Informatie

Klassieker of oldtimer

HondaCB450 klassieker of oldtimerWaarde of waardeloos?

In een vrij uurtje wil ik nog wel me nog wel eens verdiepen in motoren op het online interweb. Een rondje op wat motor forums, motor nieuwssites en websites van motorbladen als bijvoorbeeld AutoMotorKlassiek. Met name die laatste is altijd interessant om te kijken wat nu opeens weer tot klassieker gebombardeerd is. Opvallend is ondertussen wel dat er erg veel oude Honda’s nu gewild zijn en/of meer geld opbrengen dan destijds de nieuwprijs en het label klassieker hebben gekregen. Er wordt ook soms gesproken over modellen waar ik nog nooit van gehoord had, dat kan aan mij liggen maar op een of andere manier interesseerde ik mij vroeger nooit voor die ‘oude meuk’, tot ikzelf de eerste grijze haren kreeg…

Overigens is er echt geen pijl op te trekken wat nu serieus meer waard gaat worden en wat gewoon een oud brik blijft. Rationeel gezien zou je zeggen dat een laat model (en dus doorontwikkelde) Honda CB450 van meer waarde zou moeten zijn dan de eerste modellen met minder vermogen, minder versnellingen, ongelagerde krukas etc etc. Maar nee, hoewel alle oude CB’s in prijs stijgen moet je voor serieuze bedragen toch wel een vroeg model CB450-K1 hebben en geen jongere K4.

Wat oldtimers betreft sprak ik laatst een klant die een paar leuke Engelse oldtimers had. Toch kocht hij een recente Honda bij ons, hij wilde voor een leuke trip niet altijd in de stress zitten of zijn oldtimer motor het uit zou houden zonder stuk te gaan of überhaupt wel zou starten. Tsja dat is dus ook waarom ikzelf mijn hele leven moderne Honda’s rij!

Wanneer is een motor eigenlijk een oldtimer of klassieker?

 

 

Om het predicaat Oldtimer te krijgen moet de motor vanuit de verzekeringswereld 25 jaar en ouder zijn en soms moet de huidige waarde weer de oorspronkelijke waarde benaderen. En vanuit de wegenbelasting gezien moet de motor minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen.

Of een motor een Klassieker is hangt af van iets ongrijpbaars, iets van algemene smaak en van vraag en aanbod. Van sommige motoren worden er erg weinig gemaakt en zijn al tot klassieker bevorderd bij aflevering, zoals bijvoorbeeld de Honda NR750. Een klassieker kan voor jou een oud wrak zijn en een ander zou eerder zn vriendin uit huis gooien dan de motor. Wat in een ander land ‘hot’ is kan hier niet veel meer dan sloopgeld opbrengen.

Een oldtimer brengt overigens niet per definitie geld op, en een oldtimer rijdend houden is ook niet gratis. Als je geluk hebt worden er weer nieuwe onderdelen gemaakt voor je oldtimer. Je aansluiten bij een merkenclub is anders een goede stap om nog aan onderdelen te komen.

Als je als bedrijf al ruim 90 jaar bestaat kan het niet anders dan dat we al heel wat motoren verkocht hebben die nu met gemak het tienvoudige waard zijn, maar ieder zijn specialisme en bij ons kun je nu eenmaal voor nieuwe en recente gebruikte motoren terecht. En met “hadden we maar…” kun je de kachel niet stoken.

Heb je zelf een oude motor in de schuur staan? Zorg dan in ieder geval dat ze en beetje vertroeteld wordt, ook al gaat die misschien nooit astronomische bedragen opleveren, een nette motor verkoopt nu eenmaal beter dan een lelijk hok. Je zou er bijvoorbeeld goed aan doen om een oude deken over de motor te leggen en trek daar een motorhoes overheen. Wij hebben erg goede motorhoezen op voorraad! Ook voor jouw motor hebben we de juiste maat, kom maar eens langs.