat voor Dual Clutch Transmission wat inhoudt dat er een automatische versnellingsbak in zit met 2 koppelingen. De ene koppeling bestuurt de even versnellingen en de andere de oneven versnellingen. De werking is vrij makkelijk, de computer in de motor weet wel wat je aan het doen bent. Stel je rijdt 25km/u in de 2e versnelling en bent aan het versnellen, de bak heeft alvast de volgende versnelling klaar staan dus zodra er een toerantal bereikt is waarop geschakeld moet worden staat alles al klaar en wordt er binnen een fractie van een seconde (70 milliseconden) een de 3e versnelling gekozen. De 4e versnelling staat alweer klaar want daar zorgt de 1e koppeling weer voor.

Honda DCT Automaat

Je hebt geen koppelingshandel aan het stuur, maar wel 2 flippers waarmee je net als in sommige auto’s zelf kunt mee schakelen. Komt daar die bocht? Even 1 versnelling terug om wat meer motorrem te hebben. Wil je even snel inhalen? Tik Tik twee keer op de ‘min’ drukken, de bak schakelt sneller dan je zelf ooit zou kunnen terug en hup daar schiet jij langs die langzame bestelbus.

In 2009 heeft Honda DCT op de markt gebracht in eerste instantie op de VFR1200F  en het heeft zich ondertussen bewezen als uiterst probleemloos. De DCT is nu op diverse Honda types te verkrijgen.

 

Wat zijn dan de voordelen?

ALTIJD staat de goede versnelling geselecteerd, jij kunt je focussen op het rijden zelf, verkeer, borden, accelereren, bochten en remmen zonder dat je je hoeft te bekommeren om het schakelen. Dit verhoogt het vertrouwen en het gevoel van controle. Het is de techniek van de toekomst, momenteel worden de meeste auto’s met een automaat geleverd, en daar ziet iedereen ook de voordelen van.

Je hebt je tussen de file door gewrongen en staat nu vooraan bij het stoplicht, dan is het bij groen wel even zaak dat je de motor niet laat afslaan, met slippende koppeling en een hoop gas rij je weg. Met een DCT-automaat hoef je niet eens je handen aan het stuur te hebben, het ligt springt op groen, je geeft gas en bent altijd als snelste weg.

Zelf schakelen met flippers op je stuur is daarnaast nog erg leuk om te doen. En je kunt het schakelen ook overnemen van de computer, hij helpt je dan alleen nog met terugschakelen als je dat zelf niet gedaan hebt vlak voor je stil staat. Je krijgt ook nog een parkeerrem op je motor erbij! Het schakelen gaat zo soepel dat ‘helmpje botsen’ met je bijrijder tot het verleden behoort.

Heb je zin in een praatje met motorrijders of op een verjaardag? Vertel dan meer eens dat je een automaat op je motor hebt zitten!

Wat zijn de nadelen?

Dual Clutch Transmission logo

Geen. Punt.

Nostalgische ijzer ridders willen nog wel eens piepen over motor beleving maar die hebben nog nooit DCT gereden. Je kunt voor sommige Honda DCT modellen overigens gewoon een voetpookje installeren zodat je in plaats van flipperen aan je stuur met je linker voet kunt schakelen, argument weggepoetst.

Honda NC750X DCTMaar er zitten 2 versnellingsbakken in? Als die versleten zijn kun je dus 2 koppelingssets betalen! Dat klopt maar de koppelingsplaten van een DCT verslijten gaat je echt niet snel lukken. Een DCT zal nooit met slippende koppeling wegrijden, er zitten er 2 in dus duurt het ook dubbel zo lang voor ze versleten zijn. Het koppelen en ontkoppelen gaat zó snel dat slijt haast niet.

Het verbruik ten opzichte van een manuele bak is zelfs iets zuiniger, en dat met iets meer gewicht.

 

 

In de showroom hebben we momenteel een hele mooie Honda NC750X met DCT staan. Wordt dit jouw nieuwe motor?